tarvitseeko oireettomasta herpeksestä kertoa tapailukumppanille?
Jos on piilevä herpes häpykummun alueella, joka ei ole vuoteen oirellut lainkaan, niin pitääkö siitä kertoa kumppanille jota tapaa noin kerran viikossa? Eihän se voi tarttua ellei rakkuloita ole.
Kommentit (43)
No mieti nyt miksi olet sen taudin itse joskus saanut.. kun kumppani ei kertonut taudista.
No se on yli 80 % väestöstä ihan keskustelemattakin.
Toisilla oireilee enemmän toisilla vähemmän joillakin ei koskaan.
Panitko siis itse rakkulaista küllia? Vai pyysit rakkulahuulta lipasemaan alakertaa?
Vierailija kirjoitti:
No arvaapa kahdesti. Toinen on väärin.
No mää arvaan! Ei pidä...
Tarvitsee. T. nainen, johon oireeton (ex-)mies tartutti sukupuoliherpeksen. :(
Vierailija kirjoitti:
Hsv-2/"genitaaliherpeksen" vasta-aineita on n. 20 %:lla. Vaikka molemmat virustyypit voivat vaikuttaa niin ylä- kuin alapäässä niin kyse on kuitenkin kahdesta eri viruksesta.
Sano nyt ainakin että se käyttää kortsua ja käytä estolääkitystä.
No mieti nyt jos sulla on vaikka ollut herpes joku 3 vuotta sitten, ja oot ekaa kertaa etenemässä seksiin uuden kumppanin kanssa. Ei kai kukaan idiootti siinä paukauta "hei mul on sit herpes"
Pieni mood killer?
Herpes on joka tapauksessa suurimalla osalla aikuisista
Todellakin pitää kertoa. Se on jokaisen oikeus päättää ottaako riskin, että tarttuu vai ei.
Ja ihan turha länkyttää siitä kuinka monella herpes on tai ei. Niillä joilla ei ole on oikeus pysyä jatkossakin herpeksettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla oireilee enemmän toisilla vähemmän joillakin ei koskaan.Hsv-2/"genitaaliherpeksen" vasta-aineita on n. 20 %:lla. Vaikka molemmat virustyypit voivat vaikuttaa niin ylä- kuin alapäässä niin kyse on kuitenkin kahdesta eri viruksesta.
Kyllä ne molemmat viihtyvät molemmilla alueilla 80/20% jakautumalla. Eli se sukupuoliherpes voi olla hsv1.
Vierailija kirjoitti:
No mieti nyt jos sulla on vaikka ollut herpes joku 3 vuotta sitten, ja oot ekaa kertaa etenemässä seksiin uuden kumppanin kanssa. Ei kai kukaan idiootti siinä paukauta "hei mul on sit herpes"
Pieni mood killer?
Herpes on joka tapauksessa suurimalla osalla aikuisista
Se pitää kertoa jo kauan ennen kuin hypätään sänkyyn
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että oli oireeton? Ehkä vaan jätti kertomatta.
Entä huuliherpes sitten? Eipä kukaan mulle ole siitä kertonut vaikka 60% kantaa sitä.
Ehkä minullakin on kun kerran oli finni lähellä huulta joka oli kivulias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että oli oireeton? Ehkä vaan jätti kertomatta.
Onhan sekin tietysti mahdollista, että ei vaan halunnut kertoa. Kuitenkin aina minulle vakuutti, ettei hänellä oireita ollut koskaan ollut. Minä sen sijaan syön tällä hetkellä estolääkitystä ja pelkään, että oireet palaavat lääkityksen loputtua.
Ja yhdessä keskustelimme kondomin käytön lopettamisesta ennen kuin jätimme sen käytön (söin e-pillereitä ja molempien piti olla "puhtaita").
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Entä huuliherpes sitten? Eipä kukaan mulle ole siitä kertonut vaikka 60% kantaa sitä.
Kyllä huuliherpeksestä pitää ihan yhtälailla kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla oireilee enemmän toisilla vähemmän joillakin ei koskaan.Hsv-2/"genitaaliherpeksen" vasta-aineita on n. 20 %:lla. Vaikka molemmat virustyypit voivat vaikuttaa niin ylä- kuin alapäässä niin kyse on kuitenkin kahdesta eri viruksesta.
Kyllä ne molemmat viihtyvät molemmilla alueilla 80/20% jakautumalla. Eli se sukupuoliherpes voi olla hsv1.
Et siis ymmärrä lukemaasi. Valtaosa sukuelinherpeksistä on kuitenkin edelleen hsv-2 ja hsv-2 vasta-aineita on n. 20 % väestöstä ei todellakaan 80 %, olennaista tämä on koska, kuten jo kirjoitin, nämä ovat kaksi eri virusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron huuliherpeksestäni, mutta toisin kuin genitaaliherpekselle käytännössä kaikki ovat altistuneet huuliherpekselle (syystä tai toisesta se ei kuitenkaan oireile tai edes tartu) joten en itse pistäisi yhtä pahakseni jos mies ei tästä mainitsisi kuin genitaaliherpeksen kohdalla.
No arvaapa kahdesti. Toinen on väärin.