Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruotsissa maansisäiset lennot vähentyneet 10% kun ihmiset ovat tulleet valveutuneiksi ilmastonmuutoksesta!

Evolutionisti
24.09.2019 |

Suomessa ei kyllä näy vastaavaa heräämistä, ainakin kovinta ääntä pitävät ne ketkä ketkä haluavat sysätä vastuun kiinaa ja intiaan. Kyllä minusta jokaisen meidän tekeminen merkitsee, niinkuin jokaisen kiinalaisen ja intialeisenkin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan lentoliikenne on tuplaantunut vuodesta 2010.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yle. fi/uutiset/3-10740370

"Lentohäpeää" pidetään tärkeänä syynä Ruotsin lentomatkailun matkustajamäärien laskuun – Suomessa lentomatkailun käyrät osoittavat ylöspäin

Tuossa vielä uutinen.

Jotenkin tuntuu, että suomi on niin jäljessä aina ruotsia monissa asioissa. 

Vierailija
4/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinan lentoliikenne on tuplaantunut vuodesta 2010.

Kyllä näin valitettavasti on. Kiinalaiset tulevat vielä lisäämäänkin lentämistä. 

Vierailija
5/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä lopetin kotimaanmatkailun jo 6 vuotta sitten. Nykyisin ei tarvitse edes työasioissa matkustaa, kun palaverit järjestyvät netin kauttakin.

Vierailija
6/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lentoa vuodessa ulkomaille ja en tunne huonoa omaatuntoa. Ei oo saastuttaja pikkuautoa.

Vierailija
7/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä lopetin kotimaanmatkailun jo 6 vuotta sitten. Nykyisin ei tarvitse edes työasioissa matkustaa, kun palaverit järjestyvät netin kauttakin.

Hienoa. Kaikki eivät välitettavasti samaan pysty ja joutuu väkisinkin työn puolesta matkustamaan. Suomessa on harmillisen huonot raideyhteydet, olis todella hyvä jos päässi rovaniemeltä helsinkii matkustamaan suurnopeusjunalla, järkevään hintaan joka syrjäyttäisi lentoliikenteen.

Vierailija
8/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 lentoa vuodessa ulkomaille ja en tunne huonoa omaatuntoa. Ei oo saastuttaja pikkuautoa.

Jos tuntee huonoa omatuntoa, siintä että ei kierrätä muovia, metallia tai pahvia tai mistään muustakaan ympäristöystävllisestä touhusta, niin turha se on tuntea lentämisestäkään. Muuten jos välittää edes pikkasen ilmastoasioista niin kai sitä voisi edes ajatuksen asialle uhrata.

Vierailija
9/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisten hiilijalanjälki on paljon pienempi kuin Suomessa vaikka on myös pitkät etäisyydet ja kunnon talvi. Suomalaisten tekemättömyyttä ja välinpitämättömyyttä ilmastoasioissa ei voi selitellä millään tekosyillä.

Vierailija
10/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maan sisällä ei lennetä lainkaan! Repikää siitä ruotsalaiset.

Vierailija
11/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, Finnair voisikin ostaa sitten SAS lentoyhtiön, kun arvo romahtaa tarpeeksi. Sen jälkeen Finnair voisikin lennättää kiinalaisia vielä enemmän.

Vierailija
12/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat slaavilaisia tsuhnia, ruotsalaiset länsieurooppalaisia. Täällä kaivellaan unissaan persettä, kun Ruotsissa jo toimitaan ja otetaan rahat pois.

Vierailija
13/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evolutionisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Kaikki eivät välitettavasti samaan pysty ja joutuu väkisinkin työn puolesta matkustamaan. Suomessa on harmillisen huonot raideyhteydet, olis todella hyvä jos päässi rovaniemeltä helsinkii matkustamaan suurnopeusjunalla, järkevään hintaan joka syrjäyttäisi lentoliikenteen.

Rovaniemi-Helsinki on vielä tavallaan helppo, koska sen matkan voi yöllä: Lähteä illalla, nukkua hyvin ja olla aamulla perillä. Hankalampi on vaikka joku Vaasa, jonne ei pääse mitenkään junalla aamuksi.

