Suomen syntyvyydessä odotettuakin rajumpi pudotus! Kuinka aiot varautua sosiaaliturvan leikkauksiin?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006252180.html
Syntyvyys on pohjalukemissa. Vastaavien lukujen piti olla käsillä vasta 2045.
Huoltosuhde heikkenee. Väestökato uhkaa koko maata, ja voittajia ovat ne, jotka onnistuvat houkuttelemaan enimmistön yhä pienenevistä ikäluokista maksamaan veroja ja tekemään työt.
Tilanteesta seuraa vääjäämättä palveluiden heikkeminen ja sosiaaliturvan alasajo. Enää ei tarvitse pelätä, ovatko eläkkeet mennyttä, kun ne ovat ihan varmasti mennyttä.
Tietysti voi yrittää kerryttää varallisuutta ja hankkia sijoituksia. Sieltä voisi saada jonkinlaisen pesämunan vanhuuden varalle.
Kuinka aiot varautua tulevaan?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Sais nyt töitä ees nää nykyiset työikäiset ja syntyneet
Saa heti kun opiskelee jonkin järkevän ammatin esim. ohjelmistosuunnittelija. Ihmiset eivät tätä nyt vaan jostakin syystä ymmärrä. Meidänkin firma palkkaa jokaisen ammattitaitoisen ohjelmistosuunnittelijan HETI.
Suuret ikäluokat ei kauaa pystyssä keiku. Silloin palataan taas parempaan tasapainoon ja hyvin menee. Silloin varmasti syntyy enemmän lapsiakin, kunhan ei suostuta kaikkien rokotusten koekaniineiksi.
Ennen loppuu kaikki muut sosiaaliset tulonsiirrot kuin eläkkeet. Toki niiden taso tulee laskemaan ja eläkeikä nousemaan.
Itse olen varautunut säästämällä ja sijoittamalla.
Varaudun tulevaan osakesijoituksilla ja urheilemalla (jaksan töissä pitempään). Moni ikäiseni näyttääkin jo ongelmajätteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainenkin on tullut siperiasta.
Ei pidä paikkaansa. Ensin oli asutettuna länsi- ja etelärannikko. Ei sieltä Siperian yli tultu rannikolle.
Vierailija kirjoitti:
27 miljoonaa tulokasta
Eipä taida jatkossa olla tulijoille mitään tarjottavaa. Ei työtä, eikä tukia. Resurssit on täälläkin rajalliset.
Pärjää pienellä eläkkeellä kun vain istuu keinutuolissa ja odottelee kuolemaa.
Teollisuus on ilmoittanut jo vuosia sitten, että automatisaatio vähentää valtavasti työvoiman tarvetta. Eli ihan hyvä, että syntyvyys vähenee.
Pyrin sijoittamaan joka kuukausi 1000e osakerahastoihin vanhuuuden varalle, nyt +40v
Olen ilmjoittanut viestisi asiattomaksi