Työnantaja "pakottaa" kirjaamaan työtuntejen sisällön
Eli otsikon mukaan tilanne on se että työnantaja on päättänyt meidän työntekijöiden olevan velvollisia (kuulemma laki vaatii) kirjaamaan työtunnit sisältöineen. Työtunnit pitääkin kirjata, mutta mikä laki vaatii kirjaamaan mitä on tehnyt työtunteinaan? Ja onko sellaista edes..? Kuulemma 15min tarkkuudella riittää mitä on milloinkin tehnyt, mutta kun ongelma on se että kun töissä tulee tehtyä montaa eri asiaa yhtä aikaa niin mitenkähän sen kirjaaa ja pitäisi olla koko ajan kirjaamassa ylös jotta kaiken muistaa päivän päätteeksi. Ala on tuotantoeläimet, sen kyllä näkisi jos töitä ei tulisi tehtyä.. Pe aamulla tämä selvisi, joten ei ehtinnyt liitolle soitella ja ainakaan työehtosopimuksista en tietoa löytänyt. (tarkoittaako sitten ettei laki tätä vaadi)
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa työpaikkoja tuo on aivan normaali ja pitkään käytössä ollut käytäntö.
Kirjaa aina tauoilla siihen tekemäsi työt. Häkkien siivous 30 min, eläinten ruokinta 45 min jne. Arvioi ajat. Samalla näette mitkä työt vievät paljon aikaa ja ehkä löytyy tapoja nopeuttaa/helpottaa työtä.
Tuo voi olla myös mahdollisuus työntekijälle. Jos vaikka kirjauksissa näkyy viikoittain tunteja jonkin työkoneen korjausta niin pomo saattaa hommata paremman koneen.
No ei kenenkään sentään tarvitse taukoja käyttää tuollaiseen. Meilläkin oli kerran tuollainen, että piti kirjata työnsä ylös viikon ajan. En kyllä todellakaan uhrannut yhtäkään taukoa siihen.
Eläinten kanssa työskenneltäessä lienee helpoin kirjata tauon kohdalla tunnit. Tekee sen sitten vaikka 2 min ennen tauon alkua, tauolla tai vaikka tauon loputtua käyttää sen minuutin tai kaksi kiraajmiseen,
Ja itse olen ollut töissä teollisuudessa, maataloustoimittajana jne. Enkä näkisi tuollaista kirjaaamista mitenkään mahdottomana edes lomittajan hommissa. Elokuun hankalaa mutta kun tottuu niin yksi osa työtä.
Meillä sama. Olen aika hidas ja minulla menee tuon raportin tekemiseen tunti. Kirjaan myös ylimääräisen tunnin johon kirjoitan että olen tunnin kirjoittanut sitä mitä tein päivän aikana. Tunti tulee ylitöitä.
Yleistä vaikka ei laskutetakaan, terveisiä valtiolta jossa jo toistakymmentä vuotta tehnyt tuntikirjauksia.
En viitsinyt reagoida tähän mitenkään kun ei minua kosketa nämä viestit mitenkään.
Mukavahan se on työaikaa käyttää tuollaiseen helppoon työhön. Kirjaat vaikka joka päivä pari-kolme kertaa työn sisällöksi "kirjaaminen".
Me ollaan ison ketjun pieni lähikauppa. Kolme henkeä päivässä töissä, vain pari kolme tuntia yhteistä työaikaa hoitaa pakasteiden ja maitokaapin purkuhommat, muuten yksin kassan lomassa puretaan kuormat yksin ja tehdään muitakin kaupan pyörittämiseen vaativia hommia yksin. Meillä aamuvuoro on velvollinen kirjaamaan tavoitteet mitä aamu, väli ja iltavuoro tekee. Ja siis"vakiohommien" lisäksi. Jos ei saavuta (ja kirjaa käsin lisäksi) tavoitteita joutuu esimiehen puhuttelun tehtävien laiminlyönnistä.
? kirjoitti:
Mitäpä jos yrität samaan aikaan teet 2-3hommaa. Tunnin sisällä lypsät, siivoat, lääkitset, kuivitat, ruokit ja juotat? Tyylillä vie mennessä ja tuo tullessa niin kirjaappa se fiksusti.. Ja oletan että tauot ovat minun aikana istahtaa ja syödä/juoda, muuten koko tauko menisi kirjatessa. Teollisuudessa tuon ymmärrän (kappalemäärät) ja olenkin ollut vastaavassa tilanteessa/työssä, mutta tämä hiukan eri..
Miettisin esim että lääkitys 5min (tätä ei tarvisi edes merkitä erikseen jos ei halua kun 15 min oli työnantajan minimi työmaita), siivous ja kuivitus 15min, ruokinta(sisältäisi juottamisen) 15 min ja loput lypsyyn.
