Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olet joutunut hankkimaan lukulasit?

Vierailija
28.09.2019 |

Ja ikänäköä peräänkuulutan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen likinäköinen, mutta en omista ajokorttia. Siksi ei ole tarvinnut pitää laseja, silleen pakosti. Ilmeisesti silmäni ovat mukautuneet näkemään lähellekin ilman laseja, koska aloin pitää aina välillä lukulaseja yli 60-vuotiaana. Lähinnä kotona, koska siellä ei ollut niin hyvät valot kuin töissä. Töissä tein töitä  tietokoneellakin ja sitä hieman säädin. Siis tekstiä isommaksi. Aikoinaan sain myös päätelasit työnantajalta, mutta en niitäkään juuri pitänyt. Nyt en näe kaupassakaan useimpia tuoteselosteita, enkä muista kanniskella niitä laseja kauppareissulla. Lukiessa kotona käytän kyllä aina kauppojen +1,5 - halpislaseja - paitsi aurinkoisella parvekkeella näen ilmankin.

Vierailija
22/27 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ensimmäiset silmälasit ostin 47-vuotiaana ja käytin niitä illalla lukiessa. 48-vuotiaana sain ekat optikon määräämät lasit, joita käytin vain lukemiseen.

Minulla ikänäköä isompi ongelma ovat hajataitto ja alkava kaihi, joten 49-vuotiaana tulikin jo monitehot. Käytän nykyisin (50 v.) käytän suurimman osan päivästä, mm. autoa ajaessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oirwita teillä oli ennenkuin ikälinssit tuli kuvioihin?

Mulla ei niitä lukulaseja vielä ole, mutta itsellä on se oire, että katse ei enää tarkennu lähelle. Toisin pienestä tekstistä ei saa selvää, koska se tarkentuu vasta sillä etäisyydellä, kun se menee niin pieneksi, ettei sitä enää näe.

Lyhyesti sanottuna joudun pitämään luettavaa tekstiä kauempana kuin ennen.

Mulla ei koskaan toiminut tuo, että luettavaa tekstiä pidetään kauempana. Tarkennus on hävinnyt myöhemmin pitemmiltäkin matkoilta, esim. telkkarin tekstitys on epätarkka, joten lukulasien sijasta monitehot.

Vierailija
24/27 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43 sain lukulasit, mutta en käytä niitä, koska tulee eläkeläisolo. Työkaverit kysyvät että miksen käytä laseja kun mulle on ne määrätty. Ei sovi mun imagoon.

Eli työkaverit paikkailevat virheitäsi.

Mutta liki 5kymppselle tärkeintä on ulkonäkö josta yritetään pitätä kinni kynsin hampain vaikka se juna meni jo.

Vierailija
25/27 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen edelleen lukea paremmin ilman laseja, koska olen likinäköinen. Ikää 56.

Vierailija
26/27 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias. Käytän miinuslaseja vain ajaessani autoa, lukulaseja en tarvitse lainkaan.

Alle viisikymppinen siskoni, jolla ei ennen ole ollut minkäänlaisia laseja, sai äskettäin lukulasit. Kahdeksankymppinen isäni ottaa miinuslasit pois, kun haluaa nähdä lähelle oikein tarkasti. Äiti sen sijaan on käyttänyt kaksiteholaseja viisikymppisestä lähtien.

Vierailija
27/27 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oirwita teillä oli ennenkuin ikälinssit tuli kuvioihin?

Mulla ei niitä lukulaseja vielä ole, mutta itsellä on se oire, että katse ei enää tarkennu lähelle. Toisin pienestä tekstistä ei saa selvää, koska se tarkentuu vasta sillä etäisyydellä, kun se menee niin pieneksi, ettei sitä enää näe.

Lyhyesti sanottuna joudun pitämään luettavaa tekstiä kauempana kuin ennen.

Mulla ei koskaan toiminut tuo, että luettavaa tekstiä pidetään kauempana. Tarkennus on hävinnyt myöhemmin pitemmiltäkin matkoilta, esim. telkkarin tekstitys on epätarkka, joten lukulasien sijasta monitehot.

Saattaa olla kyse hajataitosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan