Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalla ja palava halu irtisanoutua töistä- mutta kukaan ei tue asiassa....

Vierailija
21.09.2019 |

Taustatietoja: Olen ollut seitsemän vuotta tehdastyössä, aloitin heti peruskoulun jälkeen työt firmassa. Mitään ammattitutkintoa, lukiota en ole koskaan suorittanut peruskoulun jälkeen.

Nyt äitiyslomaa on jäljlellä 3 kk ja ahdistus tehdastyötä painaa mieltä. Lapseni syntymän myötä kiinnostus sosiaalialasta on alkanut. Toiveena olisi tehdä töitä lasten ja nuorten parissa, koska tälläkin hetkellä teen vapaaehtoistyötä, kun liityin Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhdistykseen. Liityin toimintaan muutama kuukausi sitten.
Halu tehdä työtä on kasvanut juuri tähän lapsiin ja nuoriin, mutta kukaan ei tunnu tukevan asiaa. Anoppi on kysellyt, milloin palaan töihin. Kerroin unelmastatyöstäni ja hän lyttäsi ideani täysin.

"Miksi irtisanoutua töistä, kun on kerran vakituinen työpaikka?"
" Miksi laittaisin mieheni maksamaan kaikki, kun tuloni putoisivat opiskelun takia?"
"Ja kun kerran sinulla on työpaikka, niin hullu lähtisi siitä irtisanoutumaan!"

Aion kuitenkin irtisanoutua, mutta tiedän saavani vain kuraa niskaan.
En vain pysty palaamaan töihin, koska tiedän kuinka yksipuolista, puuduttavaa ja yksinäistä se työ on. Se seitsemän vuotta oli jo raskasta, ja sain pelastukseksi jäädä äitiyslomalle.
Olen ilmoittanut töihin jo heti äitiysloman alussa, että jään hoitovapaalle kolmeksi vuodeksi. Mutta en aio palata.... Ottaisin opintolainaa opiskeluita varten, että saisin opiskeltua.

Anoppi raivosi tästä ideasta minulle, mutta miten sanoa asiasta vastaan asiallisesti? Hyvä uutinen on, että avomiehelleni asia on ok, ja ymmärtää. Mutta omat vanhempanikin olivat asiasta eri mieltä ja käskivät palata tuttuun paikkaan töihin.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuota ehdi miettiä vielä pari vuotta?

Vierailija
2/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten anoppi tietää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio oikeasti olla hoitovapaalla kolmea vuotta, vaikka niin töissä sanoinkin.

Ensi syksynä aloittaisin opiskelun.

-Ap

Vierailija
4/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on miehellesi ok, niin hottojako kuuntelet muiden vikinöitä. Koulutus kannattaa aina.

Vierailija
5/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio oikeasti olla hoitovapaalla kolmea vuotta, vaikka niin töissä sanoinkin.

Ensi syksynä aloittaisin opiskelun.

-Ap

Mikset opiskelehoitovapaalla? Ja pidä työpaikkaa varalla ?

Vierailija
6/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet eka sinne kouluun ja sitten irtisanoudut kun olet saanut opiskelupaikan. Siihen asti olet hoitovapaalla nykyisestä työstäsi. Anopille ei enää kannata asiasta puhua. Olette aikuisia ja teette omat päätöksenne itse.

Vierailija
7/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään lukiota tai ammattikoulua käymättömiä ihmisiä vielä olemassa?

Jos olet jo ilmoittanut olevasi 3 vuotta hoitovapaalla, sun ei ole ikään pakko irtisanoutua nyt. Hae kouluun, aloita koulu vuoden päästä (tai mieluummin tammikuussa, jos linjoja alkaa). Ja katsele sitä irtisanoutumista lähempänä sen 3 vuoden loppua. Saatat haluta käydä opintojen aikana kesätöissä tms.

Sosiaalialalla on myös pakko käydä se koulutus, sieltä vakiduunia ei saa muuten. Lapsi pitää laittaa hoitoon koulunkäynnin ajaksi, se ei muuten suju kunnolla.

Anopilta tai omilta vanhemmiltasi sun ei tarvitse kysyä mitään.

Vierailija
8/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitse sanoa anopille ”asiallisesti vastaan”. Ei asia hänelle kuulu. Sano, että ei ole uutta sanottavaa aiheesta. Jos jankkaa, niin poistu vaikka tilasta jonkin tekosyyn nojalla tai hymähdä vain vastaukseksi.

Onnea opintoihin ja uudelle uralle!

Vierailija
9/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kenenkään muun mielipiteellä ei ole väliä kuin miehesi, joten toimi sen mukaan.

2. Nyt tiedät, että anoppisi ja vanhempasi katsovat asiakseen puuttua sinun päätöksiisi, joten lakkaa kertomasta heille tämän mittakaavan asioita.

3. Jos joku suoranaisesti haukkuu sinua ja raivoaa sinulle, älä tapaa tätä ihmistä.

Vierailija
10/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alota opinnot hoitovapaalla, ota jatkoksi opintovapaata, valmistu, hanki uusi työ, irtisanoudu vanhasta.

Vierailija
11/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit opiskella ja pitää työpaikan roikkumassa.

Toisaalta, se on ihan sun oma päätös.

Irtisanouduin itse samassa tilanteessa kuin sinä nyt olet, koska työajat ei sopineet perheelliselle.

Vierailija
12/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista nyt ensin olisitko oikeutettu aikuisopiskelijan (huomattavasti muita parempiin) etuuksiin! Opintovapaan myöntäminen on lakisääteistä, työantajalla on siinä vain hyvin vähän liikkumavaraa. Ja toiseksi, irtisanoudu vasta kun sulla oikeasti on se opiskelupaikka.

Vierailija
13/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu heti, jos olet varma ettet halua palata. Sitten haet opiskelupaikkaa, onko syksyn vai jatkuvassa haussa? Ilmoittaudu te-toimistoon ja saat opiskella ekat 2v työttömyysturvalla. Varsinkin, jos olet työttömyyskassan jäsen, niin on suurempi kuin aikuisopintotuki.

Anopille ei sun asiat kuulu, eikä vanhemmillesikaan.

Vierailija
14/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset päätökset eivät kuulu anopille pätkän vertaa. Älä puhu hänelle asioistasi, jos hän ei pysy asiallisena.

Itse kyllä pitäisi kiinni työpaikasta nyt ainakin tuon hoitovapaan ajan, koska sitten on edes jokin takaportti jos mies jää työttömäksi tai jos tapahtuu jotain muuta.

Vierailija
15/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika työkkärin ammatinvalunnanohjauksesta (kasvokkain, puhelin tai Skype), niin saat tukea 😉

Vierailija
16/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi tukee. Mitä väliä muilla? Ei kannata kysyä toisten mielipiteitä ja tukeutua muihin, jos tietää mitä haluaa. Nyt vain etsiin sopivaa koulupaikkaa.

Vierailija
17/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos palaisit töihin ja haet opiskelupaikkaa ensi yhteishaussa? Jos opiskelupaikka aukeaa niin sitten lopetat

Vierailija
18/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuisopiskelijan-etuudet/ Hitsi tuossa taitaa olla 8v raja,mutta käytä laskuria. Ja joo,ota ensin opintovapaata jos saat!

Mun mielestä,jos saat opiskelupaikan,ei tartte ilmoittautua mihinkään työkkäriin.

Ja joo,asia on perheen sisäinen,ei kuulu äideille eikä mummoille eik'ä anopeille.

Muista hakea päiväkotipaikkaa ajoissa,onkohan se 4kk ennen jos en väärin muista. Silloin ota selvää hoitovapaasta jnejne.

Kouluun kouluun hienoa,hyvä idea!

Vierailija
19/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoudu heti, jos olet varma ettet halua palata. Sitten haet opiskelupaikkaa, onko syksyn vai jatkuvassa haussa? Ilmoittaudu te-toimistoon ja saat opiskella ekat 2v työttömyysturvalla. Varsinkin, jos olet työttömyyskassan jäsen, niin on suurempi kuin aikuisopintotuki.

Jäin itse työttömyysturvatta vastaavassa tilanteessa. Te-keskus oli sitä mieltä, että minun kokemuksellani ja koulutusellani on hyvät mahdollisuudet työllistyä ilman lisäkoulutusta. Pahana pitivät myös sitä, että olin irtisanoutunut ilman pätevää syytä.

Sain siis opikselujajalta sitten sen 250€ opintotukea - verot.

Ryhmässäni, silloisessa aikuiskoulutusessa, oli toinenkin kielteisen päätöksen saanut.

Vierailija
20/41 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mua alapeukutettiin? Meillä on vaan 1 elämä ja sekö pitäisi viettää tekemässä jotain ikävää ja haaveilla jostain muusta? Kannattaisi tsekata opiskelu työttömyysturvalla. Ikää pitää olla väh 25 ja ei saa olla töissä, hoitovapaalla saa olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi