Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistossa joistakin tulee proffien, opettajien yms suosikkioppilaita, miksi?

Vierailija
21.09.2019 |

Musta tuntuu, että jotkut oppilaat viettää aikaa näiden luennoitsijoiden kanssa. En vaan ymmärrä miten se heiltä luonnistuu. Mitä siihen vaaditaan, että ystävystyy esim proffan kanssa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alallani kauneimmat tytöt oli erään lehtorin suosikkeja.

Vierailija
42/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän allekirjoitan opiskelijana ja opettajana. Kaveeraamisesta ei ole kyse.

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan suosikkeja tulee niistä jotka

- ovat kiinnostuneita oppimisesta ja uteliaita tiedon suhteen

-tajuavat mistä on kyse

-Ovat valmiita myöntämään, etteivät tajua ja tiedä silloin kun niin on

-yrittävät tehdä asialle jotain

-ovat valmiita hyväksymään siihen proffan/opettajan/ryhmän apua ja auttamaan muita

-he tekevät annetut tehtävät kunnolla (muttei neuroottisen perfektionistisesti) tai jos he joskus sairastuvat tms heillä on joku kunnon syy tekemättömyyteensä eikä mikään ”koira varmaan syö huomenna kotitehtäväni” -tyyppinen kvasiselitys.

Inhokiksi päätyvät ne, jotka kerta toisensa jälkeen kääntävät keskustelun johonkin asiattomaan, jotka käyttävät retoriikkaa argumentin sijasta (eli eivät viitsi ajatella, mutta yrittävät näyttää älykkäältä), jotka kieltäyvät näkemästä mitään vaivaa oppiakseen ja viimeisenä ne, jotka jostain syystä kuvittelevat ekan vuoden opiskelijoina pystyvänsä mututuntuman perusteella kumoamaan jonkun auktoriteetin (opettajan itsensä tai jonkun muun) vuosikymmenten tutkimuksen tulokset.

Sosiaalisesti heikkoja opettajat eivät inhoa, vaan yrittävät kaikin voimin auttaa - joskus se vaan on kovin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proffat on kiinnostuneita mahdollisista jatko-opiskelijoista. Harvemmin sellaisesta tulee jatko-opiskelijaa jota ei kiinnosta luennot ja joka rykäisee kurssin minimisuorituksella kolmosella tai alle läpi, tai joka ei yrityksestä huolimatta tunnu pysyvän kärryillä luennoilla ja harjoituksissa. 

Tuossa tieteellisessä tutkimuksessa ei palkita pelkästä yrityksestä vaan pitää olla tuloksiakin. 

Vierailija
44/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro enemmän, mistä huomasit 🙁

Vierailija
45/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
46/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jakorasiat

Vierailija
47/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit, nuoret tytöt ovat aina kiinnostaneet jostain syystä miesproffia. Tämä näkyi aivan selvästi, kun itse opiskelin jo parikymmentä vuotta sitten ja tuskin meno on muuttunut miksikään.

Vierailija
48/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
49/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo lehtori jutteli ja vitsaili tunneilla ja sen ulkopuolella eniten noille tytöille. Eivät olleet mitään ns tyrkkyjä tai supersosiaalisia tai luokan parhaita, mutta kauniita.

Vierailija
50/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proffat on kiinnostuneita mahdollisista jatko-opiskelijoista. Harvemmin sellaisesta tulee jatko-opiskelijaa jota ei kiinnosta luennot ja joka rykäisee kurssin minimisuorituksella kolmosella tai alle läpi, tai joka ei yrityksestä huolimatta tunnu pysyvän kärryillä luennoilla ja harjoituksissa. 

Tuossa tieteellisessä tutkimuksessa ei palkita pelkästä yrityksestä vaan pitää olla tuloksiakin. 

Kolmoseen vaaditaan 70 % osaaminen, ei se ole minimitaso. Ykkönen on minimi. Ei ole järkevää yrittää saada kaikesta vitosia tai nelosia, opettajat sanovat niin itsekin.

Vierailija
51/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo lehtori jutteli ja vitsaili tunneilla ja sen ulkopuolella eniten noille tytöille. Eivät olleet mitään ns tyrkkyjä tai supersosiaalisia tai luokan parhaita, mutta kauniita.

Ei kuulosta hyvältä alkuunkaan.

