Kuuluuko asiaan, että 1-vuotias tekee vain kiellettyjä asioita?
Meillä on pari asiaa, jotka on kielletty lapsen tehdä. Ei montaa, mutta ehkä viisi. Hän ymmärtää oikein hyvin ei-sanan ja tietää että ne on kiellettyjä. Ja tekee vain ja ainoastaan niitä kiellettyjä asioita. Kun nostetaan siitä pois, niin alkaa itku. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa ohjata johonkin sallittuun tekemiseen kuten vaikka leikkimään omilla leluilla tms. Ja olen mennyt mukaan lattialle leikkimään leluilla, rakentamaan palapeliä ja vaikka mitä, mutta sellaiset ei kiinnosta lasta yhtään. Heti vain syöksyy tekemään niitä kiellettyjä asioita. Jos lapsi on vaikka sylissä, niin yrittää vain purra itseään sormesta, koska tietää että sitä on kielletty koska puree niin että sormeen sattuu ihan kunnolla. Samaa tekee sängyssä (jossa siis ei ole muuten mitään mitä ei saisi tehdä).
Kuuluuko tämä ikään? Ja kauanko jatkuu? Ja millä saan lapsen uskomaan, että ei saa tehdä sitä mitä ei saa tehdä?
Huomiota saa kyllä paljon ja aikaani ja syliä ja sellaista.
Kommentit (30)
Kokemusta on. Ei auta ne 87654332 kieltoa. Se ettei huomioi eikä kiellä auttaa tuossatapauksessa. Kyllästyy lopulta kun ei tule mitään reaktiota ja kielletty hedelmä käy tylsäksi. Tosin pitää muutoin vahtia ettei lapsi ole vaarassa.
Jottei tule "uusia hauskoja kiellettyjä juttuja" vähin äänin ohjaa huomio muualle. Mahd vähän isoja reaktioita.
Se on ihan bullshittiä että tarpeeksi johdonmukaisesti kieltäminen tehoaisi jokaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ärähtänyt lapselle? Pelkkä ei välttämättä riitä. Antaisin lapsen purra omaa sormeaan (oppiipahan kantapään kautta että sattuu > ei kannata) mutta koira ihan ehdoton ei. Voi olla huomionhakua (lyön koiraa > äiti ottaa syliin ja juttelee). Kun lyö koiraa, ärähdä ei ja anna huomio koiralle. Oikein ylireagoi että voi Ressu.. ei kai sinuun sattunut ja silittele. Älä anna huomiota lapselle.
En oo ap mutta eiköhän jokainen joka on joutunut kieltämään lasta samasta asiasta 765332 kertaa ole myös ärähtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ärähtänyt lapselle? Pelkkä ei välttämättä riitä. Antaisin lapsen purra omaa sormeaan (oppiipahan kantapään kautta että sattuu > ei kannata) mutta koira ihan ehdoton ei. Voi olla huomionhakua (lyön koiraa > äiti ottaa syliin ja juttelee). Kun lyö koiraa, ärähdä ei ja anna huomio koiralle. Oikein ylireagoi että voi Ressu.. ei kai sinuun sattunut ja silittele. Älä anna huomiota lapselle.
En oo ap mutta eiköhän jokainen joka on joutunut kieltämään lasta samasta asiasta 765332 kertaa ole myös ärähtänyt.
En ole ärähtänyt. Olen sanonut hyvin tiukasti mutta en karjaissut. Mielestäni on liian pieni siihen. Ap
Mielestäni on ihan normaalia. Mun kuopus oli sellainen sitkeä ränkkääjä. Esim. vanhempieni luona meni aina ränkkäämään stereoita, A I N A. Mä istuin siinä vieressä sitten ja estin. Tielle myös tunki pihasta tosi pitkään. Esikoisen kohdalla riitti, että sanoin kerran, ettei tielle saa mennä.
Mä oon todennut hyväksi yhdistelmäksi koiran ja pienten lasten tai lasten ja pienen koiran kanssa portit. Koiran voi eristää tarvittaessa huoneesta, mutta sillä on näkö- ja kuuloyhteys. Meillä on nytkin koiranpentu, ja keittiössä (läpikulkuhuone) on portit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvauksesi perusteella vaikea sanoa. Yksivuotias voi tehdä oikeastaan mitä vaan. Hän ehkä ymmärtää ei-sanan, mutta ei vielä sitä, miksi joku asia on kielletty. Oma tahto alkaa löytyä pikku hiljaa. Kyllä hän varmaankin tekee myös sallittuja asioita. Mutta yksivuotias voi aivan hyvin vaikka repiä äitiä korvakoruista joka päivä, koska ne korut vaan on niin kivan kiiltäviä ja sopivasti näkökentässä. Tai laittaa jatkuvasti sormet äidin silmiin, koska on kiva kokeilla, miten silmäripset liikkuvat. Lapsi on utelias. Tästä syystä pesuaineet ja särkyvät esineet yläkaappeihin jne. Yritä keksiä, miten säilytät uteliaisuuden ilman, että tulee vahinkoja. Jos lelut eivät kiinnosta niin vaikka kakkuvuoan kolistelu lattialla voi olla lapsen mielestä oikein kivaa puhaa, ja silti ihan turvallista.
Yksi kielletty asia on että koiraa ei saa lyödä. Lapsi ei tee mitään muuta kuin syöksyy heti vain kohti koiraa lyömään kun hänet laskee sylistään. En voi siivota koiraa ylähyllylle. Mitkään kattilat tai kaukosäätimetkkän ei kiinnosta. Ap
Koira voi olla eri huoneessa.
Aika vaikeaa se on kun koira on laumaeläin ja haukkuu koko ajan kun se on eristettynä toiseen huoneeseen. Ap
Perheneuvola ja koirankouluttaja, sieltä täsmä neuvot hakuun.
Jos koiran telkeää päiviksi yksin toiseen huoneeseen niin saa eläinsuojelun niskaansa.
Mistä eläinsuojelu tietää, että koira on huoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ärähtänyt. Olen sanonut hyvin tiukasti mutta en karjaissut. Mielestäni on liian pieni siihen. Ap
Pienemmät ymmärtää sen ärähtämisen. Varsinkin vaaratilanteissa hyvä. Osaa yhdistää äidin ärähtämisen ja oman säikähtämisen (voi pienellä tulla itku) että ei kannata tätä tehdä.
Voi myös olla huomionhakua mikä kannattaa olla huomioimatta, jos tilanne on sellainen. Huomio vain ruokkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kieltojen takana pitää olla muutakin kuin sana ei. Sinun oltava se EI koko kehollasi. Lapsi nimittäin lukee enemmän kehonkieltä, ilmeitä ja äänenpainoja kuin sitä ääneen tuottamaasi kirjainyhdistelmää. Tee siis valinta, hylkää kiellot muutamaksi viikoksi kokonaan, tai käytä kieltoja harvoin ja ole silloin sitä kieltoa koko olemuksellasi ja varsinkin ilmeelläsi. Kuvauksesi perusteella itse hylkäisin ei-sanan muutamaksi viikoksi, kuten joku kirjoittikin kielletyn hedelmän kiinnostavuudesta, ja ottaisin myöhemmin uudelleen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kieltojen takana pitää olla muutakin kuin sana ei. Sinun oltava se EI koko kehollasi. Lapsi nimittäin lukee enemmän kehonkieltä, ilmeitä ja äänenpainoja kuin sitä ääneen tuottamaasi kirjainyhdistelmää. Tee siis valinta, hylkää kiellot muutamaksi viikoksi kokonaan, tai käytä kieltoja harvoin ja ole silloin sitä kieltoa koko olemuksellasi ja varsinkin ilmeelläsi. Kuvauksesi perusteella itse hylkäisin ei-sanan muutamaksi viikoksi, kuten joku kirjoittikin kielletyn hedelmän kiinnostavuudesta, ja ottaisin myöhemmin uudelleen käyttöön.
Meillä ei ainakaan auttanut, vaikka olisi pää punaisena huutanut. Mutta sietäähän sitä kokeilla.
nro 25
No kokeilen nyt sitten pari viikkoa sitä että en kiellä ollenkaan, nostan vain pois. Ap