Voiko mennä takaisin kotiin? Paluumuutto Suomeen ajatuksissa
Englanniksihan on sanonta, että "you can’t go home again", viitaten siihen, että paluu esim. lapsuuden paikoille tai työelämästä kouluun ei olekaan yhtä romanttista ja palkitsevaa kuin sen olisi kuvitellut olevan.
Olen asunut 11 vuotta keski-Euroopassa ja viime aikoina on iskenyt oikein kunnon kipinä sille, että muuttaisin takaisin Suomeen. Käyn Suomessa muuten 1-2 kertaa vuodessa ja aina poislähteminen on yhtä haikeaa.
Olen suunnitellut, että myyn talon täällä pois, pakkaan kamat ja ostan Suomesta oman kodin. Työpaikka kyllä järjestyisi.
Onko täällä joku tehnyt samaa? Oliko muutto takaisin Suomeen sittenkään sen arvoista?
Kommentit (37)
Varmaan ap on koko ajan seurannut Suomen asioita ja tietää, miten elämä on siellä muuttunut. Eli yllätyksiä tuskin tulee. Itse olen asunut muualla kohta 12 v, mutta pysyn hyvin kärryillä seuraamalla uutisia netissä ja av-palstaa. 😄 Käyn joka vuosi Suomessa, niin että tuntuma arkielämäänkin on säilynyt.
Tunnetasolla voi tietysti kokea "elämyksiä". Esim. omat lapsuuden ja nuoruuden kotitanhuat ovat muuttuneet täysin tunnistamattomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu ylenmääräiseen v**tuiluun , jota saat tavalla tai toisella osaksesi kun uudet tuttavuudet kuulevat, että olet asunut oikein ulkomailla. Älä kulttuurishokissasi missään tapauksessa kritisoi Suomea, suomalaisuutta, suomalaisia.
Vieläkö tällaista kettuilua ulkomailla asumisesta harrastetaan Suomessa? Ei kai ulkomailla asumisessa ole enää mitään erikoista ja aika moni nuori aikuinen on asunut hetken tai pitempään jossain muualla ja se on jo ihan tavallinen juttu. Joskus 20-25 vuotta sitten oli eri asia.
Ei tuollaista ole ikinä missään laajemmassa mittakaavassa edes harrastettu. Joku yksittäinen juntti jossain on saattanut olla noin kateellinen. Tuo että se olisi yleistä on vihervasemmistolaisten persereikien keksimä vale.
Joku yksittäinen juntti (= sinä) yleistää itselleen epämieluisat asiat tietyn ihmisryhmän syyksi. Oma ystäväpiirini on varmaan aika vihervasemmistolaista (tosin toistakin laatua löytyy), ja kaikki heistä suhtautuvat ulkomailla opiskeluun a työskentelyyn positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu ylenmääräiseen v**tuiluun , jota saat tavalla tai toisella osaksesi kun uudet tuttavuudet kuulevat, että olet asunut oikein ulkomailla. Älä kulttuurishokissasi missään tapauksessa kritisoi Suomea, suomalaisuutta, suomalaisia.
Tätä saavat osakseen vain ne, jotka joka käänteessä kertovat, miten erinomaista kaikki oli siellä ulkomailla ja miten kurjasti kaikki on Suomessa. Sitten, kun saman on kuullut saman henkilön suusta jo viiteen kertaan, saattaa siihen ärsyyntyessä tiuskaistakin jotain epäystävällistä.
Leikittelen joskus samoilla ajatuksilla. Asun myös Saksassa; opiskelin täällä ja nyt ollut työelämässä noin 5 vuotta. Eli reilu 10v ollut poissa. Suomalainen elämä näyttäytyy minulle rennompana kuin saksalainen vastaava. Toisaalta palkka varmasti putoaisi ja täällä olen muutenkin alani ytimessä Euroopassa. Muistoissa on kuitenkin se ihana lapsuuden Suomi, mutta onko se vaan nostalgiaa, eli olisiko ne asiat enää saavutettavissa vaikka muuttaisinkin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Leikittelen joskus samoilla ajatuksilla. Asun myös Saksassa; opiskelin täällä ja nyt ollut työelämässä noin 5 vuotta. Eli reilu 10v ollut poissa. Suomalainen elämä näyttäytyy minulle rennompana kuin saksalainen vastaava. Toisaalta palkka varmasti putoaisi ja täällä olen muutenkin alani ytimessä Euroopassa. Muistoissa on kuitenkin se ihana lapsuuden Suomi, mutta onko se vaan nostalgiaa, eli olisiko ne asiat enää saavutettavissa vaikka muuttaisinkin Suomeen?
Niin, tätä mietin itsekin. Saksassa ärsyttää juuri tuo virallisuus ja tönkkömäisyys. Lisäksi eivät ole avoimia muutokselle: "was der Bauer nicht kennt, ißt er nicht“.
Toisaalta hyviä asioita ovat ainakin minun mielestäni, että sunnuntai on täällä vielä kunnon lepopäivä eikä mikään ole auki.
Toki Suomessakin pitäisi tehdä niitä ärsyttäviä asioita ja elämä olisi jossain määrin vaikeaa, mutta olen myös alkanut kaipaamaan suomalaista mentaliteettiä ettei aina tarvitse olla äänessä. Aina ei vaan viitsisi jutella kaupan kassan kanssa esimerkiksi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tällaista kettuilua ulkomailla asumisesta harrastetaan Suomessa? Ei kai ulkomailla asumisessa ole enää mitään erikoista ja aika moni nuori aikuinen on asunut hetken tai pitempään jossain muualla ja se on jo ihan tavallinen juttu. Joskus 20-25 vuotta sitten oli eri asia.
Ei tuollaista ole ikinä missään laajemmassa mittakaavassa edes harrastettu. Joku yksittäinen juntti jossain on saattanut olla noin kateellinen. Tuo että se olisi yleistä on vihervasemmistolaisten persereikien keksimä vale.
Joku yksittäinen juntti (= sinä) yleistää itselleen epämieluisat asiat tietyn ihmisryhmän syyksi. Oma ystäväpiirini on varmaan aika vihervasemmistolaista (tosin toistakin laatua löytyy), ja kaikki heistä suhtautuvat ulkomailla opiskeluun a työskentelyyn positiivisesti.
Olette yhteiskunnan pohjasakkaa. Arvotonta kuonaa.
Minäkin omalla tavallaan haluaisin, mutta mies ei halua ja lapset on niin saksalaistuneet että vaikea heitä olisi repiä heille täysin vieraaseen maahan.
Me muutimme aikoinaan Etelä-Saksaan kun miehen tutkinnolla oli vaikea löytää Suomesta töitä, ja Saksasta taas löytyi autoteollisuuden palveluksesta erittäin hyväpalkkainen työ. Olimme juuri menneet naimisiin eikä meillä vielä ollut lapsia. Itse jäin kotiäidiksi ja meille on vuosien varrella syntynyt 4 lasta. Enempää ei ole suunnitteilla, nuorin nyt 3-vuotias.
Meillä on täällä sinänsä oikein hyvä elämä. Vaikka on vain 1 kokopäiväisesti työssäkäyvä, niin perheverotuksen takia yhden insinöörin palkalla elättää hyvin porukan. Itse opetan osa-aikaisesti paikallisella kansalaisopiston vastineella ruotsin kieltä (olen suomenruotsalainen) ja öljyvärimaalausta, mitä olen harrastanut pitkään, mutta tulonlähteenä tämä ei ole merkittävää. Matkustelu on kätevää, kun ihan autolla pääsee useampiiin maihin nopeasti ja näppärästi, toisin kuin Suomesta. Meillä on mukava asunto, hyvä auto ja kaikki tarpeellinen. Lapset on selvästi enemmän saksalaisia kuin suomalaisia, vaikka suomen kieltä osaavatkin, varsinkin koulua käyvät lapset joilla on kaverit ja harrastukset täällä.
Minulla vaan välillä kaihertaa koti-ikävä. Osin johtuu ehkä siitä että toisin kuin miehelläni, minulla ei ole kiinnostavaa uraa vaan olen tosiaan kotirouva, mikä täällä on aivan tavallista eikä mikään nolo juttu. En vaan ole sen luonteinen että sujuvasti uppoaisin paikallisten lähiörouvien korttipeli- ja iltapäiväkonjakkirinkeihin, olen sellainen oikein perinteinen suomalainen erakkojurrikka pohjimmiltani. Sellainen joka sopisi täydellisesti maailmaan, jossa naapureita ei moikata eikä tarvi puhua muutenkaan ihmisille juuri koskaan. Lisäksi jos Suomi on muka Sääntö-Suomi niin tämä vasta on sääntömaailma. Sen huomaat jos erehdyt esim. pesemään autoa sunnuntaipäivänä tai tamppaamaan silloin matot. Kyllä tulee naapureilta palaute äkkiä moisesta pyhäpäivän häpäisemisestä.
Asun ulkomailla, mutta seuraan todella paljon Suomen asioita, koska olen kiinnostunut edelleen Suomesta. En kuitenkaan ole valmis muuttamaan takaisin palkkojen ja ilmaston takia.
Aion jäädä tänne myös jäätyäni eläkkeelle, mutta varmasti vietän Suomessa paljon aikaa kesäisin.
Älä tule, jos sulla on värillisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla, mutta seuraan todella paljon Suomen asioita, koska olen kiinnostunut edelleen Suomesta. En kuitenkaan ole valmis muuttamaan takaisin palkkojen ja ilmaston takia.
Aion jäädä tänne myös jäätyäni eläkkeelle, mutta varmasti vietän Suomessa paljon aikaa kesäisin.
Niin ja terveydenhuolto on myös yksi asia, minkä takia en halua muuttaa takaisin Suomeen. Täällä on paljon parempi ja edullisempi terveydenhuolto. Käytän myös erikoislääkkeitä, joita ei edes saa Suomesta enää.
Mä välillä leikittelin ajatuksella paluumuutosta. Sitten perhesyistä vietin Suomessa kaksi kuukautta keskellä talvea ja en ole edes miettinyt koko asiaa ton jälkeen. Se pimeys, kylmyys ja pystyyn kuolleet ihmiset on aika masentavia asioita. Toki olin tuolloin Suomessa muutenkin vaikeissa merkeissä.
Riippuu toki vähän alastasi, mutta tutki tarkkaan ennakkoon kuinka paljon tulosi tippuvat jos työskentelet suomessa. Etenkin tekniikan alalla nettopalkka voi hyvinkin tippua puoleen - ja kun lähes kaikki eläminen on suomessa kalliimpaa, tulee elintason pudotus olemaan suuri.
Älä muuta takaisin! Masennut suomessa. Saat parhaat palat lomilla
Paluumuutto ei ole oikea Sana.
Et palaa mihinkaan. Muutat uuteen vieraaseen maahan ja jatat taaksesi kaiken mika on tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pidän Suomea edelleen kotimaana. Tai siis miellän itseni suomalaiseksi enkä saksalaiseksi. Onhan täällä myös hyvät puolensa, esim. ihmisten avoimuus, mutta olen alkanut kaipaamaan Suomesta yhä enemmän myös konkreettisia asioita: jäätelöä, leipää, karkkia, TV-ohjelmia jne. No, kaikkea tuota saa tietysti netistä ja olonsa voi sitä kautta tehdä suomalaisemmaksi, mutta ei se riitä.
Ärsyttää mm. se virallisuus joka paikoissa. Tunnen esimieheni jo 9 vuotta ja kutsun häntä edelleen "Herr Xxxxx" ja teitittelen, koska se kuuluu työpaikkakulttuuriin. Siihen on oppinut ja se tulee automaattisesti, mutta voisin kuvitella, että Suomessa se kanssakäyminen olisi vapaampaa? -ap
Suomessa kanssakäyminen on muiden polkemista ja itsensä korotusta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki vähän alastasi, mutta tutki tarkkaan ennakkoon kuinka paljon tulosi tippuvat jos työskentelet suomessa. Etenkin tekniikan alalla nettopalkka voi hyvinkin tippua puoleen - ja kun lähes kaikki eläminen on suomessa kalliimpaa, tulee elintason pudotus olemaan suuri.
Ap ei taida olla tekniikan alalla, koska sanoi saavansa helposti työn.
Tervetuloa, hienoa kun palaat!