Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voin nyt opiskeluaikana tehdä, jotta pääsisin valmistumisen jälkeen varmemmin töihin?

Vierailija
28.09.2019 |

Töitä pitäisi olla, mutta kuka tulevaisuudesta tietää? Lisäksi mulla on näitä sairauksia, joiden takia mulla ei ole työkokemusta käytännössä ollenkaan, vaikka olen jo kolmekymppinen. Olen saanut itseni kuitenkin ihan ok kuntoon. Mulla on kuitenkin erittäin huonot sosiaaliset taidot esim., enkä muutenkaan tunnu saavan itseäni mitenkään edustavan näköiseksi edes. Kehityn kuitenkin koko ajan ja yritän kovasti.

Pelkään, että jään valmistumisen jälkeenkin taas työttömäksi...

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

verkostoituminen (suomeksi: joka paikassa luuhaaminen ja kaikkien kanssa kaveeraaminen)

Vierailija
2/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikat kannattaa miettiä (jos mahdollista) niin, että niihin voisi päästä kesätöihin ja siitä sitten eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alan kesätyöt. Menet vaikka ilmaiseksi työharjoitteluun, että saat jalan oven väliin

Vierailija
4/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki kurssivalinnat, lopputöiden aihevalinnat jne kannattaa miettiä se edellä, etttä mitä työnantajat arvostaa. Eli valita niitä kursseja mitkä näyttää hyvältä ( ja toki antaa tarvittavaa osaamista) vaikka ne ei olisikaan susta ne kiinnostavimmat.

Vierailija
5/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

verkostoituminen (suomeksi: joka paikassa luuhaaminen ja kaikkien kanssa kaveeraaminen)

Tähän mun täytyy panostaa enemmän. Olen ihan liian epäsosiaalinen. Tähän mennessä olen onnistunut lähinnä vain tervehtimään joitain ihmisiä.

Ehkä voisin mennä johonkin tapahtumaan tutustumaan muihin. Opiskelijoilla kun näitä riittää.

ap

Vierailija
6/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän mun täytyy panostaa enemmän. Olen ihan liian epäsosiaalinen. Tähän mennessä olen onnistunut lähinnä vain tervehtimään joitain ihmisiä.

Ehkä voisin mennä johonkin tapahtumaan tutustumaan muihin. Opiskelijoilla kun näitä riittää.

ap

Suosittelen sitä lämpimästi. :) Mitä enemmän tiedät ihmisiä edes nimeltä, sen parempi. Ja mitä useampi tietää kuka sinä olet, se on vielä tärkeämpää. 

Vierailija
7/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä. Kursseilla tai muilla ei ole merkitystä. Ja Mc-töistä on hyötyä korkeintaan ekana vuonna. Työkokemusta tarvitaan omalta alalta.

Pelisi on kohta pelattu.

Vierailija
8/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki kurssivalinnat, lopputöiden aihevalinnat jne kannattaa miettiä se edellä, etttä mitä työnantajat arvostaa. Eli valita niitä kursseja mitkä näyttää hyvältä ( ja toki antaa tarvittavaa osaamista) vaikka ne ei olisikaan susta ne kiinnostavimmat.

Olen koittanut tehdä vähän tällaista. Mua toki kiinnostaakin nuo, mitä olen valikoinut ja ne aiheet on todennäköisesti tällä alalla tulevaisuutta.

Olen myös miettinyt kieliopintoja. Ehtisin opetella uuden kielen tässä opintojen aikana, jos panostan siihen. Punnitsen vielä vaihtoehtoja, mutta yksi kieli etenkin voisi olla tosi hyödyllinen ja saada jonkun ehkä palkkaamaankin mut...

ap

Vierailija
9/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöt tai osa-aikatyöt omalta alalta opintojen ohessa. Se on kaikkein tärkein asia.

Vierailija
10/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikat kannattaa miettiä (jos mahdollista) niin, että niihin voisi päästä kesätöihin ja siitä sitten eteenpäin.

Meillä on onneksi tilaisuuksia tutustua työnantajiin. Opiskelijoita myös tunnutaan "kosiskelevan" aika paljon työnantajien puolelta. Itse tietty pelkään, että annan itsestäni huonon vaikutelman, mutta eihän piiloutuminenkaan ole vaihtoehto.

Täytyy ainakin ottaa paremmin selvää alan yrityksistä ja isoista nimistä.

ap

Vierailija
11/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panosta ehdottomasti kieliopintoihin! Jonkun vieraamman kieleen osaamisella voit erottua joukosta positiivisesti. Nykyään tällainen voi olla niinkin yleinen kuin saksa, harvassa on enää sen todelliset taitajat nuoremmassa sukupolvessa. Opintojen aikana kielitaidon kartuttaminen on ilmaista pääomaa, tartu siihen ihmeessä!

Vierailija
12/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman alan kesätyöt. Menet vaikka ilmaiseksi työharjoitteluun, että saat jalan oven väliin

Milläs tuollainen ilmainen harjoittelija elää?

Ainakaan ennen muinoin ei kesällä saanut opintotukea ja toisaalta opiskelijalle ei maksettu työttömyyskorvausta.

Sossun luukulle?

Vierailija
13/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoituminen. Alan töiden teko (tai vähintään työn joka jotenkin voisi olla hyödyksi opiskellulla alalla, esim. autokorjaaja opiskelija menee ennemmin myyjäksi Motonettiin kuin ruokakauppaan).

Vierailija
14/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panosta ehdottomasti kieliopintoihin! Jonkun vieraamman kieleen osaamisella voit erottua joukosta positiivisesti. Nykyään tällainen voi olla niinkin yleinen kuin saksa, harvassa on enää sen todelliset taitajat nuoremmassa sukupolvessa. Opintojen aikana kielitaidon kartuttaminen on ilmaista pääomaa, tartu siihen ihmeessä!

Mulla on paljon kompensoitavaakin. Ehkäpä lyön sitten lukkoon tämän päätöksen, että jonkun kielen opiskelen. Kielikursseja on paljon tarjolla ja nykyään on helppoa oppia itsekin. En ole kielissä sinänsä hyvä, mutta opin kyllä yrittämällä. Ehkä facebookin tms. kautta voisi löytää jonkun, joka jotain kieltä haluaisi puhuakin mun kanssa...

Yritän myös saada ruotsin sille tasolle, että ymmärrän kunnolla ja pystyisin puhumaan sitä sujuvasti.

ap

Vierailija
15/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse en tätä tmmärtänyt ja ura lähti takkuisesti käyntiin ja eteni hitaastl. Verkostoitujilla rakettimainen ura ja aina löyty uusi työ ihan suhteilla.

Vierailija
16/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mä en ole ihan varma kuinka tarpeellista tuo opiskelukavereiden kanssa verkostoituminen on työllistymisen kannalta, vaikka siitä puhutaan paljon. Meidän lapsi ei ekana opiskeluvuotena tutustunut yhtään kehenkään, on introvertti eikä oikein innokas ottamaan uusiin ihmisiin kontaktia. Ekan vuoden keväänä pääsi oman alan hommiin (keväällä osa-aikaisena, kesän kokopäiväisenä ja nyt taas kevääseen asti osa-aikaisena) ja töissä sitten tulee työkavereista uusia tuttuja. 

Jotenkin kuvittelisin että se oman alan työkokemus on tärkeämpää kuin se, kenen opiskelukaverin kanssa on bilettänyt. Niistä opiskelukavereista voi olla iloa jossain myöhemmässä vaiheessa uraa, mutta eivät heti valmistumisen jälkeen ole välttämättä siinä asemassa että pystyisivät auttamaan työpaikan saamisessa, etenkin jos se oman alan työkokemus puuttuu.

Oma arvaukseni on, että sitä oman alan työkokemusta kannattaa hankkia vaikka opintojen pidentymisen kustannuksella. Ja sen työkokemuksen kautta syntyy luontevasti myös niitä verkostoja.

Vierailija
17/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LinkedIn on tärkeä paikka verkostoitua. 

Vierailija
18/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs tuollainen ilmainen harjoittelija elää?

Ainakaan ennen muinoin ei kesällä saanut opintotukea ja toisaalta opiskelijalle ei maksettu työttömyyskorvausta.

Sossun luukulle?

Kyllä tuohon vähintäänkin perustoimeentulotukea saisi. Itse olisin ilman muuta valmis tekemään ilmaisia töitä alalla ja ottamaan riskejäkin työllistyäkseni tulevaisuudessa. En enää jaksa olla toimettomana ja hyödyttömänä.

+anteeksi, mutta eikö valtio nimenomaan tykkää nykyisin ilmaisesta työvoimasta... (Menen nyt pesemään suuni saippualla)

ap

Vierailija
19/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä niitä sosiaalisia taitoja ja tosiaan verkostoidu.

Ja verkostoituminen (tai sosiaaliset taidotkaan) EI todellakaan ole ”kaikkien kanssa luuhaamista”, vaan nimenomaan sitä, että ainaja joka tilanteessa, kaikkien kanssa on positiivinen ja asiallinen, valmis ryhtymään töihin. Olet ikäänkuin aina töissä ja työhaastattelussa, suustasi ei pulppua yhteiskunta-, asiakas-, tai työnantajavihamielistä soopaa etkä vapaa-ajallakaan anna itsestäsi kuvaa työnvälttelijänä. Sillä kysehän on siitä, että vaikka kuvittelet olevasi vapaalla, muut ovat arvioivat sinua kokonaisuutena.

Vierailija
20/39 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliopintojen tärkeys on kyseenalaista tai riippuu alasts. Työskentelen itse IT-alalla ja osaan saksaa sujuvasti. Ei siitä ole ollut minulle mitään hyötyä, koska alallani kaikki tapahtuu englanniksi. No sitten toki olisi, jos hakisin töihin Saksaan.

Minäkin painottaisin oman alan työkokemuksen tärkeyttä. Ehdottomasti kesätöihin alalle. Jos opintoihisi kuuluu harjoittelua, mieti myös harjoittelupaikat tältä kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä