Yritin saada diakoniasta hätäapua ruokaan: "soittele maanantaina,"
Anteeksi kirjoitusvirheet, puhelin tökkii. Koko viikon olen yrittänyt ennakoida ja soittaa, ei vastata. Tänään aamulla sain toisen työntekijän kiinni, joka osasi kertoa että oman alueemme työntekijä on lomalla. Maanantaina kuulemma voi soittaa päivystysnumeroon. Itku tuli, kaapit tyhjät ja muutenkin rankka elämäntilanne, tuntuu ettei mistään tule mitään apua tähän. Lapset odottavat ruokaa ja tulin vaan ulos purkamaan, itkemään.
Palstan vakiovastaukset tiedän: en saa toimeentulotukea, ei ole luottokorttia enkä tänään mistään saa, sukulaisilla ei ole lainata, kaikki on torissa myynnissä polkupyörää ja rinkkaa myöten.
Kommentit (233)
Onpa jännä pieni paikkakunta, kun ei ole kerrostalojakaan, mutta löytyy helluntaiseurakunta...toiv ap saa lapsilleen ruokaa. Entäs ensi viikko tai sitä seuraavat viikot?
Menkää kaikki nälkäiset punaiseen ristiin verta luovuttamaan. Siellä voi syödä kolmioleipiä, juoda mehuja sekä kahvia ja muistaakseni kaakaotakin. Nokkelimmat pöllii muutaman leivän mukaansa.
Olen vanha piikkihuumeen käyttäjä ja hiv+ mutta ehdinkö syödä leivät ja juoda mehut ennenkuin ne testaa veren?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkälainen rinkka sulla on myynnissä? Etsin itselleni juuri ja jos sattuisi olemaan vaikka sopiva :)
Osprey xs/s 46l rinkka löytyy. Monille se taitaa olla liian pieni? Minkälaista etsit? :)
Höh, on kyllä auttamattomasti liian pieni mun pituiselle.
Saattaisi olla aivan oikeankokoinen mulle!
Ap:lle tiedoksi sitten että seurakunnalta ei saa rahaa. Antavat ruokasitoomuksen kauppaan tai leipäjonoon. Saattavat auttaa jonkun laskun maksamisessa yhden kerran, mutta he maksavat laskun eli mitään rahaa et saa heiltä omalle tilillesi.
Tsemppiä kuitenkin!
En tiedä, millä paikkakunnalla asut ap, mutta olen itse vastaavassa tilanteessa kävellyt paikalle enkä virunut puhelimen ääressä, jos ketään ei saa kiinni. Aika pitkänkin matkan kävelin, koska ei ollut rahaa bussilippuun. Sain kyllä saman tien ruokarahaa, koska tilanne oli tosiaan niin paha. Toki sieltä sanotaan sitten jotain tyyliin että normaalisti kyllä pitäisi varata aika etc., mutta koska olen tosiaan tullut itse paikalle, niillekin tulee vähän erilainen kuva tarpeeni akuuttiudesta kuin että "olen koko viikon yrittänyt soitella".
Olisin tarjonnut broilerin koipireisiä, mutta olen ymmärtänyt että on loukkaavaa antaa muuta kuin sisäfilettä. Oman maan perunatkin ovat liian rupisia, pakko syödä itse kaikki. Anteeksi, että toin viime kerralla vain kaksi Oreopakettia herkutteluun. Yritin auttaa, mutta olen selvästi liian köyhä siihen.
Ei keräämistä kannata haukkua. Kaverini yläkouluikäinen poika kerää koulussa tölkkejä ja pulloja. Tienaa viikossa noin 80-100 euroa. Viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on ihan feikki. Ei kukaan maksa lämmityslaskua jos lapsilla ei ole ruokaa.
Kyllä se lämmityskin näillä keleillä aika oleellinen on. Vanhassa puutalossa asuneena voin kertoa että oli melko ikävää kun talvella sähköt meni ja sähkölämmitteinen talo. Ei siis lämmintä vettä ja talossa alimmillaan 5 astetta lämmintä kunnes saatiin sähköt korjattua.
on lainvastaista katkaista sähköjä sähkölämmitteisestä talosta kylmään vuodenaikaan. tosin henkilö, jota lainasin, kertoi että sähköä ei tullut vikaantumissyystä, mutta jos onsähkölämmitys ja jättää sähköt ottamatta, sähkölaitos ei saa kytkeä sähköjä pois. sähkölaskut menevät suoraan perintään.
pötyä.
meiltä katkaistiin muutama vuosi sitten sähkölämmitteisestä talosta tammikuussa.
Kerro tosiaankin täällä vaikka paikkakuntasi ja meilisi, tee vaikka anonyymi uusi meili sitä varten ja sitten joku laupias samarialainen täältä varmasti tuo kassin ruokaa sinulle. Hyväntekijöitä täälläkin on.
Jos olisit naapurini ja tulisit tuolla asialla avautumaan minulle, niin voisin hankkia sinulle kassin ruokaa.
Diakonit voivat olla todella törkeitä. Kun olin nuori opiskelija ja rahat olivat aivan loppu, enkä saanut keneltäkään lainattua, enkä tahtonut ottaa pikavippiä, menin kirkkoon. Olin ollut syömättä jo 3 päivää, juonut pelkkää vettä ja yrittänyt kaiken muun paitsi kerjäämisen ja selitin tilanteeni diakonille.
Muistan vieläkin, kun hän käski minun kerätä sieniä ja marjoja ja saatteli ulos ovesta. En sitten voinut tehdä muutakuin lyyhistyä itkemään siinä pihalla ja hetken oltuani, joku vanhempi rouva tuli kysymään onko jokin hätänä ja itkien selitin hänelle tilanteeni. Hän sitten paineli sisälle ja kuulin kun hän huusi diakonille siellä, sen jälkeen hän tuli takaisin ulos ja vaati minua lähtemään kanssaan kauppaan, että hän ostaa minulle ruokaa. Hän ostikin minulle paljon kaikkea ja myös kuivakaappeihin paljon hätävaraa, jos joskus on vielä samanlainen tilanne, että voin edes niistä tehdä jotakin.
Muistelen kyllä lämmöllä tätä rouvaa, eikä suostunut antamaan tilinumeroaan tai mitään, että olisin voinut maksaa takaisin, kunhan tilanteeni kohenee.
Mietin vain ap.n tilanteessa, että jos kerran lapsia on ja kirkkokaan ei auta, voi yrittää soittaa sosiaalipäivystykseen, käsittääkseni sieltä voisi saada pikaisesti apua?
Tuollaisessa tilanteessa voisi ehkä jo harkita soittavansa hätänumeroon, jos uhkana on, että lapset ovat syömättä monta päivää, eikä kukaan auta ennen ensi viikkoa, edes se kirkko.
Mustamarja-aroniaa on nyt kaikki puskat täynnä. Siitä saa hyvää vitamiinipitoista mehua. Tämä ei nyt teidän tilannetta pelasta,mutta vinkkinä jollekkin jota kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tästä kovin kauaa ole, kun yksi naikkonen viritteli melko pitkän ketjun bensan loppumisesta. Töihin olisi kuitenkin päästävä maaseudulla, jossa julkiset ei työvuorojen mukaan kulje. Samalla lailla kuin tässäkin ei varsinaisesti ja suoraan pyytänyt apua. Kertoi vaan hankalasta tilanteestaan ja luotti sympatiaan ja "vertaistukeen". Sähköpostin kautta apua ja lainaa ropisi. Kyllä suomalainen aina sympatiseeraa työn arkista raatajaa tai lapsia, olkoonkin ne kuvitteelliset lapsetkin keksittyjä vaikka. Yhteistä näille tarinoille on kuitenkin ajoittuminen perjantaille. Päätelkää siitä itse.
Myisivät ennemmin vaikka olematonta elektroniikkaa epäilyttävän halvalla huut0n3tissä. Se olisi jotenkin ”rehellisempää” huijaamista.
Ohis, mutta kommentoin tuohon sukulaisten auttamattomuuteen. Minulla on pieni suku, vain vanhemmat ja pari tätiä ja setää. Vanhempiini en ole yhteydessä väkivallan, alkoholismin ja narsismin takia. Muu suku on jäänyt todella etäiseksi, koska en heitä ole tavannut kuin pitkälti vain syntymäpäivinäni, enkä tiedä edes heidän puhelinnumeroitaan. Lisäksi en asu enää samalla paikkakunnalla, kun muutettiin miehen töiden perässä kauas tuolta. Hän tosin menetti työnsä yt-neuvotteluissa tänä vuonna, joten olemme pienituloisia ja joudumme hakemaan rahaa Kelalta.
Mies on tekemisissä sukunsa kanssa, johon kuuluu äiti, joka haastaa aina riitaa, jos mies joutuu pyytämään lainaa, sättii tätä puoli tuntia puhelimessa ja toteaa, ettei nyt kyllä auta, että "opitte olemaan". Hänen isovanhempansa on peliriippuvainen, joka saattaa menettää millä hetkellä hyvänsä asuntonsa maksamattomien vuokrien takia ja isäänsä hän ei edes tiedä, kuka tämä on.
Siinä oli meidän molempien suku ja vaikka he kykenisivät auttamaan, se tarkoittaisi sitä, että raha pitäisi laittaa tilille, jolloin Kela ottaisi sen huomioon tulona, muttei sitä että se maksetaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta kommentoin tuohon sukulaisten auttamattomuuteen. Minulla on pieni suku, vain vanhemmat ja pari tätiä ja setää. Vanhempiini en ole yhteydessä väkivallan, alkoholismin ja narsismin takia. Muu suku on jäänyt todella etäiseksi, koska en heitä ole tavannut kuin pitkälti vain syntymäpäivinäni, enkä tiedä edes heidän puhelinnumeroitaan. Lisäksi en asu enää samalla paikkakunnalla, kun muutettiin miehen töiden perässä kauas tuolta. Hän tosin menetti työnsä yt-neuvotteluissa tänä vuonna, joten olemme pienituloisia ja joudumme hakemaan rahaa Kelalta.
Mies on tekemisissä sukunsa kanssa, johon kuuluu äiti, joka haastaa aina riitaa, jos mies joutuu pyytämään lainaa, sättii tätä puoli tuntia puhelimessa ja toteaa, ettei nyt kyllä auta, että "opitte olemaan". Hänen isovanhempansa on peliriippuvainen, joka saattaa menettää millä hetkellä hyvänsä asuntonsa maksamattomien vuokrien takia ja isäänsä hän ei edes tiedä, kuka tämä on.
Siinä oli meidän molempien suku ja vaikka he kykenisivät auttamaan, se tarkoittaisi sitä, että raha pitäisi laittaa tilille, jolloin Kela ottaisi sen huomioon tulona, muttei sitä että se maksetaan takaisin.
Niin ja jos menisi pyytämään rahaa sukulaisilta, niin viimeistään minuutti puhelun jälkeen olisi av-palstalla avattu uusi ketju ”Miksi sukulaiset ottaa yhteyttä vain jos tarvitsevat rahaa?” tms.
Juuri tästä syystä EROSIN kirkosta.
Olimme päätyneet tilanteeseen, ettei tilillä ollut mitään ja ruokaa olisi ollut Saatava, mutta apua ei hädän hetkellä annettu vaan vastaavasti kävi kuin ap.lla.
Nyt tapahtumasta on joku vuosi ja tilanne on Ok ja velat maksettu ja työtäkin on , mutta kirkkoon en edelleenkään kuulu, enkä tule kuulumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin eiliset lapsilisät meni?
Vaikuttaako se mihinkään? Lämmitykseen, jos sillä on mitään tekemistä minkään kanssa. Eikä edes riittänyt. Ja ettei aaveen tarvitse spekuloida, joillakin meistä on sellainen lämmitysmuoto joka on pakko maksaa "hieman" isommissa erissä tai vuosi kerrallaan. Ap
Tuota tuota. Nytpä taitaa olla niin, että sulla on omistusasunto, kun puhut lämmityslaskusta ja -muodosta?
Moni lapsiperhe on todella köyhä, koska pitää kynsin hampain kiinni omistusasunnosta. Omaan asuntoon ei saa samanlaista asumistukea, ts lainanlyhennykseen ei saa tukea. 1000 euron vuokraan saa täyden tuen, 1000 eur lyhennykseen vain korkojen osalta eli muutaman kympin.
Jokainen köyhä lapsiperhe omistusasunnossa, muuttakaa vuokralle niin elämänlaatunne paranee, koska ihmisille tulee jäädä riittävä rahamäärä ruokaan pakollisten menojen osalta. Omistusasunnossa asuminen kyllä kerryttää varallisuutta, mutta se ei paljoa lämmitä kun pitäisi ruokaa saada.
Lisäksi, jos asutte jo vuokralla mutta kyseessä esim öljylämmitteinen talo, niin asumistuki kattaa kyllä lämmityksen. Asumiskulujen ja pakollisten menojen jälkeen pitää kyllä jäädä tietty euromäärä ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin ja jotain myös vaatteisiin.
Millä rahalla nuo hyväkuntoiset Jopot ja tinkat on muuten ostettu, vai muuttuiko taloudellinen tilanteenne yllättäen?
Ei muuten mene näin! Me asumme vuokralla omakotitalossa, jonka vuokra jää yli 100e alle sen Kelan laatiman kuntakohtaisen vuokrarajan. He kuitenkin yhtäkkiä ilmoittivat keväällä, että siitä eteenpäin vuokraan tulee sisältyä jätevesi, jätekuljetus, lämmitys, nuohous ym. asumiskulut. He eivät siis enää maksa lämmitystä meille, jonka takia olemme olleet suoraan sanottuna kauheassa k*sessa siitä asti, kun sähkön hinta on naurettavan suuri täällä ja pelkään talven laskuja jo. Tätä on selvitetty kaikkien mahdollisten tahojen kanssa ja kaikki sanovat, että ei voi toimia noin kun lämmitys kuuluu maksaa vuokran lisäksi ja ovat aina maksaneet jne. muttei auta. Kela jankuttaa vain, että sen nyt pitää yhtäkkiä kuulua vuokraan.
Oot kyllä tosi neropatti. Käyn luovuttamassa verta säännöllisesti eikä ole rahaongelmia mutta en kyllä lähtisi 40 km päähän jossa lähin toimipiste on, ruuan takia. Junalippujen tai bensan ja parkkimaksun hinnalla saisi ruokaa kaupasta.