Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annatte huijata itsenne kuntouttavaan työtoimintaan?

Vierailija
28.09.2019 |

Tutustukaa siihen, mitä laki sanoo kuntouttavasta työtoiminnasta.

Karenssia ei voida määrätä, jos kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan. Karenssi voi tulla vasta, jos kuntouttava työtoiminta on jo aktivointisuunnitelmassa ja vasta sen jälkeen kieltäytyy siitä.

Sen lisäksi lain mukaan vain sellainen henkilö joka ei "työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön" voidaan ohjata kuntouttavaan työtoimintaan. Pelkkä pitkäaikainen työttömyys ei myöskään oikeusasiamiehen viraston ratkaisujen mukaan ole katsottavissa merkiksi siitä, että ihmisen työ- ja toimintakyvyssä olisi rajoituksia.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei varmaan ole tästä asiasta tarpeeksi tietoa. Oikeastaan ainoa velvoite, joka jokaisella työttömäksi jäävällä tulisi olla, on Saku Timosen blogiin tutustuminen. Siellä nämä asiat on kerrottu moneen kertaan selkeästi.

Vierailija
2/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten oikein, mutta mitään aktivointisuunnitelmaa ei ole olemassakaan. Se on nimeltään työllistymissuunnitelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä saan sieltä joka päivä lämpimän ruuan ja pari kertaa viikossa pakastimen täyteen sapuskaa, säästän siinä noin 50-200e viikossa ja saan sen 9e päälle.

Toinen vaihtoehto mulla on olla jossain 9 euron työharjoittelussa ja käydä vapaa-ajalla ruokajonoissa. Sitä 9 euron työharjoitteluakaan ei muuten nykyään tueta kun 12kk. Olin aika ihmeissään kun kysyin työkkäristä mahdollisuutta harjoitteluun, eivät suosittele käyttämään kuukausia ns turhaan eivätkä todellakaan auta paikan hankkimisessa.

Mulla on todella huonot mahdollisuudet ylipäätään yhtään mihinkään.

Ainiin ja saahan sieltä työpajalta aina ilmaiset kahvit ja jutusteluseuraa.

Vierailija
4/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten oikein, mutta mitään aktivointisuunnitelmaa ei ole olemassakaan. Se on nimeltään työllistymissuunnitelma.

Aktivointisuunnitelma on työllistymissuunnitelmaa korvaava suunnitelma joka tehdään pidempään työttömänä olleille.

Vierailija
5/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna. Olen sanonut ei.

Vierailija
6/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktivointisuunnitelma on työllistymissuunnitelmaa korvaava suunnitelma joka tehdään pidempään työttömänä olleille.

Jaa, eipä ole mulle tehty. Työttömänä olen ollut vuodesta 2016.

Vierailija
7/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni asiakkaani menee ihan mielellään. On hetkeksi jotain sosiaalista tekemistä varsinkin, jos on kiva paikka. Monissa on ilmainen kuntosali, ruoka jne.

Vierailija
8/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä saan sieltä joka päivä lämpimän ruuan ja pari kertaa viikossa pakastimen täyteen sapuskaa, säästän siinä noin 50-200e viikossa ja saan sen 9e päälle.

Toinen vaihtoehto mulla on olla jossain 9 euron työharjoittelussa ja käydä vapaa-ajalla ruokajonoissa. Sitä 9 euron työharjoitteluakaan ei muuten nykyään tueta kun 12kk. Olin aika ihmeissään kun kysyin työkkäristä mahdollisuutta harjoitteluun, eivät suosittele käyttämään kuukausia ns turhaan eivätkä todellakaan auta paikan hankkimisessa.

aika heppoisia tekosyitä. Kaiken tuonkin ajan kun juttelet siellä kavereittesi kanssa, voisit keskittyä hakemaan niitä oikeita töitä, tai opiskelemaan vaikka harrastusluontoisesti jonkun kurssin. Hygieniapassin tai muuta. Kulut joita TULEE kun menet sinne työpaikalle: bussiliput, bensakulut, tai pyöränhuoltokulut, meikkaus, laittautuminen, vaatehuolto, pesukulut, ja mutenkin turhanpanttinaoleminen. Ja, miten luulet että työpaikoilla suhtaudutaan pitkään kuntouttavassa työtoiminnassa olemiseen...luuletko että se on joku valtti sulle?

Vierailija
9/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työkykyinen, mihin tarvitsee "kuntoutusta"? Mitä kuntoutusta se edes on?

Vierailija
10/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse voisin mennä kokeilemaan tuota mutta mulla onkin pahoja fyysisiä rajoitteita joiden vuoksi en pysty tekemään oikeita töitä. Mitään näpertämistä tai nikkarointia en pysty tekemään joten joku työpaja ei ole mulle mahdollinen vaihtoehto.

Vierailija
11/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI kiitos vinkistä. Mitens ilmainen työkokeilu? Voiko siitä luistaa että ei tule karenssia? OVat nimittäin tunkemassa minuha johonkin ja sanoin että eikö siinä ole minimiaikaa niin alkoi joitain höpisee että se on käyntikortti että teen täyden päivän. No se asia on vielä avoin...

Vierailija
12/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työkykyinen, mihin tarvitsee "kuntoutusta"? Mitä kuntoutusta se edes on?

Se on alun perin suunniteltu juopoille ja vastaaville jonkinlaiseksi kehittäväksi tekemiseksi, että olisivat ohjaajan johdolla välillä tekemässä jotain järkevääkin eikä vain juopottelemassa.

Mutta myöhemmin sitten kunnat keksivät, että työttömien laittaminen kuntouttavaan työtoimintaan on hyvä keino säästää työmarkkinatuen maksuosuuksissa, minkä vuoksi kuntouttavaan työtoimintaan on alettu huijata ihan tavallisia työttömiä, vaikka he eivät siitä mitenkään "kuntoudu". Enemmänkin tavallinen työtön menee vaan huonoon jamaan siellä juopoille suunnitellussa "aikuisten päiväkerhossa".

Vierailija
13/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun aloitin 2000-luvun alussa kuntouttavan. Sitä mainostettiin minulle jotenkin että sopii nuorelle työttömälle joka etsii suuntaa elämälle ja on ollut pitkään työtön ja ei ole saanut opiskelupaikkaa.

Todellisuus olikin että kuntouttavassa oli oikeasti ongelmaporukkaa. Päihteiden sekakäyttäjiä ja mt-ongelmaisia päähänpotkittuja ihmisraunioita.

Menin sinne armeijan jälkeen lukio vain käytynä. Sellaisena tervehenkisenä nuorena ja alussa huomasin heti että nyt minä olen joutunut ihan väärään porukkaan. Ystävystyin sitten näiden ihmisten kanssa, kun oli tarkoitus että solmii verkostoa ja tutustuu ihmisiinkin. Työttömänähän on usein yksin ja voi kärsiä apatiasta.

Niin minunkin ja monen muun elämään tuli kymmenen vuoden lovi kuntouttavaa ja päihdesekaista elämää. Menetin kymmenen vuotta elämästäni kunnes isäni matkusti Suomeen ja totesi että en ole ihan kunnossa. Olin ennen kuntouttavaa erittäin hyvässä kunnossa ja optimistinen elämän suhteen.

Seura vain teki kaltaisekseen. Alkoholiinkin tutustuin parikymppisenä miehenä kuntouttavan työtoiminnan päätteeksi eräänlaisilla jatkoilla. Ennen sitä olin ollut hyvin raitis ja raittiusaatteen ihminen, ehkä osittain melko kristittykin.

Täytyy todeta että jos minulta meni 10-vuotta hukkaan kuntouttavassa työtoiminnassa, niin onhan niitä muitakin olemassa. Osa ei välttämättä edes ole hengissäkään.

En siis syytä ihmisiä tai ketään siitä että hukkasin koko parikymppisen elämäni kuntouttavaan työtoimintaan ja syrjäytyneiden kanssa sekoiluun.

Se teki minusta vasemmistolaisen. Kaikki oikeistolainen hapatus karsiutui leipäjonossa ja askarrelessa päihdeongelmaisten kanssa pöytäliinoja ja t-paitakuvioita.

Ihan oikea rehellinen palkallinen työ se minut pelasti. Sain isän kautta suhteella töitä oikeasta työpaikasta ja pääsin jaloilleni. Sitten jatkoin opintojani.

Tuo 10-vuotta elämästäni kuntouttavassa toiminnassa on hyvin usvainen ja hämärä ajanjakso.

En edes aina jaksa uskoa sitä todeksi, niin kafkamaiselta se vieläkin maistuu.

Vierailija
14/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy kuntouttavassa työtoiminnassa, niin käteen jää rahaa enemmän kuin oikeista töistä (8e tuntipalkalla).

Ne rahavirrat tukien muodossa vaan koostuu isommaksi summaksi.

Tyhmä työtä tekee ja viisas käy kuntouttavassa työtoiminnassa.

Toki ei siitä kerry eläkettä, mutta maksetaanko niitä tulevaisuudessa?

Vierailija
15/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt valjastetaan työttämät muodikkaasti ilmaston muutoksen torjuntaan. Ei mitään käsitystä miten? Mutta hommaa hoidetaan 9 e + päivärahat.

Vierailija
16/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI kiitos vinkistä. Mitens ilmainen työkokeilu? Voiko siitä luistaa että ei tule karenssia? OVat nimittäin tunkemassa minuha johonkin ja sanoin että eikö siinä ole minimiaikaa niin alkoi joitain höpisee että se on käyntikortti että teen täyden päivän. No se asia on vielä avoin...

Työkokeiluun ei tarvitse osallistua, JOS sitä ei ole kirjattu työllistymissuunnitelmaan. Ja työllistymissuunnitelmaan on myös sinun mahdollista vaikuttaa. Itse sanoin että en suostu mihinkään palkattomaan työkokeiluun, työssäoppimiseen tai työharjoitteluun, ja niitä ei sitten kirjattu sinne suunnitelmaan. Täten voin kieltäytyä kaikista noista ilman karenssia.

Jos kieltäydyt jostain mistä on sovittu suunnitelmassa, niin saat karenssia. Muista että sinun EI tarvitse suostua kirjaamaan sinne suunnitelmaan noita työkokeiluja sun muita paskoja. Sanot sille työkkärin eukolle että kirjataan sinne suunnitelmaksi aktiivinen työnhaku eri kanavia käyttäen. Siinä se.

Vierailija
17/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetin VAHINGOSSA kuvan peniksestäni TE-toimiston virkailijalle ja muutaman päivän päästä tuli kirje että joudun kuntouttavaan työtoimintaan lajittelemaan jätteitä.

Vierailija
18/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti yrittivät minultakin kaivella alentunutta työkykyä, että voisivat laittaa työkokeiluun. Koko ajan sitä väläyteltiin hyvänä vaihtoehtona, mutta onneksi pysyin lujana.

Vierailija
19/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähetin VAHINGOSSA kuvan peniksestäni TE-toimiston virkailijalle ja muutaman päivän päästä tuli kirje että joudun kuntouttavaan työtoimintaan lajittelemaan jätteitä.

Outo toimintaa työkkäriltä? Tiedän tyypin joka harrasti kuvien lähettelyä ja siitä tehtiin ulkoministeri.

Vierailija
20/62 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni asiakkaani menee ihan mielellään. On hetkeksi jotain sosiaalista tekemistä varsinkin, jos on kiva paikka. Monissa on ilmainen kuntosali, ruoka jne.

Minulla on kyllä "sosiaalista tekemistä" ihan tarpeeksi muutenkin ilman mitään tarhapäivää. T. Työttömänä 3,5v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi