Miten saatte lomaa matkustelua varten?
Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta miten te saatte töistä lomaa matkustelua varten? Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta. Haluaisin matkustaa enemmän, mutta lomatoiveeni eivät toteudu koskaan. Minulle on joskus jopa maksettu lomat tietämättäni rahana. Olen ollut täällä töissä 10 vuotta eli lomia kyllä kertyy. Olen jostain syystä aina viimeisellä sijalla lomia jaettaessa? Jotkut työkaverit saavat joka kerta lomat silloin kun haluavat. En uskalla lähteä maailmalle yksin, joten olisi kivaa saada joskus loma samaan aikaan kuin matkaseurani.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Noin työkaverinikin tekevät, että tilaavat matkan ja soittavat pomolle, että tarvitsevat loman viikolla xx. Minun kohdalla tuo ei onnistu. En ymmärrä, että miksi.
Aikaisemmin en osannut tulkita palkkakuittia, joten jäi huomaamatta, että lomat on maksettu rahana. Minä olen myös aina se, jolle soitetaan perjantaina ennen lomien alkua, että voisitko siirtää lomaasi.
Ap, oletko jotenkin yksinkertainen, jos teet vuosikaudet töitä ilman lomia ja työkaverit vaan lomailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertomalla, koska haluan lomaa ja ottamalla lopputilin, jos ei onnistu.
No työnantajasi voi silloin hyvin sanoa, että siinäpä sitten otat lopputilin. Vai luuletko olevasi työnantajallesi korvaamaton? Uusia työntekijöitä kyllä löytyy.
Kannattaa lisäksi muistaa, että omavalintainen irtisanoutuminen johtaa TE-tomiston osalta yleensä 3 kuukauden karenssiin.
Epäilenpä. Meillä on pari koodarin paikkaa ollut jo vuoden auki. Aika montaa olen haastatellut, mutta sopivia ei ole löytynyt.
Huono työntekijä voi olla yritykselle tappiollinen, joten silloin firma häviää vähemmän pitämällä paikkaa auki kuin palkkaamalla tappiollisen työntekijän.
Opettelet olemaan itsenäinen ja matkustat ilman kädestäpitelijää. Jos sulla on työpaikka, sulle kuuluu myös lomat, se lukee laissa. Lähdet matkalle silloin kun se loma on, ei se sen vaikeampaa ole.
Niin, ja ymmärrän kyllä, että jonkun on tehtävä työtkin. En vaan tajua, miksi kaikkien muiden kohdalla joustetaan lomatoiveissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja ymmärrän kyllä, että jonkun on tehtävä työtkin. En vaan tajua, miksi kaikkien muiden kohdalla joustetaan lomatoiveissa.
No lähde matkalle silloin kun se loma on. Älä ole noin avuton.
Helposti, kun tykkään ottaa lomani yleensä touko-, syys- ja marraskuussa. Noille kuukausille ei ole tunkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin työkaverinikin tekevät, että tilaavat matkan ja soittavat pomolle, että tarvitsevat loman viikolla xx. Minun kohdalla tuo ei onnistu. En ymmärrä, että miksi.
Aikaisemmin en osannut tulkita palkkakuittia, joten jäi huomaamatta, että lomat on maksettu rahana. Minä olen myös aina se, jolle soitetaan perjantaina ennen lomien alkua, että voisitko siirtää lomaasi.
Oletko siis tilannut matkan ja sitten pyytänyt lomaa ja pomo on sanonut, että ei käy.
Ei tää ole mikään selviö että joka paikassa voi tehdä näin.
Matkustelut matkustellaan kesä-ja talvilomalla. Niiden ulkopuolella olen saanut aina järjestettyä vapaata kun olen jutellut pomon kanssa. Se on yleensä palkatonta tietenkin. Nämä on lähinnä pitkiä viikonloppuja, eli ma ja pe töistä vapaata. Kun olin teollisuudessa töissä, siellä oli ns. pekkaspäivät ja niitä yhdistelemällä sai pidettyä yli viikonkin loman helposti.
Muut saivat tietää syksyn loma-aikansa meillä jo pari viikkoa sitten. Minun kohdallani niitä vielä selvitellään, kun oli jotain epäselvyyksiä. Haluaisin matkustaa perheen kanssa yhdessä.
On niin paljon lomaa (ope) ettei enempää oikein saa eikä edes kehtaisi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon lomaa (ope) ettei enempää oikein saa eikä edes kehtaisi ottaa.
Mutta toki matkustelu on aina silloin kalleinta, syyslomat, joululomat, hiihtolomat, ja keskellä kesää ei taas kykene menemään hellemaihin, eikä haluakaan silloin ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ottaisin asian esiin työpaikalla? Kysyt suoraan pomolta, et voisko tasapuolisuutta löytyä.
Et kai vain ole liian kiltti, jonka yli aina kävellään?
Kysymällä esimieheltä, että olisiko ok, jos olisin poissa x päivät matkan takia. Esimies sanoo että ok. Ovat aina palkattomia, kun lomat ovat ns. kiinteitä (aina samaan aikaan). Hänkin itselleni sijaisen, ilmoitan sijaisen pomolle ja briiffaan sijaisen töistä.
Ap: Pyydä palkankorotusta, syynä se, että olet työpaikkasi joustavin lomien kanssa.
Olen kai liian kiltti. Olen kysynyt töissä työksvereilta ja kenellekään muulle ei ole maksettu lomia edes vahingossa rahana. Ketään muuta ei kysellä kesken loman tuuraamaan pariksi päiväksi jonnekin tai siirtämään lomiensa ajankohtaa. Kaikilla muilla onnistuu lomatoive, jis on matka suunnitelmissa tai haluaa loman muusta syystä tiettynä ajankohtana.
Vierailija kirjoitti:
Siis lukeeko sun palkkalaskelmalla
A) lomakorvaus vai
B) lomaraha (lomaltapaluuraha)?
En osaa sanoa, mitä palkkakuitissa lukee, mutta siis ihan lomapäiviä on maksettu rahana.
Sano että haastat ne oikeuteen kun et ole saanut pitää lomia jos eivät suostu seuraavaan lomatoiveeseen.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, mitä palkkakuitissa lukee, mutta siis ihan lomapäiviä on maksettu rahana.
Oletko ollut määräaikaisilla sopimuksilla?
Jos se lomansiirtopyyntö tulee alle 2 viikkoa loman alkamiseen, niin siihen ei ole pakko suostua. Kaivapa nyt finlex ja työaikalait opiskeltaviksi.