HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaalipainoinen
Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.
Kommentit (649)
Sen huomaa myös näillä keskustelupalstoilla: hoikat saa helposti kateellisilta ylipainoisilta lokaa niskaan.
Viini, viina ja kalja lihottaa. Ennen (1930-90-luvuilla) naiset eivät juoneet näitä ja pysyivät hoikkina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ymmärtänyt, että suositellaan elämäntapojen muutosta, ei niinkään laihduttamista.
Tupakoinnin lopettaminen on helpointa, kun ei koskaan aloitakaan, ja painonhallinta, kun ei päästä itseään lihomaan.
Tee koe: ota ero tai kohtaa jokin trauma. Hae lääkkeeksi vaikka SSRI-lääkitys ja päälle unettomuuteen ketiapiinia (ketipinor). Toimi näin muutama vuosi. Tule sitten tänne kertomaan pääsitkö lihomaan. Mikäli pääsit, niin oliko syy omissa valinnoissasi, vai voisiko ehkä jokin sekoittaa pääsi, kuten nälänhallintaan liittyvän serotoniinin sotkeminen lääkkeillä?
Itse olen alle 30v mies ja havahduin omaan lievään ylipainooni vasta tänä vuonna. Painoindeksin mukaan mun pitäisi laihduttaa 10-15 kiloa niin olisin normaalipainoinen. Nyt olisi tarkoitus aloittaa laihdutus kevyellä ruokavaliolla, ei herkkuja, paljon liikuntaa. Mulla todettiin vielä tänään sappikiviä ultrassa ja lievästi rasvoittunut maksa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ymmärtänyt, että suositellaan elämäntapojen muutosta, ei niinkään laihduttamista.
Tupakoinnin lopettaminen on helpointa, kun ei koskaan aloitakaan, ja painonhallinta, kun ei päästä itseään lihomaan.
En ole koskaan tupakoinut, mutta tuosta toisesta väiteestä olen täysin samaa mieltä!
Jos huomaa, että vaatekoko kasvaa M:stä L:än ja jopa XL:än, pitäisi ymmärtää, että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan tuo kehopositiivisuus oikeasti laajennetaan koskemaan muitankin kuin ylipainoisia? Miksi hoikkia saa nälviä? Entä niitä jotka ovat todella lyhyitä tai pitkiä?
Kukaan ihan oikeasti kehopositiivisuuden aatteen kannattaja ei todellakaan hauku kenenkään kehoa. Se kun ei millään lailla kuulu aatteeseen.
Alkujaan kehopositiivisuus nimenomaan syntyi sitä varten, että sellaiset kehot, joita ei näy muuten yhteiskunnassamme, elokuvissa, populaarikulttuurin kuvastossa, mainoksissa jne. eli värillisten ihmisten kehot, vammautuneet, lihavat, saivat tilaisuuden näkyä ja tuntea olonsa hyväksi.
Mutta missään kohtaa ei ole aatteeseen kuulunut muiden painaminen alas.
Mä olen kyllä kuullut taasen monta kertaa sellaisen perushoikan naisen pohtivan, että jos kerran lihavatkin ovat kauniita, niin onko hän nyt sitten enää kaunis. Ikään kuin olisi vain joku hyvin pieni ihmisryhmä joka kerrallaan saisi tuntea olonsa hyväksi ja kauniiksi. Tai siis niinhän meille markkinavoimat on uskotelleet, tyytymättömyys kun on se paras myynnin edistäjä. Mutta siihenhän ei tarvitse alistua.
Se on vielä pakko sanoa, että näin lihavana ihmisenä tyrmistyttää joidenkin ajatus, että lihavia ei mollattaisi. Tai jotenkin " saisi" mollata. Ihan kuin yhtään ketään saisi haukkua tai mollata. Mutta jos sitten oikeasti vertaillaan, niin kyllä ihan varmasti joka ikinen lihava saa kehostaa enemmän paskaa niskaan kuin hoikat tai normaalipainoiset. Se lihavuuden takia syrjintä on mukana jo yhteiskunnan rakenteissa, ja tässäkin ketjussa moni pitää ihan asiallisena faktapuheena leimata esimerkiksi kaikki lihavat sairaiksi.
