Selkäleikkaus pelottaa - kokemuksia, vertaistukea?
Lannerangassani on iso revennyt välilevytyrä joka ahtauttaa hermoa ja leikkaus nyt todennäköisesti edessä. Oireena jalkaan säteilevä raastava hermokipu, johon lääkityksen löytyminen ollut haastavaa kun olen niin herkkä lääkkeille. Takana myös pitkä konservatiivinen hoitojakso, on kokeiltu eri fysioterapiat ja pilatekset, joista on ollut apua lihasten kipuiluun ja lihaskuntoon mutta hermokipua nämä eivät valitettavasti poista. :(
Selkäleikkauksista olen kuullut paljon pahaa ja netistäkin löytyy lähes pelkästään vain negatiivisia kokemuksia halvaantumisineen ja kipujen kroonistumisineen. Olen kuitenkin nuori ihminen, jolla elämä vielä edessä niin tämä asia pelottaa ihan hirveästi. Välilevytyräni on seurausta pienestä tapaturmasta, josta sain näin hirvittävän riesan.
Haluaisin kuulla kokemuksia selkäleikkauksen läpikäyneiltä, miten homma meni ja minkälainen toipuminen oli, jäikö mitään kipuja tai rajoitteita leikkauksen jälkeen?
Kommentit (28)
Pelottaa kirjoitti:
M kirjoitti:
Jos leikkaus tehdään nopeasti oireiden alettua on todennäköisyys parantua hyvä, mutta jos leikkausta venytetään jää sinulle varmasti joitain vaivoja, hermot jos vaurioituvat eivät ne koskaan palaa ennallee.
Mulla on ollut välilevyn pullistuma, mikä parani ilman leikkausta, mutta vasemman jalan ulkosyrjässä on tunto huono/ omituinen ja vas jalan pikkuvarvas ja nimetön ovat vain näön vuoksi mukana.
Välilevy tyrästä jäi oikeaan jalkaan lihasheikkoutta, parani sekin ilman leikkausta, fysiatri sanoi magneettikuvista että mulla on hyvin tilaa hermokanavassa, tämä 2015 ja viime talvi oli ensimmäinen että pystyi luistelemaan, oikean jalan luistin lähti aikaisemmin oikealle eikä sitä pystynyt mitenkään korjaamaan ja sitten kipeytyi polvi, vähän sama kävellessä jos ei ollut tarkkana miten käveli.
Selkä on kyllä muutenkin kulunut pilalle.Kaverin leikkaus ei poistanut kaikkia vaivoja vaan palasivat osittain erillaisina.
Avokin vaivat loppuivat leikkaukseen, mutta on muuttunut kankeaksi.
Ym.Tuo minua juuri pelottaa, että mahtaako hermo olla pysyvästi vaurioitunut... Asiaa on vitkuteltu todella pitkään, kun hei "kyllähän kaikilla on joskus selkä kipeä!" Vaikka olen aina kertonut, ettei minulla selkä ole kipeä vaan jalassa ilmiselvää hermosärkyä tapaturman jäljiltä. En ymmärrä kuka tässä maassa enää pääsee hoitoon, kun ei työikäisen ihmisen terveydestä ainakaan haluta huolehtia että pysyisi tuottavana veronmaksajana.
Selkäleikkaukseen ei lähdetä heppoisin päätöksin, kaikki muut kortit pitää katsoa ensin. Sen takia niitä usein ''vetkutellaan''. Oman pullistuman kanssa meni vuosi, mutta kivut kuitenkin jäivät.
Pelottaa kirjoitti:
Leikkaus on nyt ohitse - turhaan jännitin niin kovin! Pari viikkoa sitten olin tosiaan leikkauspöydällä, kivut tuntuvat jääneen sinne. Toivotaan että toipuminen sujuu tästä eteenpäinkin hyvin. Kiitos kaikille kokemuksista ja tsempeistä! Tämä oli siitä mukava ketju, että sain näinkin paljon onnistuneita kokemuksia kuultavakseni. :-)
Itselläni jalassa kipu. Varsinkin yöllä hermokipu ottaa jo voimille, kun joudun 2-3 kertaa käveleen, että kipu rauhoittuu. Vaiva on ollut nyt jo yli 3kk. Olen ajatellut että kyllä se välilevy sieltä paranee itsekseen, mutta eipä niin taida käydä. Magneettikuvausaikaa odotan seuraavaksi.
Minulta leikattiin välilevytyrä 1980-luvulla OYS:ssa, olin 25-vuotias. Muistan että kuviani tutkinut lääkäri sanoi että "pieni tyttö mutta iso prolapsi" (olen lyhyt ja siihen aikaan hoikka). Kivut jäivät sinne ja oli ihana kävellä ja seisoa pitkästä aikaa selkä suorana.
Mukava kuulla, että olette päässeet kivuistanne eroon. Taitaa itsellänikin olla leikkaus edessä. Toivottavasti se onnistuu ja pystyisin taas esim. juoksemaan joku kaunis päivä.
Kiitos, tämä ketju oli mukava lukea kun omat vaivat täysin samat kuin aloittajalla ja leikkaus edessä ylihuomenna. Jännittää, kun ei ikinä ole leikattu mitään enkä ole nukutettunakaan ollut. Tämä ketju toi kuitenkin paremman ja luottavaisemman mielen. En edes lähde lukemaan muita ketjuja. Kiitos 😊
Hei palasimpa kommentoimaan.
Leikkaus nyt yksityisessä sairaalassa takana ja ei voi kun suositella. Jännitti hulluna ennen leikkausta, mutta nyt näin jälkikäteen olen kiittänyt itseäni että menin. Ennen leikkausta minulla oli viiltävät kivut jalassa enkä voinut nukkua kuin yhdessä asennossa kyljellään vartin pätkissä kipujen takia. Noh, jalan kivut jäivät leikkaussaliin ja vielä samana päivänä pääsin kotiin kävellen. Ei enää kumarteluita kivusta, pystyn nukkumaan selälleen ja kävelemään. Selän leikkauskohta on arka ja selkälihakset sen myötä mutta burana 800 2-3x päivässä riittää. En saa nostaa mitään tai kumarrella. Mutta ei voi kun sanoa, että suosittelen leikkausta jos sitä edes harkitset. Jos se jännittää niin ei hätää, se tulee helpottamaan elämääsi varmasti.
Minulla on sama edessä. Tehtiinkö mikrokirurgia nukutettuna? Kauanko kesti leikkaus? Kuinka pian leikkauksen jälkee. Pystyisitte käyttämään läppäriä? Pystyittekö koska lähtemään esim. Ulos syömään muutamaksi tunniksi tai ajamaan autoa?