Olen kannustinloukussa
Olen pahassa kannustinloukussa.En pysty lisäämään nettotulojani .
Eli tilanteeni .Olen elatusvelvollinen 3 lapsesta.
Ex:ä elatuskyvytön.
Lastenvalvoja laski että minulle saa jäädä asumiskulujen ja lääkekulujen jälkeen n.600 e .
Eli tuli 2100 e nettotuloista 700e
Elatusmaksut.
Samalla todettiin jos palkkani nousee esim 200e elarit nousee saman verran ,tai muutan halvempaan asuntoon sama juttu. Kysyin entä sitten kun yksi lapsistani täyttää 18 .Sitten kuulema nostetaan muiden Elatusmaksuja. Sillä pidetään huoli ettei minulle vaan jää kuin 600e rahaa.
Olen joutunut ottamaan kulutusluottoja eläinlääkäri kustannuksiin ja kodinkoneisiin. velka vaan kasvaa kun rahat ei riitä yllättäviin menoihin.
Harkitsen töiden lopettamista jotta voisin pienentää menojani.
Mietin välillä miksi ihmeessä käyn töissä ,Onkohan se sitä kun mieleeni on jo pienenä iskostettu se että ihmisen on perheensä elätettävä. Työttömyys ja tukien hakeminen oli häpeä . Se on varmaan suomalaista sisua .
Monet nuoret ja muualta tulleet ei sitä välttämättä ymmärrä vaan pitää meitä tyhminä kun saman rahan saa muutenkin.
Toimeentulotukea saisin n.500 ja saisin tienata siihen päälle 150e sillä sitä ei vähennetä se tekisi 650e. Eli saisin enemmän rahaa kuin nyt.
Luulen että jään töihin kuitenkin kaikesta katkeruudesta ja vitutuksesta huolimatta. En tiedä onko se tyhmyyttä vai suomalaista sisua.
Kommentit (2)
Se on totta elatuskyvyn mukaan lasketaan mutta jos toinen on elatuskyvytön niin toinen maksaa niin paljon kun elatuskykyä on
Mitä ihmettä horiset? Ei elatusmaksuja noin lasketa, vaan elatuksen tarve elatuskykyjen suhteessa. Taidat olla oman elämäsi marttyyri siellä vain.