Tykkään sienestää, mutta pelkään myrkkysieniä
Minusta on ihanaa kulkea metsissä ja etsiä sieniä, mutta pelkään kuollakseni (kirjaimellisesti) myrkkysieniä.
Tämän vuoksi en uskalla poimia kuin suppiksia ja kanttarellejä, mutta silti pelkään että sinne joukkoon livahtaa jotain sinne kuulumatonta ja sienien syömisen nautinto kärsii tästä sillä syömisen jälkeen pelkään monta päivää syöneeni myrkkysieniä....
Kommentit (9)
Opettele tuntemaan myrkkysienet, kerää vain tuntemiasi sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vain järkevää. Ei pidäkään kerätä kuin niitä sieniä, jotka ehdottoman varmasti tuntee.
Tunnen varmasti vain kärpässienet, joten poimin vain niitä.
Kaikkia sieniä voi syödä ainakin kerran.
Minä kerään vain kantarellejä ja herkkutatteja. Tatit ovat turvallisia, koska helppo tunnistaa.
Sitävastoin en kerää suppiksia, kun keran olin Marttojen siententunnistamistilaisuudessa ja näyttivät jonkun seitikin, joka menee ihan suppiksen kanssa samaan koppaan.
Sienimyrkytykset ovat nykymaailmassa hyvin harvinaisia ainakin Suomessa. Vaikka ainoa sienitunnistus on positiivinen tunnistus, pitkälle pääsee jo kun opettelee kunnolla kärpässienien, suippumyrkkyseitikin ja pulkkosienen tuntomerkit eikä keräile mitään parin sentin mittaisia pikkusieniä, joita on sadoittain erilajisia ja joita kaikista ei edes tiedetä nykypäivänäkään ovatko myrkyllisiä vai ei.
Tatit suomessa ovat myrkyttömiä, muistaakseni viimeksi vuona 1946 löydettiin Suomesta myrkyllinen piruntatti, tosin jotkut niistä ovat syömäkelvottomia pahan makunsa takia. Rouskut on helppo tunnistaa maitiaisnesteestä (ne täytyy silti tunnistaa ennen syömistä). Suppilovahveroiden joukkoon voi eksyä hyvin huonolla tuurilla joku myrkyllinen, mutta se on aika teoreettinen mahdollisuus. Itse kyllä tarkastan jokaisen vahveron ennen paistamista, foobikko mikä foobikko.
Seitikit ja nuljaskat on ällöjä, en kerää vaikka osa seitikeistä onkin myrkyttömiä. No Kehnäsienen kohdalla teen poikkeuksen, on niin selkeät tuntomerkit.
On monia ruokasieniä, joita ei mitenkään voi sekoittaa myrkkysieniin, esimerkiksi tatit, lampaankääpä, orakkaat jne. Opettele joka syksy pari uutta sientä, niin muutaman vuoden päästä olet jo pitkällä.
Mulla just kanttarellirisotto tulilla. Oon käynyt sienet läpi monta kertaa, eikä kanttarelleja kuulemma voi millään sekottaa myrkkysieniin. Pelkän värin mukaan vois melkeen niitä kerätä. Kuitenkin ku tiedän, että oon jokasen sienen ite poiminut ja miten ajatuksissani oon välillä. Mustikoidenki kanssa aloin panikoimaan viime kesänä, että oliks nää nyt ees mustikoita. Heh.. Mut joo. Näitä ketjuja on välillä kiva lukee. Ja kyllä tunnistan kanttarellit, vaikka unissani. Kohta alan syömään.
Eipä tule kerättyä muutenkaan kuin kantarellejä ja suppilovahveroita. Lähinnä niiden helpon ruuaksi valmistamisen takia. Silloin tällöin myös koivunkantosieniä.
Tuohan on vain järkevää. Ei pidäkään kerätä kuin niitä sieniä, jotka ehdottoman varmasti tuntee.