Miettikää nyt ihan vähän omalle kohdallenne. Se että joku sanoo, että kyllä suhun vielä kakkua mahtuu vs. sä olet sairas, (ei kiinnosta perustelusi miksi muka et olisi)
On siinä pikkunen ero sentään.
Ihan oikeasti joku sanoo sinulle työpaikan kahvipöydässä monta kertaa viikossa, että olet lihava. Ei meidän työpaikalla arvostella ketään muuta kuin sitä hoikkaa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee koe: ota ero tai kohtaa jokin trauma. Hae lääkkeeksi vaikka SSRI-lääkitys ja päälle unettomuuteen ketiapiinia (ketipinor). Toimi näin muutama vuosi. Tule sitten tänne kertomaan pääsitkö lihomaan. Mikäli pääsit, niin oliko syy omissa valinnoissasi, vai voisiko ehkä jokin sekoittaa pääsi, kuten nälänhallintaan liittyvän serotoniinin sotkeminen lääkkeillä?
Traumoja on elämässäni riittänyt aivan tarpeeksi. En siltikään edes suostuisi ottamaan vastaan mielialalääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vallalla ajatus siitä, että elämästä pitää nauttia. On milloin milläkin verukkeella ansaittu jotain herkkua. Terveellisesti syöviä pidetään ilottomina ankeuttajina, jotka eivät osaa relata ja elää hetkessä.
Toinen syy on vastuun pakoilu. Nykyihminen ei ymmärrä tai myönnä itselleen, että vastuu on jokaisella ihan itsellään. Paino ei nouse siksi, että on vähän rahaa, rankka elämä, vastoinkäymisiä, ei mahdollisuutta palkata PT:tä, liikaa houkutuksia tai lähiärrällä kolme Twix-patukkaa eurolla, vaan siksi, ettei ole tullut tehneeksi oikeita valintoja.
Jokaisen elämässä on vaikeuksia ja hankaluuksia, ja kaupoissa on tarjolla samat tuotteet kaikille.
Aivan, nykyisin on vallalla tämä ajatus ja mistähän se on meille syötetty? Nykyihmistä on manipuloitu ja aivopesty mainosten avulla nyt vuosikymmeniä ja sitä mukaa kun mainonta on lisääntynyt ja ruuan kulutus saatu nostettua, niin lihavuuskin on lisääntynyt.
Tämän lisäksi yhteiskunnastamme on tehty mahdollisimman meitä vähän liikuttava. Kaupat sinne, mihin vaaditaan auto. Posti automaatti sinne ostoskeskukseen, ettei vaan joudu erillistä kierrosta tehdä. Pankit nettiin. Etätyöt. Automatisoidut työt. Kavereihin pidetään yhteyttä netin välityksellä. Asunnot kerrostaloihin ettei tarvitse edes omaa pihaa siivota.
Ja sitten tämä jo lapsesta alkava kaupasta herkkuja ostaminen ja ainainen kaloripitoisen juoman käsissä pitäminen. Missään muualla ei näe näin paljon ihmisiä juomatölkit kädessä, kuin Suomessa. Mutta pyyritäänkö tätä trendiä muuttamaan? Osoittaako sormi koskaan Sinebrychoffia tai Coca-Colaa? Ei vaan, pikemmin ollaan huolissaan panimoteollisuuden tuloksesta.
Jos menet virran mukana, lihot. Joudut aktiivisesti kamppailemaan sitä vastaan, koska kaikki ympärilläsi aiheuttaa sinulle liiallista kalorimäärää, laihana pysymiseen.
Oletko oikeasti vastuussa, että heikkouksiasi käytetään sinua vastaa ruokakaupassa? Sinulla on nälkä ja paistopiste laitetaan ensimmäiseksi? Haluat juomista ja tarjouksessa on aina ne sokeripitoisemmat juomat? Sipsejä saa samalla rahalla useita pusseja. Kaikki naistenlehdet kertovat millainen on illallinen ystävien kanssa.
