Miten päästä eroon ajopelosta?
Ajoin kortin 6v sitten ja onnistuin saamaan itelleni ajopelon ja en ajanut autoa lähes ollenkaan autokoulun jälkeen.
Kortti tietysti vanheni ja nyt pitäis käydä kuljettajantutkinto uudestaan.. teoriakokeen olen jo tehnyt ja se meni ekalla läpi. Tiedän siis liikennesäännöt teoriassa ja tiedän mitä pitäisi tehdä. Auton ratissa usein iskee se paniikki ja unohdan kaikki yksinkertaisimmatkin asiat.. Olen nyt käynyt ajotunneilla ja välillä mennyt ihan hyvin ja nyt taas viimeisimmällä ihan penkin alle. Onnistuin sammuttaan autoa monta kertaa ja sähelsin hirveesti. :/ Oli kyllä sillon todella huono päivä ja perhehuolia ja vaikutti mun keskittymiseen. Ajo-ope on sitä mieltä, et uskoo et osaisin ja tietäisin, mut mun oman tilan hallinta pitäisi saada kuntoon. Sitku teen yhenkin virheen nii loppuntunti menee vähän huonosti.
Mitä ihmettä tekisin? Ajattelin ostaa sellasia luontaistuote kapseleita ”relaxer forte” nimeltään ja kokeilla auttaisko ne.. eihän tästä tuu muuten mitään. Kortti pitäisi saada, sisko on autoansa myymässä ja oon luvannu sen ostaa.
Kommentit (12)
Mulla autto masennuslääkkeet. Olin ennen todella jännittynyt ja ahdistunut ajon aikana. Myös syvään hengittely auttoi ennen ajoa.
Aja rauhallisissa paikoissa omaa tahtia. Päästä bussipysäkille välillä jos tarve. Nää auttoi mulla.
Autokoulun ajotunnit maksaa vaan hunajaa :D Ahistaa kuinka paljon sinne menee rahaa🙄
En tie miten pitäis ittensä psyykata ennen sitä ajoa. Oon hengitelly syvään ja alkanu polttaa tupakkia, se vähä rentouttaa. Vituttaa vaa ku tulee niin typeriä virheitä ton jännityksen takia ja se ope varmaa pitää mua iha uunona...
-ap
Tekemällä sitä mikä pelottaa ja tekemällä sarja onnistuneita kokeita. Eli aja jonnekin mieluisaan paikkaan jonne todella haluat päästä aloita näin. Vaikka Ikeaan sitten.
Niinhän se taitaa olla.. jotenki toivoton olo :/!
-ap
Ainoa, miten pääsee eroon ajopelosta on harjoittelu ja ajaminen. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän itsevarmuus ja ajoneuvon hallitsemisen taidot kasvavat.
Aja vaan sitkeästi joka päivä. Alku on hankalaa, mutta viimeistään vuoden päästä menee ihan rennosti :) Välillä aina hankalampiinkin paikkoihin, niin huomaat ettei siihen kuole. Ja et todennäköisesti ole ainakaan huonompi kuski kuin ne reteät nuoret miehet, jotka ajavat henkensä kaupalla.
Sun pitää vaan jotenkin saada nyt se kortti, ja sitten ajat itseksesi rauhallisissa paikoissa niin että voit keskittyä vaan siihen ajamiseen.
Vain ajaminen auttaa. Ota lisätunteja. Pääsisikö jonkun tutun luo ajamaan suljetulle alueelle?
Juu.. poikaystävä kyllä varmasti vie mua ajelemaan. Oltiinkin jo.. ja tällä viikolla on pari ajotuntia ni katotaan varmaan et varaillaanko inssiä...
-ap
Vituttaa vaan ku tiedän helvetti soikoon miten ajetaan.. mut silti teen niin urpoja virheitä ja se ope vaan kommentoi kaikesta ja on jotenkin ärtsy. Kumpuaa vaan menneisyydestä kun äidin kanssa ajettiin ja siitä se pahin paniikki varmaan sit syntyikin. Äiti vaan raivoaa vieressä ja häpeää liikennevaloissa ku auto sammu enkä päässy heti liikkeelle. Kaikki noi asiat tulee mieleen ja sit meen hirveeseen lukkoon.
-ap
En usko että mitkään kapselit auttavat, vaan sun täytyy vain ajaa sitä autoa niin paljon, että tilanteet rutinoituvat. Mä ajelin ensin helppoihin paikkoihin, eli ensin pelkkää maantieajoa kaupan perimmäisiin ruutuihin, missä ei tarvi peruuttaa kun lähtee pois jne. Sitten pikkuhiljaa vähän haastavampiin tilanteisiin. Kyllä se siitä, kun vaan ajat! Muista, että aina voi etsiä jonkin paikan, jossa voi pysähtyä vähän kokoamaan itseään (parkkis, bussipysäkki jne.) jos tulee paniikki.