Jos Tampere-Helsinki-väliä saataisiin nopeutettua se palvelisi tuon välin lisäksi myös mm. Jyväskylää, Oulua, Rovaniemeä ja Vaasaa. Jo tuolla parannuksella Oulu-Helsinki-välillä junalla kulkeminen alkaisi olemaan ajallisesti monille järkevää. Nyt matka aika on 5:40, tuosta tunti pois, niin oltaisiin noin neljässä ja puolessa tunnissa. Hitaampaa kuin lentokone, mutta kun huomioi matkat lentokentälle ja odotusajat, ero ei ole enää kovin suuri.

Vierailija
14/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evolutionisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mä en tunne minkäänlaista ilmastoahdistusta, koska koen toimivani kaikin tavoin juuri kuten pitääkin. Mulla ei ole koskaan ollut ajokorttia eikä siten autoakaan. Olen tehnyt jo kauan etätöitä eli en pahemmin käytä julkista liikennettäkään.

Elämäntapani on aika "kuuskytlukulainen". Olen elänyt lapsuuteni silloin ja muistan aika hyvin, millaista siihen aikaan oli. Vanhempani olivat hyvin säästäväisiä, vaatteita tehtiin itse vanhoista vaatteista, vaatteita paikattiin ja korjattiin. Pois ei heitetty eikä uutta ostettu tilalle ennenkuin oli aivan pakko. Olen aika taitava uusiokäyttämään pienetkin ruuanjämät. Syön määrällisesti paljon vähemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Ostan vain kotimaista, mutta esimerkiksi kasviksia (perunaa, porkkanaa, lanttua ja punajuurta lukuunottamatta) ainoastaan satokaudella. Joka syksy teen ison läjän etikkasäilykkeitä, joita käytän talvikuukausina. Kesäisin syön enimmäkseen kotimaisia kasviksia (joista osan kasvatan itse) ja talvisin vain vähän lihaa, mutta enemmän kalaa ja juureksia. Kotimaisista viljoista tehtyjä puuroja. Ruokahävikkini on aika olematon.  Kävin juuri työterveyshuollossa 60-vuotistarkastuksessa ja lääkäri ihmetteli, miten kaikki veriarvoni ovat niin hyvät. Tällaisella ruokavaliolla ja elämäntavalla isoäitinikin eli hyväkuntoisena 98-vuotiaaksi, kunnes kuoli keuhkokuumeeseen. Miksi tekisin jotain toisin?

Sähkö- ja energialaskuni ovat aika pienet. En omista telkkaria, tiskikonetta enkä pakastinta. Tietokone ja kännykkä löytyy, mutta nekin työn puolesta. Harrastuksinani on lukeminen (lainaan kirjat kirjastosta), käsityöt,  luonnossa liikkuminen, marjastus ja sienestys. Kesällä käyn järvessä uimassa, talvella hiihtämässä. 3/4 palkastani jää joka kuukausi säästöön. Koen tekeväni ihan riittävästi ilmaston hyväksi.

Vierailija
15/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaisten hiilijalanjälki on paljon pienempi kuin Suomessa vaikka on myös pitkät etäisyydet ja kunnon talvi. Suomalaisten tekemättömyyttä ja välinpitämättömyyttä ilmastoasioissa ei voi selitellä millään tekosyillä.

Tämä johtuu siitä, että Ruotsissa on tehty suuria ympäristöystävällisiä linjauksia valtion tasolla. Tekoja ei odoteta yksilöitä vaan yhteiskunnalta.

Suomessa toimitaan toisin. Valtio tekee mitä haluaa, ja ekoteot jätetään yksilöiden harteille.

Ruotsin taktiikka on tehokkaampi.

Vierailija
16/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset lentävät Ruotsin ULKOPUOLELLE enemmän kuin koskaan ennen:D

Vierailija
17/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelihnekisen perheen yksi lomalento thaimaahan aiheuttaa enemmän hiildioksipäästöjä kuin henkilöton ajot vuodessa.

Toki sitten vielä se thaimaassa lomailevakin perhe autoilee ihan yhtä paljon kuin kaukolomailematon perhe. Matkustelua arvostava perhe lisäksi käyttää rahansa lomailuun ja siitä syystä auto on vanhempi ja enemmän saastuttava.

Vierailija
18/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin sisästen lentojen määrä pieneni, koska yksi lentoyhtiö lopetti toimintansa.

Vierailija
19/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu siitä, että Ruotsissa on tehty suuria ympäristöystävällisiä linjauksia valtion tasolla. Tekoja ei odoteta yksilöitä vaan yhteiskunnalta.

Suomessa toimitaan toisin. Valtio tekee mitä haluaa, ja ekoteot jätetään yksilöiden harteille.

Ruotsin taktiikka on tehokkaampi.

Alla linkki Hesarin juttuun aiheesta.

En ymmärrä miksi Suomessa ei tässä asiassa matkita Ruotsia, vaan keskitytään lähinnä ihmisten syyllistämiseen.

Yksittäinen ihminen ei voi hirveästi tehdä mitään kuntien energiaratkaisuille tai junien vähyydelle. Yksittäinen ihminen voi näperrellä kuerrättämisen ja ruokailun kanssa, mutta se ei riitä vaikka tekisi sen näpertelynsä kuinka hyvin tahansa.

Näpertelen itsekin omien ekotekojeni kanssa, mutta sillä ei ole muuta merkitystä kuin oman omatunnon puhdistaminen. Vaikutus kokonaisuuteen on naurettavan pieni.

Valtion pitäisi lähteä mukaan näihin ympäristötalkoisiin.

Ruotsi voittaa Suomen lähes kaikilla ilmasto­mittareilla, kasvihuone­päästömme asukasta kohden olivat kaksin­kertaiset ruotsalaisiin verrattuna – Mistä se johtuu? https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005976894.html?share=cde8b087028a6cd…

Vierailija
20/23 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evolutionisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mä en tunne minkäänlaista ilmastoahdistusta, koska koen toimivani kaikin tavoin juuri kuten pitääkin. Mulla ei ole koskaan ollut ajokorttia eikä siten autoakaan. Olen tehnyt jo kauan etätöitä eli en pahemmin käytä julkista liikennettäkään.

Elämäntapani on aika "kuuskytlukulainen". Olen elänyt lapsuuteni silloin ja muistan aika hyvin, millaista siihen aikaan oli. Vanhempani olivat hyvin säästäväisiä, vaatteita tehtiin itse vanhoista vaatteista, vaatteita paikattiin ja korjattiin. Pois ei heitetty eikä uutta ostettu tilalle ennenkuin oli aivan pakko. Olen aika taitava uusiokäyttämään pienetkin ruuanjämät. Syön määrällisesti paljon vähemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Ostan vain kotimaista, mutta esimerkiksi kasviksia (perunaa, porkkanaa, lanttua ja punajuurta lukuunottamatta) ainoastaan satokaudella. Joka syksy teen ison läjän etikkasäilykkeitä, joita käytän talvikuukausina. Kesäisin syön enimmäkseen kotimaisia kasviksia (joista osan kasvatan itse) ja talvisin vain vähän lihaa, mutta enemmän kalaa ja juureksia. Kotimaisista viljoista tehtyjä puuroja. Ruokahävikkini on aika olematon.  Kävin juuri työterveyshuollossa 60-vuotistarkastuksessa ja lääkäri ihmetteli, miten kaikki veriarvoni ovat niin hyvät. Tällaisella ruokavaliolla ja elämäntavalla isoäitinikin eli hyväkuntoisena 98-vuotiaaksi, kunnes kuoli keuhkokuumeeseen. Miksi tekisin jotain toisin?

Sähkö- ja energialaskuni ovat aika pienet. En omista telkkaria, tiskikonetta enkä pakastinta. Tietokone ja kännykkä löytyy, mutta nekin työn puolesta. Harrastuksinani on lukeminen (lainaan kirjat kirjastosta), käsityöt,  luonnossa liikkuminen, marjastus ja sienestys. Kesällä käyn järvessä uimassa, talvella hiihtämässä. 3/4 palkastani jää joka kuukausi säästöön. Koen tekeväni ihan riittävästi ilmaston hyväksi.

Jos maksaisit itse sähkölaskusi, tietäisit, että se koostuu suurelta osalta sähkönsiirtomaksusta, ei kulutuksesta.

Varsinkin vähän sähköä kuluttavat kauhistelevat siirtomaksun määrää, sillä se on helposti yli 50% koko sähkölaskusta.