Onko tahdonvoima oikeasti sellaista, että se on ihan selvää, että kaikilta sitä löytyy? Vaikka kuinka houkuteltaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alle 30v mies ja havahduin omaan lievään ylipainooni vasta tänä vuonna. Painoindeksin mukaan mun pitäisi laihduttaa 10-15 kiloa niin olisin normaalipainoinen. Nyt olisi tarkoitus aloittaa laihdutus kevyellä ruokavaliolla, ei herkkuja, paljon liikuntaa. Mulla todettiin vielä tänään sappikiviä ultrassa ja lievästi rasvoittunut maksa....
Tsemppiä elämäntapamuutokseen. Koska olet vielä nuori saat kyllä tuloksia nopeastikin, mutta hidas elämäntapamuutos on monesti se kestävin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tupakoinut, mutta tuosta toisesta väiteestä olen täysin samaa mieltä!
Jos huomaa, että vaatekoko kasvaa M:stä L:än ja jopa XL:än, pitäisi ymmärtää, että.
Tupakointi on vähentynyt kuitenkin valistuksen myötä radikaalisti. Samaan tapaan ihmisille pitää kertoa ylipainosta ja ravinnosta, vaikka sitä joku ihminen voi pitää loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hoikka nainen EI muka olisi kuullut joskus kommentteja jostain seuraavista aiheista:
-Kyllähän naisella nyt muotoja pitää olla
-Pakkasen r a i s k a a m a pulkannaru
-Onko sulla anoreksia/ortoreksia
-Kannattaisko syödä jotain niin jaksat
-Hyvä kakkosnelonen reiällä pilattu
-Ota vielä yks pulla, eihän se sulla yhtään näy...
-Mä onneks osaan nauttia elämästä, toisin kuin tuo Pirkko joka tänäänkin menee lenkille
-Lihavat on leppoisia, laihat ei
Jne, listaa voisi jatkaa loputtomasti.
Tämäpä juuri. Olin koululaisena (ja vielä nykyään) luonnostani todella hoikka ja muistan kuinka sitä joskus ihmeteltiin ja joku poika naureskeli puukässätunnilla kun tällainen laiha tyttö teki jotain voimaa tarvittavaa (olin kuitenkin paras kaikista). Lihavuus tai lievä ylipaino oli siis normina jo 90-luvulla.
Myöhemmin olen ymmärtänyt, että suurin osa kettuilusta tosiaan johtui kateudesta.
Vierailija kirjoitti:
Sen huomaa myös näillä keskustelupalstoilla: hoikat saa helposti kateellisilta ylipainoisilta lokaa niskaan.
Huvittavinta on, että monen mielestä hoikat tuntevat ylemmyyttä lihaviin nähden. En ajattele lihavia tai kiinnitä heihin huomiota. Lihavat tuntuvat itse tarkkailevan koko ajan muiden kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vallalla ajatus siitä, että elämästä pitää nauttia.
Elämästä saa ja pitää nauttia, muttei se tarkoita ylensyömistä, megajättejä pusseissa jos toisissakin tai lärvien vetämistä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen aamu-uinnilla ja mietin samaa. Enimmäkseen uimassa, vesijuoksussa ja vesijumpassa oli kyllä aika iäkkäitä naisia, mutta oli myös joitakin 30-50-vuotiaita. Ja lähes kaikki olivat hyvin lihavia! Isot vatsat ja valtavat rinnat hyllyivät ja suurin osa naisista käveli vaappuen ja vaivalloisen näköisesti pesutiloissa. Lauteille nouseminenkin oli työlästä ja ähisevää.
Ja nämä ihmiset olivat sentään lähteneet uimaan! On siis jotain yritystä liikkua. Miltähän ne kotiin jääneet näyttävät?
Positiivinen asenne omaan vartaloon on toki hieno asia, mutta hieman vähemmän armollinen suhtautuminen mässäilyyn voisi kyllä olla paikallaan.
Nuo kuvailemasi naiset eivät kyllä mitään 30-50-vuotiaita ole. Eiköhän ikää ollut pikkasen enemmän.
Luetko tekstiä ollenkaan? Ei hän sanonutkaan, että kaikki olivat 30-50 vuotiaita. Luepa uudelleen.
