Hematoomaan Lugesteron hoidoksi?
Heips,
Kävin tänään alkuraskauden ultrassa (rv 6+0) ja yksi 4 mm vahvasykkeinen alkio löytyikin. Valitettavasti gyne löysi myös hematooman, koosta ei ollut puhetta. Hematooma ilmeisesti sijaitsi istukan reunalla, en kyllä ihan täysin ymmärtänyt oliko istukassa kiinni, osittain istukan alla vai erillään siitä. Istukan reunalla kuitenkin. Vuotanut en ole ollenkaan, joten hematooma oli täysi yllätys.
Hoidoksi sain Luget, kuulemma estää kohdun supistumistaipumusta ja sitäkautta helpottaa, että mahd. vuotava hematooma ei irrottaisi istukkaa. En saanut saikkua tai seksikieltoa. Kontrolliultra kahden viikon päähän.
Ovatko muut saaneet Lugeja hematooman hoitoon? Gynen mukaan suurin osa hematoomaraskauksista päättyy kuitenkin hyvin, uskoako tuota?
Kommentit (3)
Mukava kuulla, että hematoomasta huolimatta raskaus on sujunut hyvin. Aika usein hematooma tuntuu löytyvän vasta sen jälkeen, kun on ensin ollut jotain vuotoa. Mulle tosiaan oli totaali ylläri kun en ole edes tuhrutellut. 1. raskaudessa oli tuhruvuotoa n. rv 6 ja 7 mutta ei hematoomaa, nyt taas hematoomalla ei vuotoa (ainakaan toistaiseksi)....ihmeellisiä nämä raskaudet.
Mulla on tosiaan kontrolliultra 8+0, ihmettelin, että miksi niin myöhään, kaksi viikkoa pitää odotella :(. Ajattelin, että romahdan jos hematooma olisi jopa suurentunut, mutta jos sullakin suurentumisesta huolimatta raskaus jatkui normaalisti, niin hyvä!
Nyt en voi kuin odotella. Jokainen vuodoton päivä on plussaa! Tsemppiä sullekin loppuodotukseen!
Mulla raskausviikoilla 5-6 tuli melko runsastakin vuotoa, joka sitten rauhoittui. Eilen rvkolla 7+4 olin ekassa ultrassa ja siellä sydän sykki, mutta mulla oli myös hematoomaa kohdussa. Mulla ollut lugesteronit muutenkin käytössä, koska tehty PAS. Luget olisi normaalisti pitänyt lopettaa asteittain vkolle9 mennessä, mutta lääkäri kehoitti käyttämään niitä pienellä annoksella vielä vkolle 11 asti. Ne estää kohdun supistelua! Sairaslomaa en saanut minäkään, mutta seksi on kielletty. Yhdynnät altistaa kohdun supistelulle. Toivotaan nyt, että kaikki menee hyvin!!
ILOISTA ODOTUSAIKAA SULLE!!
Tuosta Lugesteronin käytöstä hematooman hoitoon en ole kuullut, mutta hematooma itsessään on tuttu.
Edellisessä raskaudessa (PAS) todettiin alkuraskauden ultrassa rv6+ pieni hematooma, tosin toisella puolella kohtua kuin istukka. Tähän ultraan menin, koska rv5+ alkoi verenvuoto yllättäen aika runsaana, mutta hiljeni ihan tiputteluksi aika pian ja loppui sitten kokonaan. Arveltiin siis että vuoto tuli tästä hematoomasta.
Rv 7+ omalla klinikalla tehdyssä ultrassa hematooma oli hiukan kasvanut, ei kuitenkaan merkittävästi. Ohjeeksi sain hakeutua heti sairaalaan jos vuoto uusii, muuten tarkastetaan np-ultrassa tilanne.
Vuotoja ei enää tullut, ja np-ultrassa todettiin hematooman kuivuneen pois, kaikki sujui loppuun asti hyvin. Näin meillä.
Tsemppiä teille!
Itta rv24+6