Mikä on tekosyysi mikset noudata liikennesääntöjä autoillessa?
Kolmio ennen suojatietä tarkoittaa että autoilija on väistämisvelvollinen kevyeen liikenteseen nähden. Viimeksi tänään jouduin tekemään hätäväistön fillarilla kun joku autoilija puski eteen.
Kommentit (17)
Ei ole aikaa hidastaa, jos joku toinen autoilija vitkuttelee suojatien edessä.
Bemari ei ole mikään tekosyy. Ihmettelen vaan miksei tällä saa naisia vaikka kuinka poltan kumia?
Vasemmistohallitus. Kostan viattomille, kun Li Anderssonia en ole suojatiellä nähnyt.
Ymmärrättekö että minulla on kamera fillarikypärässä ja käräytän teistä jokaisen joka ei noudata väistämisvelvollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö että minulla on kamera fillarikypärässä ja käräytän teistä jokaisen joka ei noudata väistämisvelvollisuutta?
Ymmärrätkö itse, ettet saa ajaa fillarillasi suojatien ylitse, vaan sinun on talutettava puöräsi yli, jos olet yli 12 vuotias. Ellei suojatiessä ole erikseen merkitty sitä "kapeaa katkoviiva kohtaa"?
No, eipä nuo pyöräilijätkään tajua, että heillä ei ole etuajo-oikeutta jos auto ajaa suoraa tietä ja he tulevat suojatien yli, joka ei ole pyörätien jatke. Näitä näkyy päivittäin. Jos pyöräilijä haluaa, että hänet rinnastetaan jalankulkijaan, jolloin autolla on myös näissä tapauksissa väistämisvelvollisuus niin pitää taluttaa sitä pyörää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö itse, ettet saa ajaa fillarillasi suojatien ylitse, vaan sinun on talutettava puöräsi yli, jos olet yli 12 vuotias. Ellei suojatiessä ole erikseen merkitty sitä "kapeaa katkoviiva kohtaa"?
Suoran tien ylittävällä kevyenliikenteenväylällä pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen ellei autoilijalle ole osoitettu väistämisvelvollisuutta.
Kolmesti on kolahtanut kun pyöräilijä on suhahtanut eteen. Yhdellä kerralla se oli joku ~15v lapsi, siitä jäi vähän ikävä fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan kyseessä on pyörätien jatke myös silloin, jos pyörätie jatkuu ajoradan toisella puolella. Siis vaikka maalaukset eivät pitäisikään paikkaansa. Korkein oikeus taisi tehdä jopa sellaisen päätöksen, että kyseessä on aina pyörätien jatke, jos sille on mahdollista päästä pyörätieltä.
Eli toisin sanoen, laillisesti ajamalla et voi ei-jatkeelle ts. pelkälle suojatielle, edes päästä. Silloin kun pitäisi ajaa jalkakäytävällä ja sehän ei ole sallittua yli 12-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
No, eipä nuo pyöräilijätkään tajua, että heillä ei ole etuajo-oikeutta jos auto ajaa suoraa tietä ja he tulevat suojatien yli, joka ei ole pyörätien jatke. Näitä näkyy päivittäin. Jos pyöräilijä haluaa, että hänet rinnastetaan jalankulkijaan, jolloin autolla on myös näissä tapauksissa väistämisvelvollisuus niin pitää taluttaa sitä pyörää.
Pyörätien jatkeella ei ole etuajo-oikeutta jos se ylittää suoran tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoran tien ylittävällä kevyenliikenteenväylällä pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen ellei autoilijalle ole osoitettu väistämisvelvollisuutta.
Kolmesti on kolahtanut kun pyöräilijä on suhahtanut eteen. Yhdellä kerralla se oli joku ~15v lapsi, siitä jäi vähän ikävä fiilis.
Kääntyvä autoilija on myös väistämisvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntyvä autoilija on myös väistämisvelvollinen.
Niinkuin sanoin, suoralla tiellä. Ainoastaan kääntyessä autoilijan pitää väistää.
Vierailija kirjoitti:
Korkein oikeus taisi taannoin tehdä sellaisen päätöksen, että kyseessä on pyörätien jatke aina jos sille on mahdollista päästä laillisesti pyörätieltä pyöräilemällä. Eli ei-jatkeet olisivat sellaisia, että sellaisen suojatien molemmilla puolilla olisi jalkakäytävät, joilla ei saa yli 12-vuotiaat pyöräillä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein ongelmallisimpia ovat ne, jotka polkevat vauhdilla risteykseen ja sitten hyppäävät vauhdista pyörän päältä pois. Eli ovat ensin lain kirjaimen mukaan pyöräilijöitä, sitten jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan kyseessä on pyörätien jatke myös silloin, jos pyörätie jatkuu ajoradan toisella puolella. Siis vaikka maalaukset eivät pitäisikään paikkaansa. Korkein oikeus taisi tehdä jopa sellaisen päätöksen, että kyseessä on aina pyörätien jatke, jos sille on mahdollista päästä pyörätieltä.
Eli toisin sanoen, laillisesti ajamalla et voi ei-jatkeelle ts. pelkälle suojatielle, edes päästä. Silloin kun pitäisi ajaa jalkakäytävällä ja sehän ei ole sallittua yli 12-vuotiaalle.
Ja miksi on alapeukutettu?
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
"Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta. Myös Liikenneministeriön tulkinnan mukaan polkupyörällä saa ajaa suojatiellä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu, esimerkiksi kävelykadulta."
Vierailija kirjoitti:
Bemari ei ole mikään tekosyy. Ihmettelen vaan miksei tällä saa naisia vaikka kuinka poltan kumia?
Ois pitäny vissiin tarkentaa että sarkasmia. Minä jos saisin yksin päättää niin monella lähtisi kortti ainakin hetkeksi. Sitä luuria ei näplätä silloin kun ajetaan autoa. Kevytkin auto painaa helposti tuhat kiloa. Sillä jyrää kävelijän sairaalaan tai hautaan turhan helposti.
Näppituntuma on aika herkkä ja sen perusteella mitä kalliimpi auto sitä huonompi välittäminen säännöistä. Tami aurinkokuningas siitä yksi esimerkki. Enkä tosiaan kiellä ajamasta lujaa kun sen tekee siihen tarkoitetuilla radoilla. Halveksin tyyppejä jotka leikkii rallikuskeja yleisillä kaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Suojatietä pitkin ei saa pyöräillä myöskään se alle 12-vuotias, jos suojatie ei ole pyörätien jatkeena. Ja jos ei ole pyörätien jatketta, ei ole pyörätietäkään, joten yli 12-vuotiailla ei ole mitään asiaa pyöräillä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen suoraan ajavaan autoon nähden, vaikka kyseessä olisikin pyörätien jatke. Jos ei ole liikennemerkillä muuta osoitettu.
Mikä on tekosyysi tehdä näitä tekosyy-aloituksia?