Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lopettaa vitsailu ja saada aikuismaista uskottavuutta?

Vierailija
24.09.2019 |

Olen 37. Olen töissä saanut palautetta että vitsailen liikaa ja naureskelen. Tämä estää minua etenemästä. minua pidetään nuorempana ja kokemattomana vaikka olen ylikoulutettu.

Olen ollut vuosia terapiassa ja terapeuttikin otti tuon defenssin esiin, mutten vaan oppinut miten päästä eroon tuosta tavasta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen samanlainen mutta minua tuo ei ole estänyt etenemästä. Olen sen verran hyvä työssäni että työnantaja arvostaa ja tietää osaamiseni. Olkoonkin sitten hintana se että jotkut luulevat minun olevan ”tyhjän nauraja”.

En kiusallanikaan muutu, sillä ärsyttää että vain kriittisiä nennännyrpistelijöitä ja arvostelijoita pidetään ”pätevänä”.

Olen kuitenkin erittäin pidetty esimies, joten ei se rentous ja huumori ole aina huono asia.

Vierailija
2/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä defenssi kumpuaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooooooooooo tekisi mieli murjaista joku levoton vitsinlainen heitto mutta totean vain että en tiedä, en tiedä. Ajattele kaikkea vakavaa ja toista miten paskaa elämä on?

Elämä on :)

Vierailija
4/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille vitsailet? Itsellesikö, osaamisellesiko? 

Vierailija
5/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä defenssi kumpuaa?

Oleellinen kysymys tässä. Minua mietityttää myös se, minkä vuoksi sait töissä huomautuksen liiasta vitsailusta ja naureskelusta? Onko sinulla taipumus kiusoitella muita, minkä jotkut voivat tulkita kiusaamiseksi? Yritätkö keventää hankalia tilanteita huumorilla mutta vitsailusi tulkitaan epäkunnioittavana ja epäempaattisena? Naureskeletko kehityskeskusteluissa tai silloin, jos teet jonkin pientä suuremman mokan töissä?

Toki on olemassa työpaikkoja, joissa normi on olla naama norsunveellä ja joissa ei siksi tykätä nauravaisemmista ihmisistä. Olin kerran tällaisessa paikassa ja sain kritiikkiä siitä, että pelleilen heidän mukaansa liikaa. Mitenkään tätä ei minulle sen tarkemmin avattu, ja sellainen kuva jäi, että pari työkaveria halusi vain purkaa ärsytystään minuun. Missään muussa työpaikassa en ole nimittäin koskaan saanut tällaista palautetta, vaan päinvastoin minua on kiitelty hyvästä tilannetajusta ja mallikelpoisista sosiaalisista taidoista.

Vierailija
6/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kaikelle, lähinnä itseironiaa ja mustaa huumoria myös elämän nurjalle puolelle ja kamalillekin asioille. Terapiassa nauroin kamalille lapsuuskokemuksilleni. En esitä mitään asiaa vakavasti vaan pitää vähintään hymyillä.

Vierailija
7/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiusaa muita

Vierailija
8/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pidetään myös liian kilttinä, joten ei ole kyse muille ilkeilystä.

Vierailija
9/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssejä on meillä kaikilla.

Äitini oli samanlainen, minä opin sen, ja pidän sitä pikemminkin tapana kuin defenssinä. Toki vitsailun taakse pääsee piiloon ikäviä asioita, mutta on toki asioita joilta pitääkin päästä jos ne käy heikomman päälle väärään aikaan.

Äitini kanssa meillä oli välillä hirveää vitsailua kun hän teki kuolemaa rintasyöpään. Ulkopuoliselle olisi varmaan ollut järkyttävää kuultavaa, meitä helpotti kun nauroimme kuolemalle ja kivuille päin naamaa.

Vierailija
10/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kaikelle, lähinnä itseironiaa ja mustaa huumoria myös elämän nurjalle puolelle ja kamalillekin asioille. Terapiassa nauroin kamalille lapsuuskokemuksilleni. En esitä mitään asiaa vakavasti vaan pitää vähintään hymyillä.

Jos työpaikalla olet tilanteessa, jossa sinun olisi esim. annettava kritiikkiä jollekulle tai keskustella muuten vakavammin, niin en ihmettele, jos käytöksesi aiheuttaa närää. Varsinkin palautteenantotilanteet ovat herkkiä ja naureskelu käsitetään helposti vittuiluna. Muissa tilanteissa annat itsestäsi välinpitämättömän, keskenkasvuisen ja ylimielisen kuvan, mikäli lähestyt kaikkia asioita vitsailun ja virnuilun kautta. Riippumatta siis siitä, kuinka vankkaa osaamisesi todellisuudessa on.

Suosittelen sinua jatkamaan asian työstämistä ja miettimään tosiaan sitä, mistä jatkuva naureskelu defenssinä kumpuaa. Sinun ei tarvitse muuttua sitruunan syöneeksi valittajaksi mutta tilannetaju on läpänheitossa paikallaan. Varsinkin työpaikalla.

Vierailija
11/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi se, ku kuiva, huumorintajuton tosikko. Ehit kyllä olemaan vanha.

Vierailija
12/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs läheiseni on samanlainen. Olen viime aikoina tajunnut, että kyse on jonkinlaisesta defenssistä.

Ei mulla muuta. Jatkakaa. 

Vierailija
13/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen askel uskottavuuteen olis varmaan mammapalstalta poistuminen

Vierailija
14/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kyseessä on pohjimmiltaan epävarmuus ja huono itseluottamus.

Vierailija
15/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kiusattu koulussa joten nauran ja teen kiusaa itselleni ennen kuin muut ehtivät.

Vierailija
16/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta hymyileminen.

Vierailija
17/17 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö terapeutti antanut mitään muuta palautetta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi