Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v yksin kotona useita tunteja

Mummo
01.10.2019 |

Mitä tekisit kun kuulisit että tuttu 6v lapsi on esikoulun jälkeen monta tuntia yksin kotona. Eihän niin pientä saa jättää yksin noin pitkäksi aikaa??

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikylälläni oli mummo, joka oli 7-vuotiaana lähtetty kotoa pois hoitamaan palkkatyöhön pieniä lapsia. Kertoi, että hädintuskin jaksoi syliinsä nostaa. Kyllä nykyäänkin ihan riippuu lapsesta, mitä on opetettu. Tiedän ekaluokkalaisen , joka kotiin yksin tultuaan saattoi tehdä lettutaikinan ja paistaa ne itselleen ennen vanhempien töistätuloa.. Yksilöllistä.

Vierailija
22/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin edesvastuutonta jättää alle 12v lasta useammaksi tunniksi yksin kotiin. Huh huh. Ei ihme jos nuoremme ovat tuuliajolla.

Jaa, no miksihän edes kaikille 6-8-vuotiaille ei ole tarjolla iltapäiväkerhoja? Vai jääkö toinen vanhemmista kotiin? Millä rahalla perheen olisi tarkoitus elää? Vai aletaanko tekemään yötyötä, jotta vanhempi on päivällä kotona. Virkeänä, tietysti.

Saksassa taitaa ollakin niin että alle 12v ei saa olla yksin kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan jätä omia lapsia yksin heitteille. Kenen ura muka tärkeämpi kuin lapsista huolehtiminen. Ei ihme, kun suomalaisnuoret syrjäytyy.

Vierailija
24/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa ei alle 12-vuotiaita jätetä yksin, koskaan.

https://www.gov.uk/law-on-leaving-your-child-home-alone

Vierailija
25/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kuusivuotiaana yksin kotona äidin työpäivät, kun vesirokko yllätti. Kun pikkuveli sairastui myös, meille tuli hoitaja.

Muistan, kuinka potutti se vieras muija häiritsemässä rauhallista päivääni. Join teetä termoksesta, luin kirjoja ja tein palapelejä.

Vierailija
26/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa ei alle 12-vuotiaita jätetä yksin, koskaan.

https://www.gov.uk/law-on-leaving-your-child-home-alone

Sen takia ne varmaan onkin niin tervepäisiä siellä. Eiku...

Vierailija
27/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan jätä omia lapsia yksin heitteille. Kenen ura muka tärkeämpi kuin lapsista huolehtiminen. Ei ihme, kun suomalaisnuoret syrjäytyy.

Mitähän ne oikeasti heitteillä olevat lapset sitten mielestäsi oikein ovatkaan?

Vierailija
28/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ettehän nyt oikeesti voi 6-vuotiasta jättää yksin kotiin, haloo! Heitteillejättö!!

Minkä lain mukaan? Kaikilla ei ole muuta vaihtoehtoa ellei halua jäädä työttömäksi. Näin hyvin lapsiperheitä avustetaan, että ihmekös lapsia ei enää haluta.

Kaikilla on kuitenkin mahdollisuus saada se eskarilainen päivähoitoon esikouluajan ulkopuolella. Näin hyvin lapsiperheitä avustetaan.

Vierailija
29/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ettehän nyt oikeesti voi 6-vuotiasta jättää yksin kotiin, haloo! Heitteillejättö!!

Minkä lain mukaan? Kaikilla ei ole muuta vaihtoehtoa ellei halua jäädä työttömäksi. Näin hyvin lapsiperheitä avustetaan, että ihmekös lapsia ei enää haluta.

Kaikilla on kuitenkin mahdollisuus saada se eskarilainen päivähoitoon esikouluajan ulkopuolella. Näin hyvin lapsiperheitä avustetaan.

Meillä oli vaihtoehtona saada ilmainen taksi eskariin ja kotiin vs. maksaa se päivähoitomaksu ja kuskata itse.

Vierailija
30/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mll suosittaa että 13-vuotiaan saa jättää kotiin. Eskarilainen ilman muuta liian pieni.

Vierailija
31/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on 8v, ollut kotona yksin enimmillään reilut puoli tuntia. Pikku hiljaa lisätään yksinolon aikaa, jotta tottuisi siihenkin.

Vierailija
32/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mll suosittaa että 13-vuotiaan saa jättää kotiin. Eskarilainen ilman muuta liian pieni.

Tuolla varmaan tarkoitetaan, että yksin yön kotona? Muuten ei käy järkeen.

Vierailija
33/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti olisi rikollisia tässä tapauksessa :D

Mun järkevä pikkutyttö pärjää aivan hyvin itsekseen kotona vaikka iltapäivän. Tätä ei usein tapahdu, mutta ei yhtään huoleta. 

Vierailija
34/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan koulun loma-aikoina päivällä.

Eskarilainen ei saa olla yksin. Se on ihan yksiselitteistä.

Vierailija
35/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vaihtoehtona saada ilmainen taksi eskariin ja kotiin vs. maksaa se päivähoitomaksu ja kuskata itse.

Niin, koska pelkkä eskariaika = perusopetuksen piiriin kuuluvaa (koulukuljetuksineen) vs. päivähoito + eskari = päivähoidon piiriin kuuluvaa (ei koulukuljetuksia).

Meilläkin olisi ollut eskari kotipihan aidan takana, mutta silti lapsi oli päivähoidossa eskaripäivän ulkopuolella ja maksettiin päivähoitomaksu (toki puolipäiväisenä vain, koska osa päivästä on sitä eskaria).

Vierailija
36/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan koulun loma-aikoina päivällä.

Eskarilainen ei saa olla yksin. Se on ihan yksiselitteistä.

Saa olla, kuka sen kieltää? Ja hei haloo, 13v on jo teini.

Vierailija
37/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska pelkkä eskariaika = perusopetuksen piiriin kuuluvaa (koulukuljetuksineen) vs. päivähoito + eskari = päivähoidon piiriin kuuluvaa (ei koulukuljetuksia).

Meilläkin olisi ollut eskari kotipihan aidan takana, mutta silti lapsi oli päivähoidossa eskaripäivän ulkopuolella ja maksettiin päivähoitomaksu (toki puolipäiväisenä vain, koska osa päivästä on sitä eskaria).

Kai mä sen tiedän. Kunhan totesin, että oli helpot vaihtoehdot joista valita.

Vierailija
38/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaika on outoa. 6-vuotias voi ihan hyvin olla itsekseen kotona. Se on ihan täysin ajatteleva ja itsenäiseen toimintaan kykenevä pieni ihminen. Ei nyt tarvi koko työpäiväksi jättää, mutta joku pari-kolme tuntia menee ihan varmasti ongelmitta.

Itse olin ala-asteikäisenä, 7 vuotiaana jo tuntikausia yksin kotona koulun jälkeen. Koitin sitten siinä jotain pikapuuroja tms keitellä ja olin usein nälissäni. Kerran avain ei toiminut ja en päässyt talvella sisään kotiin. En todellakaan ollut sen ikäisenä valmis huolehtimaan itsestäni koulun jälkeen itsenäisesti monta tuntia. Todellakin lapselle traumatisoivaa. No sitten päätettiin hankkia koiranpentu mulle seuraksi - joka mun piti sitten 7-8v kouluttaa. Ja ruokkia.. Kun hyvä kun osasin itseni ruokkia. Eli ihan liikaa vastuuta ja olin todella yksin. Tässä lapsen näkökulmasta huomioita...

Vierailija
39/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuvuodesta syntynyt voi olla vielä ekalla kuusivuotias eikä pääse ekaluokan jälkeen minnekään hoitoon. Että todella hyvin avustetaankin.

Vierailija
40/48 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään meininki on ihan ihmeellistä. Vanhemmat ja viranomaiset on ihan hysteerisiä ja lapset totaalisen avuttomia. Ennen oli ihan normaalia että 6-7 vuotiaat lapset olivat useamman tunnin koulun jälkeen  yksin kun vanhemmat olivat töissä. Tässä on taas yksi hyvä syy miksi en hanki lasta. Koko touhu on kauheaa vouhkaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän