Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakia, mistä oireita sinulla oli ennen diagnoosia?

Vierailija
29.09.2019 |

Epäilynä keliakia, verikoe ei antanut selvää tulosta, nyt sain lähetteen tähystykseen. Mitään oireita ei oikein ole, vain ajoittaista B12 vitamiinin puutosta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät B12 vitamiiinin puutteen, kun sitä ei yleensä tutkita perusverenkuvassa?

Vierailija
2/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät B12 vitamiiinin puutteen, kun sitä ei yleensä tutkita perusverenkuvassa?

Olen meedio ja tiedän asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan siitä, että minulla se on mitattu säännöllisesti parin vuoden aikana. Nytkin keikkuu juuri ja juuri hyväksytyn arvon alarajalla.

ap

Vierailija
4/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään jolla on keliakia? Nukkuvat vielä?

ap

Vierailija
5/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta et sitten tullut ajatelleeksi, että ihmiseltä voidaan ottaa muitakin verikokeita kuin pvk?!

Vierailija
6/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keliakia. Ei ollut oireita ennen diagnoosia, keliakia oli ihan sattumalöydös. Toki oireena suolinukan vaurio, mutta ei siis sellaisia oireita, että olisin itse asian huomannut. Jälkikäteen ajateltuna oli hemoglobiinin laskua, mutta kun pysyttiin kaikkien viitearvojen sisällä, ei kukaan osannut mitään epäillä. Keliakia voi olla suht oireeton.

Vierailija
7/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keliakia. Ei ollut oireita ennen diagnoosia, keliakia oli ihan sattumalöydös. Toki oireena suolinukan vaurio, mutta ei siis sellaisia oireita, että olisin itse asian huomannut. Jälkikäteen ajateltuna oli hemoglobiinin laskua, mutta kun pysyttiin kaikkien viitearvojen sisällä, ei kukaan osannut mitään epäillä. Keliakia voi olla suht oireeton.

Kiitos, mutta todennäköisesti noin. Huomasitko olossa mitään muutosta gluteenittoman elämän alettua?

ap

Vierailija
8/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta et sitten tullut ajatelleeksi, että ihmiseltä voidaan ottaa muitakin verikokeita kuin pvk?!

Toki olen kuullut, kiitos kun olet nokkela (lue näsäviisas)!

Mutta, ap:lle tämä. :)) Lähiomaisella keliakia, mutta B12-vitamiinin puutteesta sitä ei alettu tutkimaan. Oli vatsan jomottelua (huono-olo iltaisin), vatsa meni ripulille usein, paino hieman alakantissa. Tähystys ja koepalat otettiin, josta selvisi keliakia.

Vierailija
9/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva ripuli muutaman vuoden. Ensialkuun oireili niin, ettei kahvia voinut enää juoda aamulla, koska pisti vatsan täysin vesiripulille.

Seuraavaksi punainen liha alkoi tehdä saman. Pikkuhiljaa mentiin siihen, että päivässä meni paljon vatsalääkettä, että pystyin olemaan töissä. En uskaltanut syödä enää mitään, lopussa en uskaltanut enää ottaa edes vesihuikkaa, jos en voinut varmasti päästä heti vessaan.

Kova närästys alkoi myös, samoin alavatsalle tuli jatkuvaa, paikallaanpysyvää kipua (ohutsuoli...). Sormen nivelissä alkoi tuntua kipua. Lopulta myös jatkuva väsymys, kotona ollessa käytännössä vain nukuin.

Suurin oire, jonka takia mitään tajusin testata, oli kuitenkin lapsettomuus.

Verikokeessa arvot oli taivaissa ja tähystyksessä saatiin varma keliakiaan viittaava löydös.

Ruokavaliohoito alkoi, mutta mikään nopea paraneminen ei todellakaan ollut. Ehkäisyä ei ollut käytössä koko aikana, mutta silti synnytykseen johtava raskaus alkoi vasta n. 1,5 ruokavaliohoidon aloittamisesta, yksi alkuvaiheen keskenmeno ennen tuota.

Edelleen vatsa on herkkä, esimerkiksi pähkinöitä en voi enää syödä, vaikka gluteenittomia ovat.

Vierailija
10/18 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireet oli melko selkeät, sairastuin jo alle kouluikäsenä. Pituuskasvu hidastui, olin varsin kalpea ja lopulta iski sen tason vatsakivut että vanhemmat vei sairaalaan ja siellä selvisi.

Isovanhemmallani löytyi keliakia sattumalta sydänkohtauksen jälkeisissa tutkimuksissa, en tiiä tarkemmin mitä tutkivat mutta luultavasti kai ollu joku verikoe joka antanut asiasta viitteitä ja tutkittu sitten tarkemmin ohutsuolen koepalalla. Hänellä ei ollut selkeitä oireita, toki jälkikäteen on osannut yhdistää lapsuuden kummalliset mahakivut ja vanhemmiten iskeneen osteoporoosin liittyvän ehkä siihen.

Vierailija
11/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeneekö keliakiassa verta ulosteessa?

Vierailija
12/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeneekö keliakiassa verta ulosteessa?

Ei varmaan sellaista oiretta olekaan jota keliakia ei saisi aikaan.

Esim. usein diagnosoimattomat keliaakikot laihtuvat voimakkaasti, mutta tätini sen sijaan lihoi, koska korvasi huonoa oloa ja väsymystä runsaalla sokerilla. Itse aina muutaman vuoden välein tarkistutan veren vasta-aineet, koska sukurasite ja olen huomannut vehnän aiheuttavan minulle helposti närästystä. Keliakiaan voi puhjeta milloin vain, esim jonkun virustartunnan jälkeen.

Vierailija
13/18 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/18 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Viimeksi hammaslääkäri mainitsi että hampaissa on eroosiota, olen aina ollut hoikka ja nyt on alkaneet oudot maha/suolivaivat. Käsittääkseni keliakia voi hampaissakin näkyä. Välissä oli pelkkää ripulia pitkän aikaa mutta nyt vaikuttaisi hivenen normalisoituneen, mahavaivat eivät tosin ota hävitäkseen. Lääkäri otti viimeksi ison kasan verikokeita, kaikki muu kunnossa paitsi joku folaatti vähä alle rajan. Kaipa se keliakiankin testasi mutta pitänee vielä varmistaa. Pisti tuon folaatin kuitenkin vähäisten kasvistensyönnin piikkiin ja leimasi koko ruljanssin refluksiksi, vaikkei kyllä itseasiassa edes kysynyt syömisistäni mitään. Kunnon tk-meininkiä.

Vierailija
15/18 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään oireita, löytyi sattumalta.

Vierailija
16/18 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvan anemian takia tutkittiin ja löydettiin keliakia yli 20v sitten. Jälkeenpäin ajatellen, olin ennen diagnoosia kärsinyt jo vuosia ilmavaivoista, ripulista, ummetuksesta, närästyksestä, nivelkivuista, aftoista suussa ja jatkuvasta, uuvuttavasta väsymyksestä. Muutaman viikon gluteenittomuuden jälkeen olo oli hurjasti parempi, vieläkin muistan kuinka huikealta muutos tuntui! 

Vierailija
17/18 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaako keliakia verenvuotoa peräsuolesta?

Vierailija
18/18 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, silmien kirvely ja roskan tunne lievittyi gluteenittoman ruokavalion jälkeen.  Että johtuiko tämäkin --?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän