Miksi sinä et osallistunut perjantaina ilmastolakkoon?
Eivätkö aikuiset häpeä ja kadu jokapäiväistä kuluttamista? Eikö ostaminen herätä mitään tunteita? Voisitko joskus ajatella, että olet kerrankin ostamatta mitään, jättää vain kaikki ostokset kylmästi kaupan hyllyyn? Voisitko kerrankin ajatella maapalloa ja ilmastoa, etkä vain itsekkäästi omaa napaasi?
Kommentit (69)
Koska en ole enää ala-asteella, jossa opettaja ensin piirrettää kyltit ja sitten vie mielenosoituksiin.
Koska kehitysvammaiset erityislapset eivät olisi oikein ymmärtäneet miksi heille ei tulla antamaan ruokaa tai siirtämään taksista kouluun.
Mä osallistuin. Menin töihin mutta sitten en tehnyt siellä mitään. Pidin sellaista hiljaista lakkoa.
M46
Vierailija kirjoitti:
Mä osallistuin. Menin töihin mutta sitten en tehnyt siellä mitään. Pidin sellaista hiljaista lakkoa.
M46
Montako astetta maapallo jäähtyi aktivismisi ansiosta?
Vierailija kirjoitti:
Koska mielestäni tuollaisessa ilmastolakossa ei ole mitään järkeä.
Koululaistenkin olisi ollut viisaampaa olla tuona päivänä koulussa oppimassa politiikasta, ekologisesta elämäntavasta, ylikulutuksesta, luonnonvarojen riittävyydestä, shoppailun vaikutuksesta, jne.
Moni nuori osallistui ilmastolakkoon vain siksi, ettei tarvitse olla koulussa. Heitä ei pätkääkään kuitenkaan maapallon tulevaisuus kiinnosta. Joka vuosi kinutaan uutta puhelinta, pelikonsoleita, isompaa televisiota, ja samoja vaatteita ei voi käyttää montaa kertaa kun samoissa vaatteissa kulkeminen on noloa. Aina pitää olla uudet vaatteet, ja kaikki poisheitettävä heitetään surutta sekajätteisiin, eikä jätteiden lajittelusta haluta kuullakaan.
Lapsille ja nuorille pitäisi opettaa, mikä heidän oma vaikutuksensa on. Miten he voivat elää niin, että tuhoaisivat maapalloa mahdollisimman vähän.
Mopot, mopoautot, autot, jne. Hirveää kulutusta, varsinkin jos nekin uutena ostaa, vaikka käytetty olisi edelleen käyttökelpoinen.
Lisäksi olen tehnyt aika paljon ilmaston ja maapallon hyvinvoinnin eteen omilla valinnoillani.
Osaan marjastaa, sienestää, kalastaa, metsästää.
Minulla ei ole koskaan ollut autoa tai muutakaan moottoriajoneuvoa. Polkupyöriä minulla on kaksi.
Minulla ei ole lapsia, eikä tule, steri tehty.
Ostan kestäviä, laadukkaita ja ajattomia vaatteita, samat vaatteet voivat kestää vuosikausia, ulkoiluvaatteet jopa pari vuosikymmentä. En liho enkä laihdu, joten senkään vuoksi vaatekaappia ei tarvitse uusia puolivuosittain. En ostele trikoovaatteita jotka venähtävät muodottomiksi muutaman pesun jälkeen.
Osaan tuunata itse, ja tykkään tuunata vanhasta uutta. Osa huonekaluistani on 100 vuotta vanhoja isoisoisäni tekemiä. Huonekaluja ja vaatteita tuunaan itse, enkä heitä roskiin ja ostele uusia.
Pyrin pitämään jätteiden määrän vähäisenä ja osaan lajitella jätteeni.
Ilmastolakkoilusta ei ole mitään hyötyä, jos ei itse muta kulutustottumuksiaan sen mukaisiksi, että niistä on ekologisuuden kannalta mitään hyötyä.
Tämäpä. Ei ne lakkoilut maailmaa pelasta, vaan ne omat päivittäiset tekemiset ja valinnat.
Minä kannatan kouluttautumista, nimenomaan naisten kohdalla. Tuo hyväksikäytetty vammainen yllyttää nuoria lintsaamaan koulusta ja hokee, että tulevaisuutta ei ole. Nuoret ovat tyhmiä. He käyttäytyvät kuin sopulilauma. Kannattaako istuttaa tulevien päättäjiemme ja hoitajiemme päähän ajatusta, että mitään ei kannata tehdä - ei edes yrittää tehdä - koska kaikki kuolemme suunnilleen ensi vuonna? Minä olen tapaluterilainen, "työ ennen huvia", ja uskon myös luterilaiseen ajatteluun, että vaikka huomenna tulisi maailmanloppu, tänään kannattaa istuttaa omenapuu.
Ei, minua ei harmita olla kuluttaja ja ostaa kaupasta tuotteita, sillä ostan vain tarpeeseen. Perjantaina työpäivän jälkeen kävin ostamassa perheelleni ruokaa viikonlopuksi. Ostin lapselle uudet toppahousut, koska edelliset olivat jääneet pieniksi. Ostin myös jo alustavasti pari joululahjaa, palapelin ja tarroja. Lisäksi ostin hänelle uuden lämpimän kypäräpipon (suunniteltu ja valmistettu Suomessa, maksoi euron enemmän kuin kiinalainen vastineensa ja tuntui myös lämpimämmältä). Itselleni ostin suklaalevyn palkaksi siitä, että olin jaksanut koko 12-tuntisen työpäiväni. Sitten ajelin omalla bensa-autollani takaisin kotiin, sinne kun ei linja-autoja kulje ja 20 km on minulle liian pitkä matka pyöräillä työlaukun, ostosten ja polvivamman kera.
Vierailija kirjoitti:
Heittelin perjantaina muovikasseja mereen
Tosiaankin haluan itse ekologisempaa käytöstä kaikilta, mutta silti hitto että repesin tälle :D
Valitettavasti kaikista nuorista ei voi tulla kuuluisia ilmasto-reettoja, jotka se kuuluisuus tulee elättämään. Joten tulevat varmasti tulevaisuudessa katumaan nämä lakkoilijat kun ei koulunkäynti kiinnostanut vaan tuli hilluttua toreilla kyltteineen asian takia joka ei oikeasti edes kiinnostanut, kunhan sai olla koulusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan ihmettelin ihmisten tekopyhyyttä, kun 4 lapsen äiti, joka käy lastensa kanssa iskän luona Intiassa vähintään 2 kertaa vuodessa (plus sitten muut matkustelut siihen päälke) kiillotti sädekehäänsä somessa kun oli mennyt tuohon tapahtumaan lapsikatraansa kanssa pyörällä 🤣
Hästäg save the planet 🙄
Huutista!!!
Käym kaupassa 2 kertaa viikossa. Muina päivinä en osta mitään. Siinä ap:lle ilmastoteko, ok?
Vierailija kirjoitti:
"jättää vain kaikki ostokset kylmästi kaupan hyllyyn?" Jaa, että nyt ei saisi edes syödäkkään mitään! Eikö se ole itsekästä yrittää syyllistämällä pakottaa muita olemaan syömättä? Ja alastikko pitäisi juosta ulkona? Nopeasti poliisi olisi paikalla. Töissä pitää näyttää edustavalta, joten rääsyissä ei voi mennä. Mutta hyvä sinulle, kun olet työtön laiskimus, ettei tarvitse liikkua koti sohvalta mihinkään, ap!
Suomi-Muumeilla on sen verran ylimääräistä varastoa, että välillä on ihan hyvä laihduttaa ja paastota.
Koko tämä ilmastolakkoilupelleily osoittaa kuinka pihalla sitä harrastavat hourupäät ovat. Niillä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä ilmastoon vaikuttaa. Numerot ja suuruusluokat, matematiikka, fysiikka ja kemia ovat vaikeita ja tylsiä, ne ovat niitä typerien setämiesten juttuja eikä niitä tarvitse ottaa huomioon, kun hehkutetaan sitä ihqua kestokassia muovikassin sijaan. Hei, ilmasto pelastuu, kun mulla on oikein oma kangaskassi kaupassa. Ihan oikeasti nuoret naiset, te teette itsestänne täysiä pellejä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kannatan kouluttautumista, nimenomaan naisten kohdalla. Tuo hyväksikäytetty vammainen yllyttää nuoria lintsaamaan koulusta ja hokee, että tulevaisuutta ei ole. Nuoret ovat tyhmiä. He käyttäytyvät kuin sopulilauma. Kannattaako istuttaa tulevien päättäjiemme ja hoitajiemme päähän ajatusta, että mitään ei kannata tehdä - ei edes yrittää tehdä - koska kaikki kuolemme suunnilleen ensi vuonna? Minä olen tapaluterilainen, "työ ennen huvia", ja uskon myös luterilaiseen ajatteluun, että vaikka huomenna tulisi maailmanloppu, tänään kannattaa istuttaa omenapuu.
