Kuinka vanhan lapsen uskallat laitta yksin pihalle vähäksi aikaa?
Kommentit (43)
Rivitalon takapiha. Näkee olkkarista, että pysyy reviirillä.
on aidatulla paritalon pihallamme usein hetken yksin ennenkuin lähdetään puistoon tms. ja jää pihalle vielä hetkeksi kotiin tullessamme.
Vanhemmalla on vastuu, ja jos nyt ei ihan aina tarkkaile lasta, on vanhemman tiedettävä missä lapsi on, ja se tieto on oltava myös murrosikäisestä.
Nyt lapset 2 v. ja 3 v. enkä päästäisi yhdessä " yksin" ulos.
samoin koulun jälkeen olin joskus iltaan asti (klo 20-21) yksin kotona samoin viikonloppuisin. En ole koskaan käyttänyt huumeita, juonut alkoholia, olen 5 laudaturin ylioppilas ja opiskelen tällä hetkellä korkeakoulussa.
Sen sijaan tiedän useammankin paapotun lapsen jotka aloittivat hirveän juomisen kun vanhempien silmän alta vihdoin päästiin, koulu ei kiinnostanut vaan notkuminen ostoskeskuksessa kun taas jälleen valvovan silmän alta päästiin, kiltit kotitytöt tulivat kouluiässä raskaaksi jne.
Tästä ei paljon piha voi vaarallisemmaksi muuttua. Mitään en elämässä niin halua kuin pois tästä.
Vierailija:
Tästä ei paljon piha voi vaarallisemmaksi muuttua. Mitään en elämässä niin halua kuin pois tästä.
Ja pidän ovea auki sinne takapihalle. Vaikka lapsi on ketterä meilläkin, niin ei se nyt siitä minnekään vaaraan ehdi siinä 5 sekunnin ajassa, joka mulla kestää juosta ulos... Lähistöllä ei siis ole mitään minne voisi hukkua tai pudota. Ja autotie on niin kaukana, että sinne ei ehdi mitenkään ennen kuin olen (hypoteettisesti) saanut hänet kiinni. Ikinä ei siis ole karkuun siitä pihalta yrittänytkään.
t. 3
mutta vain, koska asumme maalla erittäin syrjässä (ei autovaaraa) ja vahdin kyllä ikkunasta (koska jalat ovat ketterät).
Yks päivä näin puistossa, kun kaksi 4v. kaverusta tuli sinne kaksistaan polkupyörillä. Ylittivät tosi holtittomasti vilkkaita autoteitä päästäkseen puistoon. Toisella ei ollut edes kypärää päässä....
Tuli mieleen, että missähän on äidit ja isät.....
Lapsi 3v ja ei tuohon pihalle kyllä vielä uskalla laskea yksin. Pitää katsoa vuoden kahden päästä uudestaan uskaltaisiko jo hetkeksi laskea olemaan itsekseen. Riippuu onko lapsella silloin tolkkua jo päässään vai ei. Vielä ei tarpeeksi ole, vaikka varookin autoja ym.
on aina välillä hetken pihalla yksin, kun etsiskelen sisältä jotain.
Mutta en olekaan hysteerikko. Nytkin se on ollut jo puolisen tuntia harhaillut jossain täällä meidän 2-kerroksisessa talossa enkä tiedä mitä tekee. Ehkä isommat sisarukset katsoo perään, ehkä ei. Lattiat on väärällään pikkuleegoja, hakaneuloja yms...
Juuri sen ikäisiä että osaavat sanoa " ei me mennä" mutta eivät vielä konkreettisesti ymmärrä mitä esim. hukkuminen tarkoittaa.
Täytyy muistaa aina se mihin lapsen kuvittelukyky vaaratilanteita ajatellen todella riittää. Puheisiin ei voi luottaa.
on silloin tällöin yksin pihalla kauppareissun tms. jälkeen. Kesähelteellä ovi on aina auki ja saa juoksennella sisään ja ulos niin kuin haluaa.
Meillä on iso piha, ei vesistöjä lähettyvillä, ainut autotie on hiljainen ja huonossa kunnossa (siinä on pakko ajaa hiljaa). Lapsi tietää rajansa ja minä kuuntelen ääniänsä. Jos ei mitään kuulu noin viiteen minuttiin niin käyn katsomassa mitä touhuaa ja missä. Yleensä kyllä isoveli 4v raportoi kuopuksen tekemisistä :)
Meillä kauttaaltaan aidattu piha+ portti jota ei onnistu saamaan auki ja keittiön ikkunasta hyvä näkyvyys pihaan.
viettävät aikaa kaksistaan pihalla. Tarkkailen sisältä ikkunasta ja tarpeen tullen huhuilen ovelta missä ovat. Meillä on iso piha ja jos olen esim. puutarhahommissa ulkona, en läheskään kokoaikaa näe missä lapset puuhailevat. Huuto kuuluu, kun tarvitaan apua. Isompi on tomerana kertomassa pienemmän tekemisistä.
ihan 1,5 vuotiaasta asti lapsi yksin pihalla eikä ikinä ole lähtenyt mihinkään, tunkenut mitään suuhunsa jne. Kokeilimme nimittäin myös kasvattaa lapsemme ettei tarvi sitten naapureidenkaan siunailla mitään kauhukakaraa joita tuntuu joka lähiössä sikiävän!
Virikkeellinen hyvin aidattu suht turvallinen omakotitalon piha. Muksu villi, mutta tietää kyllä mitä saa tehdä ja mitä ei. Ei vaan olla uskallettu antaa aijemmin olla yksikseen.
2,5v pikkuveljen kanssa pitää kyllä aikuinen olla vielä 2-3 vuoden ajan. Mahdoton epeli kyllä pihalla, jos ei valvo aikuinen. En siis antaisi missään tapauksessa olla isosiskonsa kanssa kahdestaan pihalla 2-3 vuoteen.
Kaupungissa asutaan, autoja kulkee pihallakin, varsinaiselle tielle matkaa 100 m.