Luin tekstin, siinä sanottiin että oli joitakin 30-50-vuotiaita. Lähes kaikki olivat lihavia ja kävelivät vaappuen. Jos kirjoittaja ei tarkoittanut että nämä 30-50- vuotiaat kävelivät vaappuen, olisi hän varmaan kirjoittanut että lähes kaikki iäkkäämmistä oli lihavia ja käveli vaappuen. Nyt hän kirjoitti että myös 30-50-vuotiaat kuului tuohon sakkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on, että monen mielestä hoikat tuntevat ylemmyyttä lihaviin nähden. En ajattele lihavia tai kiinnitä heihin huomiota. Lihavat tuntuvat itse tarkkailevan koko ajan muiden kiloja.
Lihavat vissiin itse tekevät itsestään näitä aloituksia, joissa kerrotaan hyvin tarkasti miten läskit hyllyvät ja vaappuvat eteenpäin. Näin se on nähtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Välillä tästä on tullut vähän nolojakin tilanteita, kun on jäänyt jonkun raskausvatsa huomaamatta tai en ole huomannut että joku on laihtunut huomattavasti (ja kyseinen henkilö olisi halunnut kehuja uudesta ulkomuodostaan).
Minun lihoamiseni/laihtumiseni kyllä huomataan.
Ongelma asiassa on, että lihominen on ihmiselle luontainen käyttäytymismalli, jos ravintoa on runsaasti tarjolla.
Lihomisen estäminen on ihan yhtä vaikeaa kuin teinin seksuaalisuuden toteuttamisen estäminenkin, koska siihen ohjaa ihmisen biologia.
Jos kansojen lihominen tahdottaisiin estää, täytyisi muokata ympäristöä. Yksilöihin vetoaminen on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt ihan vähän omalle kohdallenne. Se että joku sanoo, että kyllä suhun vielä kakkua mahtuu vs. sä olet sairas, (ei kiinnosta perustelusi miksi muka et olisi)
On siinä pikkunen ero sentään.
Olen pääosin viestisi kanssa samaa mieltä, mutta loppu vähän särähtää. Se että keskiverto lihava kohtaa kahta ilkeämpiä kommentteja kuin keskiverto hoikka, ei mitätöi hoikkien ihmisten kohtaamia kurjuuksia. Useampi ihmisryhmä voi kärsiä yhtä aikaa, eikä se ole keltään pois. Kahvipöytäpainostukset kuuluvat keskusteluun siltä osin, että ne näyttävät miten vaikeaa voi olla tehdä terveellisiä valintoja kun yhtälöön lisätään sosiaalista painetta ja häpeää kieltäytymisestä. Omien valintojen perustelu terveydellä nähdään nykyään enemmän niuhottajan kuin tavallisen fiksun ihmisen puuhana.
Etenkin jos ne oman terveyden ylläpitoon tähtäävät valinnat poikkeavat yleisestä dogmista, kuten ravitsemussuosituksista, esimerkkinä karppaus.
- Eri
Ouuuuuuuuuuuuuuu.Ja taas nämä vtun karppaajat, en jaksa, ihan sama mikä aihe, niin joku vtun karppaajat tulee vaahtoamaan karppaamisesta.Kohta varmaan kerrot miten karppausbuumin on ratkaisu kaikkiin maailman sairauksiin nälänhätää ja sotiin, peace!
Ja tässä malliesimerkki miten lounaspöydässä kiihdytään toisten eväsrasioiden sisällöstä. Sanan "karppaus" voi viestissäsi korvata veganismilla, gluteenittomalla tai millä tahansa muulla ruokavaliolla. Itse en syö työpäivän aikana ollenkaan ja kyllähän se ärtymystä herättää. Pysyn kuitenkin näin virkeänä ja terveenä, joten antaa muiden nurista.
Minulle on ihan sama mitä ruokavaliota ihmiset noudattavat, kunhan antavat muidenkin noudattaa.Mutta poikkeuksetta nämä keto-karppaajat ovat kaikista erikoisruokavalioiden noudattajista niitä, jotka, halusit sitä tai et, jakavat tätä "ilosanomaansa" joka paikassa: lounaalla, kahvilla, päivällisillä, juhlissa tai arkena, ja ihan pyytämättä ja kysymättä.Tulee mieleen alkoholistit, jotka ovat raitistuneet uskoon tulemalla.Olen tullut siihen lopputulokseen, että tuohon ruokavalioon höyrähtää tietynlainen ihmistyyppi -vaihkot höyryäyryäjät, jotka vainoavat ja sekoavat kaikkeen muuhunkin.Karpatkaa ihan rauhassa, mutta jättäkää meidät muut rauhaan, pliis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä sen huomaa, että nuoriso on lihavampaa kuin ehkä koskaan.
Lapseni (11v.) luokkakuvassa moni on selkeästi ylipainoon päin kallistumassa, jos ei vielä varsinaisesti ylipainoinen, kadulla tulee jatkuvasti vastaan ihmisiä, joiden ei todellakaan pitäisi imeskellä tikkaria tai ahtaa suuhunsatia, mitä he tekevät ohikulkiessaan.
Lasten ylipainosta ei voi muuta kuin syyttää vanhempia.
Ei ole mitään "raskaita luita" tai muita tekosyitä painoon.
Nestettä kerryttävät sairaudet/lääkkeet ovat oma lukunsa, mutta syömälihavia tässä maassa riittää.
Mikäli nukkuminen (10h) vähennetään päivästä pois, viettää lapsi suurimman osan elämästään yhteiskunnan laitoksissa, päiväkodissa, koulussa jne. Kotona vietetään hereillä muutamia tunteja. Järkevä ihminen tajuaa tästä missä se ongelma luuraa. Ei varmasti kotona.
Ongelma luuraa kotona, koska vaikka lapsi olisikin arkipäivät hyvässä hoidossa muualla kuin kotona, kotoa lähtee se esimerkki syömiseen ja liikkumiseen.
Kyllä päiväkodeissa syödään monipuolisesti, ulkoillaan ja liikutaan.
En ole lasten kanssa työtäni tekevä, mutta tiedän kokemuksesta asian olevan näin.
Viikonloppuisin lapsi on kotona ja näkee totuuden.
Primäärisosialisaatiossa siis lapsi pilataan? Silloinhan korreloimallakin pitäisi nähdä lihavuuden lisääntyneen siksi, että aiemmat sukupolvet ovat olleet lihavampia? Nythän aiemmat sukupolvet ovat olleet laihoja. Kyllä se ongelma on seillä koulussa, eli sekundäärisosialisaatiossa, josta lapset ammentavat oppinsa. Ehkä päiväkodeissa ja kouluissa käytetään psykologista kontrollia akateemisten tulosten parantamiseksi, jolloin tunnemaailma hajoaa ja kun tunnemaailma hajoaa, lähtee lihomiseen tähtäävät biopsykologiset tekijät viemään ihmistä lihavuuden suuntaan? Lihavuus ei ole yleensä tahtotila eikä lihavat halua olla lihavia.
Aiemmat sukupolvet ovat olleet laihoja, koska ruoka oli vähäenergisempää ja työfyysisempää. Ei liitetty myöskään cocista heinäpeltoon tauoilla.
Toivottavasti vitsailet kielenkäyttösi kanssa tai sitten olet fuksi, jotka useasti ekana opiskeluvuonna tulevat tiedemiehiksi ja -naisiksi, mutta lopulta onneksi tulevat järkiinsä.
Kyllä akateeminenkin voi kirjoittaa ihan kansantajuisesti, ystävä hyvä.
Eikö teollisuudella ole mitään osaa eikä arpaa? Eikö CocaColaan laiteta diureettia siksi, että sitä juotaisiin enemmän? Eikö CocaColan diureetin kitkerää makua peitetä järjettömällä määrällä sokeria? Eikö teollisuuden miljoonat tutkijat ole kehitelleet ruokia, jotka saavat ihmiset syömään enemmän? Sillä mitä enemmän syöt, sitä enemmän tuotat. Myös laihdutus-, lääke- yms businekselle.