Alkava omaisen muistihäiriö, mistä tietää?
Olen hiljakseen alkanut epäillä anopilla alkavaa muistihäiriötä. Ei mitään suurensuurta ja selkeää, mutta muutama tosi kummallinen juttu, mille ei oikein löydy järkevää selitystä. Siksi kysyn nyt muiden kokemuksia aiheesta, että miten selvinnyt ja mistä tietää? Selkeä asia erikseen, mutta nyt kyse siis alkavasta, mistä tietää epäillä??
Kommentit (23)
Viimeksi opitut asiat alkavat unohtumaan.
Mun äiti ei osannut enää käyttää kännykkää ja tietokonetta. Siitä se lähti.
Yritä saada puhuttua muistitesteihin terveyskeskukseen.
Muistihoitajaan yhteys, sitä kautta testeihin.
Mun äiti hukkaa tavallisia sanoja jo ihan päivittäin, että alkanut on, ja pahenee vaan, huoh, ikävä sairaus,
Mitä oireita? Mitä olet huomannut?
Muistisairauksia on erilaisia. Yleisimmin katoaa nimet, ja kädet tulee mukaan auttamaan keskusteluissa. Esim. Näyttämällä taulua, kelloa yms. Toisilla etenee nopeasti joillakin hitaasti.
Muistihoitajalle aika.
Ap täällä. Homma edennyt vuodessa. Nyt hukkuvat sanat. Ei muista mitä on sovittu. Ei muista tuttuja ihmisiä esim. 10 vuoden takaa, joihin ei enää ole yhteydessä, mutta jotka kuitenkin ovat jollain lailla tuttuja. Ei muista nähneensä lastenlastaan esim. tänään jos huomenna asiasta tulee puhetta. Toisinaan muistaa ja toisinaan ei. Suututtaa, sillä olen tiennyt tämän jo 1,5v ja muut vain naureskelivat minulle, että ei se mitään ole.
Nyt ollaan sitten tässä.
Muiden kokemuksia?
Toistaa samoja asioita useaan kertaan. Samalla tapaamisellakin.
Tarinat voivat muuttua, kertoo eri tavoin tapahtumista.
Sotkee joskus ihmisiä ja heidän kertomaansa.
Tavaroita katoilee.
Vaikea oppia uutta, etenkin teknisiä laitteita.
Anoppiko ei ole ollut muistitestissä? Äkkiä sinne ja lääkäriin. Lääkitystä kannattaa kokeilla, voi hidastaa sairautta.
Saisitko hänet muistitestiin jonkin yleisen terveystarkastuksen takia?
Omaisella ilmeni monin tavoin esim. ei enää välittänyt siivota. Ruokavalio muuttui yksipuolisemmaksi ja kun keskustelin hånen kanssaan, niin ei muistanut, missä oli asunut perheensä kanssa 20 vuoden ajan.
Muistitestin perusteella hän sai lähetteen kuvaukseen, missä löytyi Alzheimer.
Sun täytys alkaa vähentää niitä nappuloita, koska ihmisen vanhentuessa aineenvaihdunta hidastuu, ei niitä elimistö voikaan kestää. Tuota asiaa ei huomioi nykyinen robotti missään: oikein ylilääkärin nimellä varustettuna meinasi mennä jakeluun sama valmiste, mikä vuosi sitten a l o i t t i hirvittävän myrkytystilan:-(
Kyllä siinä vaiheessa, kun omaiset huomaavat selkeän muutoksen, homma on ihan selvä. Jos ihminen muuttuu persoonaltaan, ei muista enää tuttuja juttuja, ei opi enää ollenkaan uutta, niin hän on sairas. Ei se ole normaalia vanhenemista. Ei auta muu, kuin yrittää puhua lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Saisitko hänet muistitestiin jonkin yleisen terveystarkastuksen takia?
Omaisella ilmeni monin tavoin esim. ei enää välittänyt siivota. Ruokavalio muuttui yksipuolisemmaksi ja kun keskustelin hånen kanssaan, niin ei muistanut, missä oli asunut perheensä kanssa 20 vuoden ajan.
Muistitestin perusteella hän sai lähetteen kuvaukseen, missä löytyi Alzheimer.
Ehdotin tuota yleistä terveystarkastusta siltä varalta, jos henkilö ei mielestään tarvitse muistitestiä.
Mun äidillä sama vika. Ei suostu myöntämään joten ei saa mitään apua.
Persoonallisuuden muutos. Ruma käytös ja seksipuheet ennen normaalisti käyttäytyneellä. Itse asiassa hyvin samanlaista kuin uhmiksen kanssa.
Sinun kannattaisi tehdä täältä ainakin kysely läheiselle https://www.muistiliitto.fi/fi/muistisairaudet/milloin-huolestua/muisti…
Sen perusteella voit tarvittaessa tehdä jopa nimettömänä vanhus huoli ilmoituksen.
Voiko olla jotai alkavaa muistisairautta tuttavallani?
Usein ei muista esim. että mikä asia on tapahtunut edellisenä kesänä ja mikä joskus aikaisemmin. Ja nää on jotai sellaisia, jotka in itselleni ihan itsestäänselvyyksiä. Selittää usein huonoa muistia sillä et "oli nii rankka se kesä, siinä oli kaikenlaista hässäkkää ym."
Ihan niinku huomaisi itse että tahtoo unohtaa asioita ja sitte koittaa keksiä jonku selityksesn miksi ei muistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla jotai alkavaa muistisairautta tuttavallani?
Usein ei muista esim. että mikä asia on tapahtunut edellisenä kesänä ja mikä joskus aikaisemmin. Ja nää on jotai sellaisia, jotka in itselleni ihan itsestäänselvyyksiä. Selittää usein huonoa muistia sillä et "oli nii rankka se kesä, siinä oli kaikenlaista hässäkkää ym."
Ihan niinku huomaisi itse että tahtoo unohtaa asioita ja sitte koittaa keksiä jonku selityksesn miksi ei muistaisi.
Joo, tämmösiä oli esim. anopilla myös ensin ja vieläkin. Tulee selityksiä kun huomaa, ettei se ehkä ollutkaan niin..
ap
Pakko nostaa ennenkuin hukkuu