Vierailija
52/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
53/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla sekä kaunis että hyvä. Ei tarvitse aina kauniita mollata

Vierailija
54/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla sekä kaunis että hyvä. Ei tarvitse aina kauniita mollata

Kuka on mollannut? Ei kauniita mollata juuri koskaan missään! Tässähän kysyttiin että ketkä oppilaat on opettajien suosikkeja ja vastaukset on olleet että "hyvät oppilaat", ja sitten joidenkin kohdalla ne kauniit oppilaat. Miehet nyt yleensäkin tykkää kauniista nuorista naisista, mikä ei kai ole yllätys kenellekään.

Vierailija
55/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmoseen vaaditaan 70 % osaaminen, ei se ole minimitaso. Ykkönen on minimi. Ei ole järkevää yrittää saada kaikesta vitosia tai nelosia, opettajat sanovat niin itsekin.

Aika minimi se on jos olet lahjakas alalla.

Vierailija
56/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta hyvältä alkuunkaan.

Nämä tytöt vaan reagoi kohteliaasti tuohon opettajaan, eivät olleet mitään "jakorasioita" tms. Opettaja vaan halusi olla heidän lähellään näköjään.

Vierailija
57/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä mielenkiintoisempaa on, miksi joistakin tulee proffan inhokkeja. Olen itse ollut kerran sellainen ja se oli yksi elämän traumaattisimpia ja oudoimpia kokemuksia.

Osaatko yhtään arvella miksi?

Opiskeluaikana mietin asiaa paljon ja puhuin siitä mm. opiskelukavereiden kanssa. Yritimme keksiä jotain selitystä, mutta emme keksineet mitään sellaista syytä joka olisi tuntunut riittävältä. Aina joku sanoi: "No mutta vaikka tuo olisikin totta, niin ei se varmaan silti tuolla tavalla käyttäytyisi."

Nyt en enää oikein jaksa selostaa ja miettiä tuota juttua, kun sitä on aikoinaan käsitelty niin paljon eikä asia ole lopulta sen arvoinen, että sitä kannattaisi ajatella.

Vierailija
58/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä mielenkiintoisempaa on, miksi joistakin tulee proffan inhokkeja. Olen itse ollut kerran sellainen ja se oli yksi elämän traumaattisimpia ja oudoimpia kokemuksia.

Osaatko yhtään arvella miksi?

Opiskeluaikana mietin asiaa paljon ja puhuin siitä mm. opiskelukavereiden kanssa. Yritimme keksiä jotain selitystä, mutta emme keksineet mitään sellaista syytä joka olisi tuntunut riittävältä. Aina joku sanoi: "No mutta vaikka tuo olisikin totta, niin ei se varmaan silti tuolla tavalla käyttäytyisi."

Nyt en enää oikein jaksa selostaa ja miettiä tuota juttua, kun sitä on aikoinaan käsitelty niin paljon eikä asia ole lopulta sen arvoinen, että sitä kannattaisi ajatella.

Jatkan vielä: Joku tietysti tarttuu nyt tuohon, että ensin sanoin aiheen olevan mielenkiintoinen ja sitten kuitenkin sanon, että en jaksa enää ajatella asiaa. Kieltämättä siinä on ristiriita, mutta jokin aihe voi yleisesti ottaen olla kiinnostava, vaikka omia ikäviä kokemuksia ei jaksaisikaan muistella loputtomasti.

Vierailija
59/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opettaja vetää myös vapaamuotoisella opintopiirejä kiinnostuneille. Nämä voivat yhdessä joskus jopa julkaistakin.

Vierailija
60/69 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyhmää, että oletetaan proffan ja opiskelijan olevan eri sukupuolta. Opiskelijana mulla ehti olla kaksi proffaa, mies ja nainen, jotka molemmat olivat oikein kannustavia ja olin ehkä heidän suosikkinsakin. Tutkijana ja opettajana huomaan lahjakkaat opiskelijat ryhmästä hyvin nopeasti, ja se myös kuuluu työnkuvaan - löytää sieltä tulevat tutkijat. Eräs entinen oppilaani onkin jo paljon pitemmällä kuin itse olen, sivuaineopiskelija, jonka erottui joukosta jo ensimmäisellä tunnilla. 

Yliopistossa pärjää vain älyllä ja lahjakkuudella sekä ahkeruudella, lahjakas opiskelija ja opettaja voivat olla aiheesta riippuen jopa samalla tasolla. Minua pyydettiin opettajaksi yliopistolle jo opintojen aikana, ja samoin olen pyytänyt itse muutamaa opiskelijaa töihin. Opettaja ja oppilas ovat tutkijoina samalla viivalla, tulokset ratkaisevat. Oppiminen on molemminpuolista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi