Miksi annatte huijata itsenne kuntouttavaan työtoimintaan?
Tutustukaa siihen, mitä laki sanoo kuntouttavasta työtoiminnasta.
Karenssia ei voida määrätä, jos kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan. Karenssi voi tulla vasta, jos kuntouttava työtoiminta on jo aktivointisuunnitelmassa ja vasta sen jälkeen kieltäytyy siitä.
Sen lisäksi lain mukaan vain sellainen henkilö joka ei "työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön" voidaan ohjata kuntouttavaan työtoimintaan. Pelkkä pitkäaikainen työttömyys ei myöskään oikeusasiamiehen viraston ratkaisujen mukaan ole katsottavissa merkiksi siitä, että ihmisen työ- ja toimintakyvyssä olisi rajoituksia.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kuntouttavassa olevista ei tosiaankaan ole mitään 100% työkykyisiä, huonommista vaihtoehdoista se voi olla monelle jopa se paras tässä nykyisessä järjestelmässä.
Mutta miksi sinne yritetään tässä nykyjärjestelmässä kaikki työttömät laittaa? Osa on työtä vailla ei mitään pilipalijuttuja.
Kunnalle lankeavien sakkomaksujen vuoksi sinne yritetään ujuttaa työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kuntouttavassa olevista ei tosiaankaan ole mitään 100% työkykyisiä, huonommista vaihtoehdoista se voi olla monelle jopa se paras tässä nykyisessä järjestelmässä.
Mutta miksi sinne yritetään tässä nykyjärjestelmässä kaikki työttömät laittaa? Osa on työtä vailla ei mitään pilipalijuttuja.
Yritetäänkö tosiaankin? Nähdäkseni kuntouttavaa tarjoillaan ja tyrkytetään pitkälti vain sellaisille, joilla ei juurikaan ole mitään pelkoa työllistymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä tässä maassa eivät työttömät ja työpaikat helpolla kohtaa toisiansa.
Tiedän, että en kuulu sinne, mutta minulla on ihan omat motiivini mennä sinne. Sanotaan, että sitä saa mitä tilaa, ja muutamat tarkastukset, kantelut, valitukset ynnä muut saavat aika usein mielenkiintoista vipinää aikaan.
Mulle kirjattiin se sinne aktivointisuunnitelmaan, kun ei sanonut siihen juuta enkä jaata. Veti hiljaiseksi, kun alkoi ahdistamaan se "ehdotus" kuntouttavasta. Joka h*lvetin kerta juuri kesällä, miksi kaikki kesät pitää siellä hukata. Talvisin kyllä saa olla ihan rauhassa. En ole koskaan vielä saanut sanottua, että en halua. Lamaannun siitä painostuksesta. Sanoin kyllä, että minulla on jo päivärytmi ja tekemistä, kun olen mieheni mukana hänen töissään 3pv viikossa. Eihän se tietenkään kiinnostanut heitä pätkääkään, siellä kun en voi valitettavasti työkokeilussa olla.
Minulle tuli ohjaus kuntouttavaan, muuta ei ollut tässä kunnassa tarjolla. Olen terve, urheilullinen ja päihteetön. En aio osallistua. Työtä ei ehdotettu muuta ei tarjottu.
Jumalan kiitos, että sain työkyvyttömyyseläkkeen. Olen tämän kaiken paskan ulottumattomissa. Työttömiä käy sääliksi.
Toi nyt vaan on niitä varten joille kelpaa vain 5 tonnin palkka 10 tunnin työajalla.
Aika moni käy noissa nähdäkseen muitakin ihmisiä. Ja sen tarkoitus onkin kuntouttaa. Kymmenisen vuotta sitten kävin noissa saadakseni oman alan ammattitaitoa. Paikka oli hyvä ja monipuolinen. Sai tehdä ja sai kokemusta.
Mutta kun kerrot vanhojen talojen lattiarempoista ja muista hommista. Olet vielä palkattavissa. Sano ohimennen sana työkokeilu tai kuntouttava. Rekrytoijan naamalle tulee kasa kakkaa naamani edessä ilme. Noita ei kannata sanoa missään. Jopa terveyskeskuksen lääkäri oli tukityöllistetylle sanonut, että hänestä näkee, ettei tukityöllistetyistä ole mihinkään.
Oli 25 vuotta sitä ennen isossa firmassa töissä. Asenne ihmisillä on se. Että kaikki tukityöllistetyt ovat alempaa kastia, kuin rapajuopot ja narkit.
On myös yrityksiä jotka härskisti käyttävät tätäkin tukitoimea. Sen sijaan että maksaisivat palkkaa, ottavat uudelleen ja uudelleen työttömän ilmaiseksi. Sastamala jäi kiinni tällaisestä vilungista, ne yritykset lopettivat tällä saralla yhteistyön huonon maineen saattelemana.
Vierailija kirjoitti:
Jos on työkykyinen, mihin tarvitsee "kuntoutusta"? Mitä kuntoutusta se edes on?
Tämä on juuri naurettavaa. Täyspäinen, työkykyinen ja työhaluinen luokitellaan vajaakuntoisten kanssa samaan joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetäänkö tosiaankin? Nähdäkseni kuntouttavaa tarjoillaan ja tyrkytetään pitkälti vain sellaisille, joilla ei juurikaan ole mitään pelkoa työllistymisestä.
Onko se, ikä 50 + joukko.
Jotkut kuitenkin ajankuluksi käyvät kuntouttavassa työtoiminnassa.
Meille töihin on otettu muutama. Tiedetty työ kestää pari v ja pelkästään talon tavoille krstää opiskelu. Ovat 6 kk sillä 9 e, sitten 2 v määräaikainen. Kaikki, jotka ovat tehneet tämän kunnialla, on ollut töitä muissa tiimeissä. Aina joku jää eläkkeelle, mammikselle jne. Nää ovat käytännössä kaikki 50+ naisia
Luin aktivointisuunnitelman viimeksi varmaan 10 vuotta sitten.
Muutama baarituttu pitkään työttömänä olleita ovat olleet oikein tyytyväisiä siihen kuntouttavaan työtoimintaan. Tuo kuulema mukavaa vaihtelua elämään, uusia sosiaalisia ympyröitä. Ja sillä 9 € päiväkorvauksellakin saa kaupasta jonkun 7-8 tölkkiä olutta ikään kuin päivän palkaksi.
Minulla on alennettu työnhakuvelvoite 1 työpaikka per kk fyysisen työkyvyn selvittämisen ajaksi. Tarkoittaako tämä, että minut voidaan pakottaa kuntouttavaan?