Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mammografiassa käydä tasan kahden vuoden välein/ 50-vuotta täyttäneet?

Vierailija
29.09.2019 |

Onko tämä suositus miten tarkka? Miten te muut olette käyneet? Olen itse käynyt yksityisesti, sillä näin pääsee myös ultraääneen

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko jos ei halua. Ei sinne väkisin viedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viimeksi vajaan puolentoista vuoden väli ja löytyi muutos. Kauhea ruljanssi mutta paljastui lopulta harmittomaksi. Kai se kahden vuoden väli on aika lailla maksimi.

Pelkkä ultrahan ei korvaa mammografiaa.

Vierailija
4/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ei mutta täysidiootti pitää olla jos maksuton seulonta ei kelpaa.

Vierailija
5/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotta, EI 50-vuotta.

Vierailija
6/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma kuinka terveellistä rintojen liiskaaminen on. Mielestäni aivan kivikautinen systeemi.

Vierailija
7/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ei mutta täysidiootti pitää olla jos maksuton seulonta ei kelpaa.

Mammografiaiässä en vielä ole, mutta Papa-seulonnoista voin sanoa, että tasan kerran olen sellaisessa käynyt ja toista ei tule. Kun vouhotettiin ja säikyteltiin aivan aiheetta, huomioon ottaen taustani ja gynekologiset ongelmani, ei TODELLAKAAN nappaa. Käyn yksityisellä - se maksaa, mutta näyte osataan sentään ottaa niinkuin se kuuluu, ei vanupuikolla kutittelemalla 😡

Vierailija
8/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä, sillä ei ne pakollisia ole. 

Ja jos sinulla on tapana käydä yksityisellä mammografiassa ja siellä pääset samalla käynnillä myös ultraan, niin eihän sinulla ole edes mitään tarvetta käydä niissä joukkoseulonnoissa.

Vierailija
9/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kovasti että pääsen sinne. Vielä reilu vuosi aikaa. 

Minulla siis huomattiin patti rinnassa n 46 -vuotiaana, sitä seurattiin ja koepalakin otetiin. Näytteenottaja-lääkäri sanoi, ettei onnistunut näytteenotossa ja siten tuloksia lukeva lääkäri iloisesti ilmoittikin näytteen olleen negätiivinen. Patti vaan on ja pysyy ja nyt on myös kainalossa. Siitä ei kuulemma tarvitse olla huolissaan, sanoi työterveyslääkäri. Mutta silti olen.

Vierailija
10/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan varma kuinka terveellistä rintojen liiskaaminen on. Mielestäni aivan kivikautinen systeemi.

Jos mammografiassa näkyy pahanlaatuinen muutos, joka pystytään hoitamaan AJOISSA, systeemi on kaikkea muuta kuin kivikautinen. Tunnustelemalla havaitut löydökset onkin sitten jo isompia ja kuten yllä joku kirjoitti, ultra ei korvaa mammografiaa.

Vierailija
11/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa mammografiaseulonnat eivät ole ollenkaan yksiselitteisesti hyödyllisiä ja turvallisia.

Toki yksilötasolla on hyötyä niille, joilta se rintasyöpä näin löytyy, mutta muille seulonnoissa aiheutuva säteily lisää syöpiä.

Vierailija
12/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mammografiassa näkyy pahanlaatuinen muutos, joka pystytään hoitamaan AJOISSA, systeemi on kaikkea muuta kuin kivikautinen. Tunnustelemalla havaitut löydökset onkin sitten jo isompia ja kuten yllä joku kirjoitti, ultra ei korvaa mammografiaa.

On silti kivikautinen ja omituisen väkivaltainen systeemi. En usko että vartalolle on hyväksi repiä ja liiskata. Toivon että keksitään joku parempi keino, ihme ettei ole jo. Sama kuin miesten kivekset litistettäis ihan paperiksi joka toinen vuosi.

Vierailija
13/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko, mutta alle kahden vuoden välein ei voi oireettomana käydä ilman lisäsyitä kuin vain normiseulonta.

Vierailija
14/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltainen systeemi? Millä perusteella? Mulla on isot riippurinnat ja kävi ihan kivuttomasti ja nopeasti mammografia. Onneksi löyty isompi levy, että sai mun ylähyllyn sopimaan siihen puristukseen:).

Vierailija
15/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa käydä silloin kun kutsutaan. Kuinka ollakaan minulla on neljä tuttua, joilta löytyi pahanlaatuinen kasvain mammografiassa. Kolme on elossa ja hyvävointisia edelleen ja yksi menehtyi noin seitsemän vuoden kuluttua löydöstä. Kävi läpi lukuisia hoitoja ja syöpä uusiutui ja mitään ei ollut enää tehtävissä.

Vierailija
16/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On silti kivikautinen ja omituisen väkivaltainen systeemi. En usko että vartalolle on hyväksi repiä ja liiskata. Toivon että keksitään joku parempi keino, ihme ettei ole jo. Sama kuin miesten kivekset litistettäis ihan paperiksi joka toinen vuosi.

Mitä ihmettä sinä selität? Ei siellä mitään revitä eikä ole väkivaltainen toimenpide muutenkaan. Tissin litistys tuntuu painona lähinnä rintakehässä ja on ohi muutamassa sekunnissa.

Minä olen ollut siinä laitteessa 45 min neulanäytteen ottoa varten eikä ollut tippaakaan kivuliasta tai hankalaa.

Vierailija
17/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltainen systeemi? Millä perusteella? Mulla on isot riippurinnat ja kävi ihan kivuttomasti ja nopeasti mammografia. Onneksi löyty isompi levy, että sai mun ylähyllyn sopimaan siihen puristukseen:).

Niin aivan, sulla on isot riippikset. Mietipä niitä naisia joilla pienet, kiinteäkudoksiset rinnat. Luuletko, että on kivutonta?

Vierailija
19/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mun riippurinnoille oli aika väkivaltaista. Onneks en ole rintasyöpäsukua, joten ainakin seuraavan taidan jättää väliin, jos se tosiaan on joka toinen vuosi.

Vierailija
20/48 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia on tilapäistä epämukavuutta samoin kuin suurin osa muistakin lääketieteellisistä toimenpiteistä. Tottakai menen aina kun saan kutsun. T. Iloinen veronmaksaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi