Kuinka kauan voisit pukeutua nykyisiin vaatteisisi ennen kuin joku ihmettelisi sitä, ettet osta uusia vaatteita?
Tarkoitan nykyistä vaatekaapin sisältöä, jota tietenkin voisit täydentää tarpeen mukaan ehjillä alusvaatteilla. Kuinka pian joku tulisi ihmettelemään, miksi sinä et ole ostanut pitkään aikaan uusia vaatteita, kenkiä tai asusteita?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vuosia menisi. Käytän nytkin parikymmentä vuotta vanhoja vaatteita. Ne tuli taas muotiin.
Mulla on aitoja pikkuisia käsilaukkuja ysäriltä. Ne on taas käytössä. Ja on muuten myös tylppäkärkiset, korkeakorkoiset, legioonalaissandaalit samalta ajalta.
Ei koskaan paitsi jos menevät rikki.
Seitsemän vuotta meni, sitten ystäväni kysyi , että miksi minulla ei ole muita takkeja, kuin nahkatakki. No ei ole vieläkään, parhaita kaikkina vuodenaikoina. Rikkinäiset vaatteet uusin, en muuta.
Mulla on niin paljon varastossa (esim farkkuja), että ikuisuuden kestävät. Samoin juhlavaatteita. Ja työvaatteita. Huom. olen koko nuoruuden ja aikuisikäni ostanut KAIKKI asuni paitsi kengät (jotkut) ja alusvaatteet käytettynä esim Uffista ja Fidasta. Siksipä pitää tarttua hyvään talvitakkiin kun se tulee vastaan. Varastoin tyhjiösäkeissä kellarissa ne muutamat jotka ei mahdu kaappiin. Tyylini ei muutu muodin mukana. Sitäpaitsi muotikin kiertää jo kehää näillä nykyisillä vuosikymmenillä.
Entisajan vaatteet olivat laadukkaampia ja tehty kestämään, kankaat olivat hyviä ja saumat käsityötä. Niitä voi korjata ja muokata. Kirpparilta saa parempaa kuin merkkivaatekaupoista. Varsinkin keskihintaiset merkit kuten Filippa K ovat pelkkää brändillä rahastusta.
Mulla on osa vaatteista ollut käytössä 20 v eikä kukaan ole kommentoinut, joten aika kauan... Kun olin lukiossa, yksi tyttö pukeutui joka päivä samanlaiseen nilkkapituiseen mekkoon ja sen alla oli samanlainen valkoinen t-paita. En tiedä oliko niitä vain yhdet vai monta samanlaista, luulisi että ainakin paitoja oli useampia. Pidin erikoisena, mutta enpä ole itsekään kummempi nykyisin: kesällä käytin käytännössä yksiä housuja, kahta mekkoa ja 5 t-paitaa.
Miksi sitä pitäisi täydentää ehjillä alusvaatteilla?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Mulla on osa vaatteista ollut käytössä 20 v eikä kukaan ole kommentoinut, joten aika kauan... Kun olin lukiossa, yksi tyttö pukeutui joka päivä samanlaiseen nilkkapituiseen mekkoon ja sen alla oli samanlainen valkoinen t-paita. En tiedä oliko niitä vain yhdet vai monta samanlaista, luulisi että ainakin paitoja oli useampia. Pidin erikoisena, mutta enpä ole itsekään kummempi nykyisin: kesällä käytin käytännössä yksiä housuja, kahta mekkoa ja 5 t-paitaa.
Et taida pestä näitä kovin usein?
Kyllä naisen hygienia on miehelle tärkeää, ei vaatekaapin koko tms. turhuus. Mutta HYGIENIA.
Sinccis
Veikkaan, että 3-5 vuotta. Johtuu siitä, että olen huomannut, että farkut kuluu rikki kuitenkin. Samoin nykyiset kenkäni eivät välttämättä kestä tuota aikaa kauempaa.
Muuten mulla on kyllä vaatteita, joiden odotan kestävän ainakin 5-10 vuotta ja yksittäisiä vaatekappaleita, jotka kestää kauemminkin.
Minulla on ollut sama vaatemaku varmaan 20 vuotiaasta. Kaikki vaatteet yksivärisiä, laadukkaita ja helposti yhdisteltäviä. Huiveilla, laukuilla, koruilla ja kengillä muutan tarvittaessa. Kukaan ei ainakaan suoraan ole tullut sanomaan että esim. samaa mustaa kotelomekkoa olen käyttänyt jo 20v sekä pikkujouluissa ja hautajaisissa. Vaatteita on sen verran paljon että alusvaatteita ja sukkia lukuun ottamatta selviäisin noilla varmaan lopun ikääni. Olen nyt 46v.
Vaatteita on oikea määrä silloin kun ne kuuluu. Tähtään siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut sama vaatemaku varmaan 20 vuotiaasta. Kaikki vaatteet yksivärisiä, laadukkaita ja helposti yhdisteltäviä. Huiveilla, laukuilla, koruilla ja kengillä muutan tarvittaessa. Kukaan ei ainakaan suoraan ole tullut sanomaan että esim. samaa mustaa kotelomekkoa olen käyttänyt jo 20v sekä pikkujouluissa ja hautajaisissa. Vaatteita on sen verran paljon että alusvaatteita ja sukkia lukuun ottamatta selviäisin noilla varmaan lopun ikääni. Olen nyt 46v.
