Miksen saa vuokra kämppää?
Olen 26v nainen ja asun nyt vanhemmilla ja pitänyt kaupungin hakemusta jo yli vuoden. Opiskelen tällä hetkellä vielä vuoden. Joudunko jäämään vanhemman luokse asumaan vai miksi vuokra-kämpän saaminen on näin hankalaa?
Kommentit (31)
Vanhempiensa luona asuva ei ole ensisijaisesti asunnon tarpeessa kotikunnassaan. Olisit lähtenyt kauemmas opiskelemaan.
Ehkäpä kaupungilla ei ole sopivia asuntoja saatavana.
Säästä mieluummin vaikka asp-rahastoon ja osta oma asunto kun rahaa on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö opiskelija-asuntoaakaan? Älä haekaan kunnan asuntoja, vaan opiskelija-asuntoja. Eikö sellaisessa saa asua sitten valmistumisen jälkeenkin jonkun aikaa?
No valmistun pian niin ei ole enää järkeä sellaista hakea ja eikö ne ole yleensä solu
Kyllä on järkeä. Kun ehdit ennen valmistumista muuttaa pois vanhempiesi luota, olet paremmissa asemissa saamaan sitä kunnan vuokra-asuntoa. Nyt sinä olet kiireellisyysluokassa nolla tai pakkasen puolella. Mutta kun olet muuttanut pois vanhempien luota, ei sinua voi velvoittaa muuttamaan sinne takaisin.
"Erittäin kiireellinen, esimerkiksi:
Asunnottomat, tai sukulaisten tai tuttavien luona asuvat
Työpaikka pääkaupunkiseudulla, mutta ei asuntoa
Määräaikainen tai irtisanottu vuokrasopimus
Vanhempien luona asuvat täysi-ikäiset hakijat
Alivuokralaisina asuvat" (https://www.hel.fi/kv/stadinasunnot-fi/hae-asuntoa/ara-asunnot/kiireell…)
Näin esim. Helsingissä. Kaupunki ei katso että vanhempien olisi pakko elättää aikuinen lapsensa. Halutaan itsenäisiä aikuisia jotka voivat sitten perustaa perheen ym. Ei haluta vanhempien kellariin jämähtäviä. Näin kärjistettynä.
Ainakaan Helsingistä et noilla spekseillä saa kaupungin asuntoa. Miksi edes haluat muuttaa kaupungin vuokra-asuntoon? Luulisi, että kotona asuessa sulle olisi kertynyt käsirahaa omaan asuntoon. Provohan tämä tietysti on, joka sai innoituksen hesarissa olleista kateuskirjoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole töitä tai luottotietoja. Voit kyllä silti saada jonkun sosiaalikämpän.
Mun asunnon saantiin ei työttömyys ja luottotiedottomuus vaikuttanut. Otin yhteyttä unelmakämppäni vuokranantajaan ja viikon päästä siitä olin jo muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Helsingistä et noilla spekseillä saa kaupungin asuntoa. Miksi edes haluat muuttaa kaupungin vuokra-asuntoon? Luulisi, että kotona asuessa sulle olisi kertynyt käsirahaa omaan asuntoon. Provohan tämä tietysti on, joka sai innoituksen hesarissa olleista kateuskirjoituksista.
Minä sain. Olin 23-vuotias, asuin vanhemmillani ja valmistumiseeni oli joku 8 kk. Vanhemman luona asuva täysi-ikäinen luokitellaan Helsingissä erittäin kiireelliseksi. Valmistumisenikin oli jo sen verran lähellä, että oli perusteltua hakea myös muita kuin opiskelija-asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Kai olet muistanut uusia hakemuksen säännöllisesti ja merkitä itsesi asunnottomaksi opiskelijaksi, koska sitä sinä olet. Yli 18v ei asu virallisesti vanhemmillaan vaan on täysi-ikäisenä luokiteltavissa asunnottomaksi. Vanhemmillasi ei ole mitään velvollisuutta asuttaa sinua joten olet asunnoton.
Siihen hakemukseen on pakko kirjoittaa että vanhemman luona asuva
Vierailija kirjoitti:
Vanhempiensa luona asuva ei ole ensisijaisesti asunnon tarpeessa kotikunnassaan. Olisit lähtenyt kauemmas opiskelemaan.
EI VARMAAN NIIN! OMA sosiaalinen elämä menee päin vituiksi, NIIN!
Kaupungin asuntoja hakee tuhannet ihmiset ja niitä saa hakea vuosikausia tuhannet ihmiset eikä välttämättä ikinä tule mitään ehdotusta asunnosta. Olen itsekkin hakenut (luottotiedot kunnossa) eikä maininta edes väliaikaisesta lyhytaikaisesta kodista auttanut, hakemukseen ei reagoitu mitenkään ei millään tavoin. Satolle tein myös turhaa hakemuksen, en saanut haluamiltani alueilta tarjousta sain vain tarjouksen vanhaan hometaloon jonka satun jo valmiiksi tietämään ja muuta ei olisi annettu/tarjottu vain yhtä tyrkytettiin. En pysty asumaan edes päivää hometalossa nytkin yritin ja päänsärky seurasi heti, ulos mennessä loppui. En kyllä ymmärrä jos asuntoja on tarjolla, miksi ei saisi itse valita minkä asunnon ottaa? ilmeisesti kaikkien tulisi ostaa oma asunto kun on noin vaikeaa saada kohtuukuntoista ja kohtuuhintaista vuokrakotia. Myös yksityisiltä kyselin mutta vaikeaa on, osa yksityisistä kun jättää vanhat asuntoilmoitukset näkyviin asunnoista jotka vuokrattu ajat sitten jo 1-6kk sitten ja osa vaatii aivan liikaa takuuta kuten 3000e vanhasta rähjäisestä asunnosta.
Siis vanhempien luona asuva aikuinen on kiireellisyysluokassa erittäin kiireellinen. Älä levitä väärää tietoa. Olen itse hakenut asuntoa erittäin kiireellisenä kun asuin parikymppisenä kotona ja vanhempani olivat myymässä asunnon ja muuttamassa muualle. Poikaystäväni myös oli erittäin kiireellinen kun majaili vanhempiensa sohvalla. Kyllä siellä kaupungilla katsotaan että aikuisen ihmisen on hyvä päästä omilleen.