Ei, minua ei harmita olla kuluttaja ja ostaa kaupasta tuotteita, sillä ostan vain tarpeeseen. Perjantaina työpäivän jälkeen kävin ostamassa perheelleni ruokaa viikonlopuksi.
Oliko tarpeellista? Miksi et kasvattanut kesällä itse omia kasvisruokia?
Ostin lapselle uudet toppahousut, koska edelliset olivat jääneet pieniksi.
Miksi et kysynyt sukulaisilta, ystäviltä ai muilta tuttavilta lasten vanhoja, olisit saanut ilmaiseksi käytetyt.
Ostin myös jo alustavasti pari joululahjaa, palapelin ja tarroja.
Turhake!
Lisäksi ostin hänelle uuden lämpimän kypäräpipon (suunniteltu ja valmistettu Suomessa, maksoi euron enemmän kuin kiinalainen vastineensa ja tuntui myös lämpimämmältä).
Toinen turhake!
Itselleni ostin suklaalevyn palkaksi siitä, että olin jaksanut koko 12-tuntisen työpäiväni.
Kolmas turhake!
Sitten ajelin omalla bensa-autollani takaisin kotiin, sinne kun ei linja-autoja kulje ja 20 km on minulle liian pitkä matka pyöräillä työlaukun, ostosten ja polvivamman kera.
Miksi et käyttänyt kulkemiseen julkisia kuten junaa tai bussia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, minua ei harmita olla kuluttaja ja ostaa kaupasta tuotteita, sillä ostan vain tarpeeseen. Perjantaina työpäivän jälkeen kävin ostamassa perheelleni ruokaa viikonlopuksi.
Oliko tarpeellista? Miksi et kasvattanut kesällä itse omia kasvisruokia?
Ostin lapselle uudet toppahousut, koska edelliset olivat jääneet pieniksi.
Miksi et kysynyt sukulaisilta, ystäviltä ai muilta tuttavilta lasten vanhoja, olisit saanut ilmaiseksi käytetyt.
Ostin myös jo alustavasti pari joululahjaa, palapelin ja tarroja.
Turhake!
Lisäksi ostin hänelle uuden lämpimän kypäräpipon (suunniteltu ja valmistettu Suomessa, maksoi euron enemmän kuin kiinalainen vastineensa ja tuntui myös lämpimämmältä).
Toinen turhake!
Itselleni ostin suklaalevyn palkaksi siitä, että olin jaksanut koko 12-tuntisen työpäiväni.
Kolmas turhake!
Sitten ajelin omalla bensa-autollani takaisin kotiin, sinne kun ei linja-autoja kulje ja 20 km on minulle liian pitkä matka pyöräillä työlaukun, ostosten ja polvivamman kera.
Miksi et käyttänyt kulkemiseen julkisia kuten junaa tai bussia?
Oikeesti, jos toinen sanoo että julkisia ei kulje, niin millainen imbesilli alkaa tinkaamaan miksi ei mennyt bussilla?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Koko tämä ilmastolakkoilupelleily osoittaa kuinka pihalla sitä harrastavat hourupäät ovat. Niillä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä ilmastoon vaikuttaa. Numerot ja suuruusluokat, matematiikka, fysiikka ja kemia ovat vaikeita ja tylsiä, ne ovat niitä typerien setämiesten juttuja eikä niitä tarvitse ottaa huomioon, kun hehkutetaan sitä ihqua kestokassia muovikassin sijaan. Hei, ilmasto pelastuu, kun mulla on oikein oma kangaskassi kaupassa. Ihan oikeasti nuoret naiset, te teette itsestänne täysiä pellejä.
Vaikka ihan tutkittu juttu että sitä kangaskassia joutuisi käyttää vähintään 1000 kertaa ennenkuin tulisi ekologisemmaksi kuin 1 muovipussi. Kolmen kauppavisiitin viikkotahdilla se kassi olisi siis n. 7 vuodessa tullut ekologisemmaksi. Johan noistakin varmasti jo kahvat irronneet siihen mennessä jos kunnon kauppalasteja roudailee.
Mä en kyl aio luopua kanamunista, lihasta, lentokoneella matkustamisesta ja shoppailusta. Milloin te ymmärrätte, että kunnes Kiina ja USA jatkavat kuten jatkavat ei ole mitään väliä, ostaako joku muovipussin tai ei ja nämä muovipussit eivät joutu täällä Suomessa valtamereen - niistä tehdään energiaa. Ja kenen vastaan se lakko on? Taivaanisän vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ihan tutkittu juttu että sitä kangaskassia joutuisi käyttää vähintään 1000 kertaa ennenkuin tulisi ekologisemmaksi kuin 1 muovipussi. Kolmen kauppavisiitin viikkotahdilla se kassi olisi siis n. 7 vuodessa tullut ekologisemmaksi. Johan noistakin varmasti jo kahvat irronneet siihen mennessä jos kunnon kauppalasteja roudailee.
Suomessa nyt on ihan turha miettiä jotain kauppakassin ekologisuutta. Muovikassit saa uuden elämän roskapussina ja lopuksi se poltetaan. Ei mene mereen. Paperikasseja voi käyttää keräyspaperiroskapussina.
Kestokasseja käytetään, ainakin meillä, joka päivä kauppakasseina, eväiden kuljetukseen, harrastuksissa, kirjastossa ja sadevaatteiden ja kumppaneiden kuljetukseen tarhaan ja takaisin.
Luulen, että vuosia sitten ostetut kesto-ja kangaskassit ovat tulleet hyvinkin ekologisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri nuoret naiset? Nuoret pojat ja miehet aivan samalla tavalla - olen itse nähnyt. Ihme sovinisti olet.
Koska mielestäni tuollaisessa ilmastolakossa ei ole mitään järkeä.
Koululaistenkin olisi ollut viisaampaa olla tuona päivänä koulussa oppimassa politiikasta, ekologisesta elämäntavasta, ylikulutuksesta, luonnonvarojen riittävyydestä, shoppailun vaikutuksesta, jne.
Moni nuori osallistui ilmastolakkoon vain siksi, ettei tarvitse olla koulussa. Heitä ei pätkääkään kuitenkaan maapallon tulevaisuus kiinnosta. Joka vuosi kinutaan uutta puhelinta, pelikonsoleita, isompaa televisiota, ja samoja vaatteita ei voi käyttää montaa kertaa kun samoissa vaatteissa kulkeminen on noloa. Aina pitää olla uudet vaatteet, ja kaikki poisheitettävä heitetään surutta sekajätteisiin, eikä jätteiden lajittelusta haluta kuullakaan.
Lapsille ja nuorille pitäisi opettaa, mikä heidän oma vaikutuksensa on. Miten he voivat elää niin, että tuhoaisivat maapalloa mahdollisimman vähän.
Mopot, mopoautot, autot, jne. Hirveää kulutusta, varsinkin jos nekin uutena ostaa, vaikka käytetty olisi edelleen käyttökelpoinen.
Lisäksi olen tehnyt aika paljon ilmaston ja maapallon hyvinvoinnin eteen omilla valinnoillani.
Osaan marjastaa, sienestää, kalastaa, metsästää.
Minulla ei ole koskaan ollut autoa tai muutakaan moottoriajoneuvoa. Polkupyöriä minulla on kaksi.
Minulla ei ole lapsia, eikä tule, steri tehty.
Ostan kestäviä, laadukkaita ja ajattomia vaatteita, samat vaatteet voivat kestää vuosikausia, ulkoiluvaatteet jopa pari vuosikymmentä. En liho enkä laihdu, joten senkään vuoksi vaatekaappia ei tarvitse uusia puolivuosittain. En ostele trikoovaatteita jotka venähtävät muodottomiksi muutaman pesun jälkeen.
Osaan tuunata itse, ja tykkään tuunata vanhasta uutta. Osa huonekaluistani on 100 vuotta vanhoja isoisoisäni tekemiä. Huonekaluja ja vaatteita tuunaan itse, enkä heitä roskiin ja ostele uusia.
Pyrin pitämään jätteiden määrän vähäisenä ja osaan lajitella jätteeni.
Ilmastolakkoilusta ei ole mitään hyötyä, jos ei itse muta kulutustottumuksiaan sen mukaisiksi, että niistä on ekologisuuden kannalta mitään hyötyä.