Sinähän olet minä. Munkin luottopikkumusta on samanikäinen. Ei sellaisia enää saa kaupoista.
Seitsemän vuotta meni, sitten ystäväni kysyi , että miksi minulla ei ole muita takkeja, kuin nahkatakki. No ei ole vieläkään, parhaita kaikkina vuodenaikoina. Rikkinäiset vaatteet uusin, en muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naisen hygienia on miehelle tärkeää, ei vaatekaapin koko tms. turhuus. Mutta HYGIENIA.
Sinccis
Pesen vaatteet tarpeen mukaan, kesällä useammin kun tulee hikoiltua ja paitoja eniten koska ne pitää pestä joka kerran jälkeen. Mekkoja ja housuja voi käyttää useamman kerran ennen kuin ovat likaantuneet pestäviksi. Puoliso on ollut rinnalla hänkin muuten sen 20 v.
En osaa edes arvioida. Toisaalta tuttavapiiriini ei edes kuulu toisten vaatteista huomauttelevia tyyppejä.
Aion nyt kokeilla ihan ilmastonmuutoksen hidastamisen nimissä pukeutua jo kotonani oleviin vaatteisiin niin kauan kuin ne kestävät. Katsoin joskus Strömsö-ohjelmasta kuinka farkkuja paikataan siististi ja alushousuja pystyy tekemään vaikka vanhan t-paidan vähemmän kuluneista osista. Ei kannata ainakaan heittää menemään yhtään farkkukagastilkkuakaan koska sillä voi korjata toisiin farkkuihin tulleen reiän kunhan seuraa loogisia ja hyvin selitettyjä ohjeita.
Nykyään vaatteet ovat usein niin huonoa laatua, ettei niitä edes tee mieli ostaa. Minullakin on nyt hiustenkuivatusta varten siirrettyjä nyppyisiä t-paitoja, joita voisin pitää kotona mutten ihmisten ilmoilla. Kyllä vaatteiden uusiokäyttövinkkejäkin on paljon kuten esimerkiksi käyttää rikkinäisiä sukkia siivoamisessa. Rikkinäisillä nailonsukilla saa kengät kiiltämään lankkauksen jälkeen.
Lähdettäisiinkö kokeilemaan nyt kuinka moni pärjää vaikkapa vuoden entisillä vaatteillaan? Olisi kivaa jos täältä foorumilta löytyisi kokeilunhaluisia, jotka haluaisivat tehdä arkipäivän ilmastotekoja. Itse en ole Instagramissa ja en siis lähde esittelemään omaa vaatekaappiani siellä. Varmasti saan ihan kevyesti vietettyä sen vuoden muita kuin pakollisia alusvaatteita ostamatta.
Kuka muu lähtee mukaan? Tyyli on vapaa. Olisi kiva kuulla muilta, minkälaisia vaateyhdistelmiä ihmisillä on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Pesen vaatteet tarpeen mukaan, kesällä useammin kun tulee hikoiltua ja paitoja eniten koska ne pitää pestä joka kerran jälkeen. Mekkoja ja housuja voi käyttää useamman kerran ennen kuin ovat likaantuneet pestäviksi. Puoliso on ollut rinnalla hänkin muuten sen 20 v.
Teet oikein koska etenkin ihon pinnassa olevaa vaatetta kuluttaa hiki, ihosta irtoavat kuolleet ihosolut ja joillakin myös ihotali, joka tekee elastaani-kuidusta löysää.
Hygieniasta ovat varmasti kaikki samaa mieltä.
Lähipiirini ei ole kovin kiinnostunut vaatteista, joten en usko, että he huomauttaisivat vanhoista vaatteistani ennen kuin ne ovat silmiinpistävästi rikki (jolloin en enää toivottavasti käytä kyseistä vaatetta). Melkeinpä kaikki muut vaatteeni paitsi alusvaatteeni ovatkin ainakin muutaman vuoden ikäisiä. Vanhin aktiivikäytössä oleva vaatteeni on teini-iässä hankkimani talvitakki, joka täyttää kohta 20 v, muut takit ja monet päällyspaidoistani olen hankkinut 10-15 vuotta sitten ja t-paidat/paitapuserot/housut ovat n. 3-5 v.
Sekin auttaa, että olen pysynyt koko aikuisikäni suurin piirtein samoissa mitoissa.
Ainakin 5 vuotta.
Luulen, että mulla on niin paljon vaatteita, että edes kuluminen ei herättäisi huomiota.
Ulkotakki voisi olla sellainen, että saman käyttäminen vuosikausia herättää huomiota. Kengät puolestaan voivat kulua epäsiisteiksi ja huonoiksi.
Ainakin kymmenen vuotta, ehkä jopa kaksikymmentä. En edes muista milloin viimeksi olen ostanut uusia vaatteita.
En juurikaan tapaa ihmisiä. Kukaan ei muista mitä mulla oli päällä viimeksi tavatessamme.