Onko itsekästä vaatia viikonloppuna omaa aikaa?
Huomaan yleensä sunnuntaina kuinka kaipaan edes 5 minuuttia rauhaa ja hiljaisuutta. Lapset on 5 ja 7 sekä erittäin puheliaita ja vilkkaita.
Perjantaina kävin tapaamassa ystäviä ja nyt koko viikonlopun olen lapsista vastuussa vastineeksi. Mies vie lapset yksitellen harrastuksiin ja toki käy omissa harrastuksissaan ja minä olen kiinni lapsissa/siivouksessa/pyykeissä. Kutsunkin näitä viikonloppuja työleireiksi.
Onko ihan normaalia että saisi edes hetken olla itsekseen vai onko jotain uupumusta ilmassa kun ei joka hetki jaksa olla saatavilla?
Kommentit (45)
Mitä tarkoittaa, että kun näit kavereita perjantaina, olet nyt koko viikonlopun lapsista vastuussa vastineeksi? Mitä tiliä te pidätte? Jos mies pääsee viikonloppuna harrastamaan, onko hän sitten lasten kanssa vastineeksi?
Eikö teidän pitäisi olla samalla puolella, haluta toisillenne hyvää, puhua ja sopia. Pitää yhdessä huoli,,että molemmat jaksavat ja molemmilla on harrastus ja ystäviä, molemmat pitävät huolen lapsista. Ei omaa aikaa pitäisi joutua toiselta ostamaan.
En ole ehtinyt käydä kommentoimassa koska työ ja lapset. Jos vähän avaan vielä vaikka esimerkein:
- tapasin perjantaina töiden jälkeen ystäviä joten mun vkl oma aika oli ”käytetty” siinä. Jos tuon lisäksi käyn edes salilla alkaa mies kitisemään että taasko lähden jonnekin. Tulin toki kotiin hoitamaan ajoissa lasten iltatoimet ja nukuttamiset.
- Lauantaina aamupäivä lasten kanssa, yhden lapsen sain sentään pihalle. Toinen jäi saamaan huomiota sekä siivoamaan. Sitten leffaan koko perheen kanssa ja mies lähtee omille teilleen.
- Sunnuntai aamu, katso edellinen mutta ilman siivousta. Toinen lähti isänsä kanssa harrastamaan ja pienempi touhuilemaan mun kanssa. Sitten lähdin koko iltapäiväksi lasten kanssa yksin ulkoilemaan. Iltasella yritin mennä makkariin hetkeksi mutta lapset tulivat jatkuvasti tykö.
- tänään ei vituta kyllä koska pääsin töihin tai johtuuko siitä kun piti lähteä jo ajoissa asioille. Hain lapset, tehtiin ruokaa, läksyt (läksyjä tulee joka päivä äikästä ja/tai matikasta) ja pelattiin korttia. Mies on ollut koko illan harrastamassa ja tulee jossain vaiheessa iltaa kotiin.
Pointti on se että mulle riittää edes 20 minsaa päivässä olla ihan rauhassa. Kerrataanko vielä vinkit miten saan tämän toteutettua vaikka ens vkl etten ole taas sunnuntaina helisemässä?
- Sano miehelle että vie lapset ulos: Ei vie edes pyydettäessä
- Herää aikaisin aamulla: Lapset heräävät aina samaan aikaan kuin minä
- Laita leffa pyörimään ja mene toiseen huoneeseen. Tätä yritän! En kyllä tajua miks olen jäänyt edes niiden kanssa sohvalle istumaan jos leffa ei itseäni kiinnosta.
Mitä muita vinkkejä olikaan?
Ei ekalla luokalla voi olla noun paljon tekemistä äidille. Tuo teidän touhunne mättää nyt.
Palkkaa joko siivooja tai lastenhoitaja.
Lyhennä työaikaa.
Nouse aikaisin. Itse nousen viideltä.
Sulla on liian raskas työ, miehessä ei nyt ole vikaa.