Ootko siis lomittaja? Ei meillä tuommosia vaadita, käyvät toimistolta kartoittamassa muutaman vuoden välein työtavat ja olosuhteet sekä laskevat työaikaa.
Monessa paikassa on homma tietyssä järjestyksessä joten harvoin ne päivät poikkeaa toisistaan.
Kannattaa kyl selvittää, joissakin toimistoissa kyllä osataan keksiä näitä ihan itse omia sääntöjä. Jossain vaiheessa puhuttiin, että esim. lehmän poikiminen ja siinä auttaminen ei kuulu lomittajan työhön.
Oletan siis edelleen että olet lomittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä? Oletko työskennellyt tähän asti jossain kunnan suojatyöpaikassa, jossa maksetaan palkkaa kissavideoiden katsomisesta?
Alapeukkojen määrästä ja vasta-argumenttien puutteesta on pääteltävissä, että asia taitaa olla monen AV-mamman kohdalla juurikin näin. Taisi mennä tunteisiin, kun kalikka kalahti.
Kommentoida voi myös asiallisesti eikä vttuillen. Sait alapeukut ilkeydellesi.
Työnantaja määrää, mitä palkan eteen tehdään. Kirjoitellaan vaikka tehtäviä muistiin, jos työnantaja katsoo sen tarpeelliseksi. Laki ei tuollaista kyllä vaadi.
Minä olen ollut työpaikassa, jossa neljällä työntekijällä oli työaika 7,3 tuntia päivässä klo 7.30 ja 21.30 välillä ja jossa me neljä jouduimme kirjaamaan aivan kaiken ylös, myös viiden minuutin vessatauot, jotka olivat omaa aikaamme. Tarkoituksena oli kai pitää silmällä sitä, että me asiakkaiden luona käyvät työntekijät emme lorvineet. Yksi tuskastunut toimistotyöntekijä käytti perjantaisin puoli päivää tuntien ynnäämiseen ja miinustamiseen. Kun esimerkiksi asiakaskäyntejä oli klo 8-9.30, klo 12-13.30 ja klo 20-21.30, työtunteja oli 4,5 ja yhteensä puolitoista tuntia kului siirtymiseen paikasta toiseen, jäimme työnantajalle velkaa 1,5 tuntia. Kun kysyin, mitä minun oli tarkoitus tehdä keskellä päivää olevien tyhjien pätkien aikana, vastattiin, että sinähän voit käydä vaikka shoppailemassa.
Olin ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani, ja tietokoneet ja netti tekivät vasta tuloaan yrityksiin, joten minulta kesti aika pitkään ymmärtää, että tuollainen ei voinut olla lainmukaista. Kun soitin liittoon (olin firman ainoa liiton jäsen), olin jo lähemmäs kaksisataa tuntia velkaa työnantajalleni. Kun kerroin toimistoväelle (esimieheni oli konsernin toisessa toimipisteessä istuva toimitusjohtaja, jonka olin nähnyt vain yhden kerran, kun allekirjoitin työsopimuksen) soittaneeni liittoon, koko järjestelmä kuopattiin hiljaa parissa päivässä. Liiton lakimies neuvoi meitä järjestämään työmme niin, että työn keskeytyminen ei ylittäisi neljää tuntia, mikä oli "oman ajan" raja. Saimme muutoksen tuloksena palkkaa saman verran kuin ennen, teimme työtä saman verran kuin ennen, mutta meitä ei voinut enää vaatia tekemään talven aikana kertyneitä velkatunteja sisään esimerkiksi kesäloman aikana.
Kannattaa ottaa selvää. Ja kannattaa maksaa ammattiliiton jäsenmaksut - tämän minä huomasin myöhemmin toisessa työpaikassa, jossa rikottiin lakia niin, että liiton lakimies sai istua käymässä oikeutta työnantajaani vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut IT alalla 22v. 2009 työantaja vaihtui ja valitettavasti sen jälkeen piti alkaa kirjaamaan työsuoritteet. Oli aika paha shokki kun julkaistiin uudet määräykset. Nyt 10v. kirjaillut suoritteita ei tunnu enää pahalle. Ainoastaan jurppii että arvokasta työaikaa menee hukkaan kun joka asia pitää kirjata.
It-alalla myös ja vuodesta 2001 lähtien ollut just tuollainen tuntikirjanpito, jossa varttin tarkkuudella piti eritellä kaikki. Työpaikka vaihtunut muutaman kerran, mutta joka paikassa sama käytäntö. Nykyisessä työpaikassa ei edes riitä, että kirjaa tunnit ja selvityksen, mitä on tehnyt, vaan pitää kirjata oikea projekti- tai työpyyntönumero, kuka on toimeksiantaja, mikä on ollut työtehtävän kiirellisyys jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Uli uli, alapeukuta vaikka niin, että päässä suhisee. Harmi ettei sillä ole täällä aikuisten maailmassa mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uli uli, alapeukuta vaikka niin, että päässä suhisee. Harmi ettei sillä ole täällä aikuisten maailmassa mitään merkitystä.
Kummallisen iso asia ne alapeukut tuntuvat sinulle olevan, vaikkei niillä ole "mitään merkitystä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä? Oletko työskennellyt tähän asti jossain kunnan suojatyöpaikassa, jossa maksetaan palkkaa kissavideoiden katsomisesta?
Alapeukkojen määrästä ja vasta-argumenttien puutteesta on pääteltävissä, että asia taitaa olla monen AV-mamman kohdalla juurikin näin. Taisi mennä tunteisiin, kun kalikka kalahti.
Ap kirjoitti tekevänsä töitä tuotantoeläinten parissa ja kirjaaminen tullut nyt uutena käytäntönä. Lukee ihan aloituksessa.
? kirjoitti:
Ja eniten itseäni ihmetytti se että tämä on lain vaatima tapa(onko?) Ja kyllä meinaan kirjata kaiken ylös jos työnantaja vaatii:
vessassa 2min,
vessassa käynnin kirjaus 1min
😅Ei vain aikaahan tuollainen vie ja varmasti on aluksi hankalaa. Pitääpä ainakin kysellä kuinka te arkasti haluavat erittelyn tehdyistä asioista.
Meillä merkitään 30min tarkkuudella, joten vessakäyntejä ei eritellä, ne laskutetaan asiakkaalta työsuoritteen mukana. Joka viikolla tulee tunteja myös ns. talolle, siihen menee se kirjaaminenkin, viikosta merkkaan paperitöihin vähintään 30min.
Niitä tunteja myös katsellaan laskutukseen, verrataan tarjoukseen ja tarvittaessa tarjotaan vastaavaan projektiin jatkossa enemmän tunteja.
Ihan arkipäivää ollut mulle jo viime vuosituhannella, ei niitä hirveästi ole tarvinnut miettiä. Jos menee useampi päivä ettei kirjaa, niin selvittelen sähköposteista ja tiedostojen tallennuspäivistä mitä projekteja kunakin päivänä olikaan.
Eikö ole työnantaja hommaa kellottaa työntekijän työtä. Eikä sitä tehdä joka päivä, vaan esim vuosittain yksi päivä tai jos työ muuttuu.
? kirjoitti:
Ja eniten itseäni ihmetytti se että tämä on lain vaatima tapa(onko?) Ja kyllä meinaan kirjata kaiken ylös jos työnantaja vaatii:
vessassa 2min,
vessassa käynnin kirjaus 1min
😅Ei vain aikaahan tuollainen vie ja varmasti on aluksi hankalaa. Pitääpä ainakin kysellä kuinka te arkasti haluavat erittelyn tehdyistä asioista.
Ja vartin tarkkuus riitti eli miksi teet itsestäsi pellen?
Vierailija kirjoitti:
Kummallisen iso asia ne alapeukut tuntuvat sinulle olevan, vaikkei niillä ole "mitään merkitystä".
Ja tämä havainto perustuu mihin..? Siihen, että meni niin pahasti tunteisiin, että piti päästä sanomaan jotain takaisin, vaikka vaan nolaat itsesi?
Ihan normaali käytäntö esim. meillä. Ei niitä työtunteja tarvitse kirjata niin, että ensin tein 20 minsaa tätä, sitten 1,5 tuntia tuota ja taas 2 tuntia sitä ensimmäistä asiaa. Arvio päivän aikana käytetystä kokonaistyöajasta kuhunkin asiaan esim. 15 minuutin tarkkuudella riittää. Kyllä sen päivän kulun suunnilleen muistaa, kun päivän päätteeksi kirjaa (työtehtävien laadusta riippuen voi vaikka katsella päivän aikana saapuneet ja lähetetyt sähköpostit tms. muistin virkistämiseksi).
Työt vaatii välillä vähän omaa ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä, sitä on hyvä harjoittaa niin löydät varmasti ratkaisuja miten kirjaat nämä tehtävät. Esim. itse teen usein yhtä aikaa useita eri töitä, vastaan puhelimeen toiselle asiakkaalle kesken toisen projektin teon, autan työkaveria kolmannessa jne. Kirjaan nämä jälkeenpäin suunnilleen arvioiden paljonko mihinkin tehtävään olen käyttänyt mitenkin paljon aikaa, esim. projekti1 15min, projekti2 30min, projekti3 15min. Voit myös kysyä miten työkaverit tekevät tai jos et millään keksi ratkaisua omin voimin, esitä ongelma esimiehelle ja pyydä häneltä linjaus miten kyseinen tilanne tulee ratkaista.