Käyttääkö kukaan enää Kalevala-koruja?
Saako niitä edes myytyä enää eteenpäin? Olen saanut niitä joskus rippi- ja lakkiaislahjoiksi, pyörivät käyttämättöminä laatikon pohjalla.
Kommentit (21)
Itse ainakin pidän niistä, mutta lähinnä pidän niistä "historiallisista", en niinkään "uusista" malleista, vaikka jotkut niistäkin ovat kivoja.
Minä käytän. Keräilen niitä.
Arvostan, että tehdään vielä käsityönä Suomessa.
Kalevalakoruthan on hienoja. Miksi et käytä niitä.
Eikös ainakin Kuutar-sarja noista vanhemmista Kalevala-koruista ole nyt taas pinnalla?
Pronssinen Suomuhauki-sormus ja Ilomantsin risti ovat päivittäisessä käytössä.
M 45
Minä käytän
Olenkin mummi-ikäinen. Minulla on niitä pari-kolmekymmentä: korvakoruja, rannekoruja, rintaneuloja, riipuksia, mutta ei sormuksia. Vanhin äitini saama rintaneula v:lta 1945, rippilahja.
Käyttäisin jos olisi.
Tsi on minulla kaksi riipusta. Tintti ja joku muu pallo jonka nimeä en muista.
Medaljonkiriipuskin oli mutta lapseni kaveri (silloin 8-vuotias) varasti sen!!
Kanikonttorit maksaa niistä hyvin, jos et muuta keksi. Mieluimmin kannattaa ottaa lahajksi niitä, kuin merkittömiä pukukoruja, jos ne eivät ole aitoa kultaa.
En juuri käytä, vaikka niitä joitain on. Sellaisia muinaiskorvakoruja käytän toisinaan, jotka on mulle spesiaalisti teetetty.
Käytän. Omistan monia, pari pronssista äitini lupasi juuri myydä puolestani, koska en käytä muuta kuin hopeaa ja valkokultaa. Vanha kaulaketjuksi tarkoitettu ”papuketju” on rannekoruna ns. päivittäisessä käytössä aina ihmisten ilmoilla, samoin käärmesormus ennen kuin menin kihloihin, nyt täytyy opetella käyttämään sitä oikeassa kädessä (ennen käytin aina vasemman käden keskisormessa). Kihlasormus on tämä: https://www.korupaja.fi/kalevalakoru-saihke-6964sorvkti.html
Myös vanhoja rannerenkaita käytän usein, kolme erilaista on äitini vanhoja ja kaksi löysin kirppikseltä eurolla tai kahdella, paras kirppislöytö ikinä. Myyjä ei tajunnut niiden olevan Kalevalaa, mutta kyllä niissä leimat on. Tätä sarjaa: https://caratia.fi/products/kalevala-koru-rannerengas-1
Käytän niitä vanhoja. Uudet eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ainakin Kuutar-sarja noista vanhemmista Kalevala-koruista ole nyt taas pinnalla?
Ai onko? Kiva. Sain ne yo-lahjaksi. Siis korvikset.
Itsellani on aina kalevan Vanamo- ja sydänsormus käytössä.
Älä osta uusia.
Esim vaneri-Kuutar-korut vain kasataan Suomessa! Törkeää roudata puu Kiinaan ja tuoda osina takaisin.
Vanhat mummot käyttää. Ja sateenkaariväki. Itse en huolisi mistään hinnasta.
Suosin kotimaisia koruseppiä. Saan takuulla uniikit korut ja työllistän suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän. Keräilen niitä.
Arvostan, että tehdään vielä käsityönä Suomessa.
Kun ei tehdä!
Aika moni. Riippuu onko niitä perinteisiä vai uudempia. Kato torista tai huutiksesta verrokkihintapyyntöjä. Sieltä voi löytyä myös halutaan ostaa -ilmoituksia.