Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras ruokavalio painonhallintaan

Vierailija
20.09.2019 |

Kokemuksia kaipaan, en luuloja.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jappi eli YAP eli yksi ateria päivässä. Tulee englannista OMAD eli one meal a Day.

Eli saat syödä mitä vain ja miten paljon vain, kunhan kaikki ateriointi sijoittuu päivässä yhdelle aterialle, jonka maksimi kesto saa olla tunnista puoleentoista.

Siis erittäin epäterveellinen tyyli. Ei kannata edes näin p*skoja neuvoja jaella.

Pystytkö perustelemaan väitettäsi?

Vain kerran syömisen ensimmäinen ongelma on, että moni ei siihen pysty ilman vahvoja näläntunteita ja verensokeriheittelyistä johtuvia ikäviä ja heikottavia oloja. Joten menee sitten siihen, että tahdonvoimalla pakotetaan itsensä syömään vain kerran päivässä, jatkuvasti nälkää vastaan taistellen. Tällaisilla dieeteillä on taipumusta johtaa ennemmin tai myöhemmin suur-repsahdukseen, jonka seurauksena syö kunnes lihoo takaisin kaiken minkä on ehkä laihtunut ennen.

Toinen ongelma on, että yhdellä aterialla on vaikea syödä riittävästi terveellisiä ruoka-aineita, niin että saa kaikki tarvittavat makro- ja mikroravintoaineet. Jo ihan proteiinin syönti tarpeeksi tunnin aterian aikana on melkoisen haastavaa. Samoin kasviksia on lähes mahdoton saada tarpeeksi niin.

Melko onneton perustelu, että moni ei siihen pysty ja on nälissään.

Vierailija
22/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jappi eli YAP eli yksi ateria päivässä. Tulee englannista OMAD eli one meal a Day.

Eli saat syödä mitä vain ja miten paljon vain, kunhan kaikki ateriointi sijoittuu päivässä yhdelle aterialle, jonka maksimi kesto saa olla tunnista puoleentoista.

Siis erittäin epäterveellinen tyyli. Ei kannata edes näin p*skoja neuvoja jaella.

Pystytkö perustelemaan väitettäsi?

Vain kerran syömisen ensimmäinen ongelma on, että moni ei siihen pysty ilman vahvoja näläntunteita ja verensokeriheittelyistä johtuvia ikäviä ja heikottavia oloja. Joten menee sitten siihen, että tahdonvoimalla pakotetaan itsensä syömään vain kerran päivässä, jatkuvasti nälkää vastaan taistellen. Tällaisilla dieeteillä on taipumusta johtaa ennemmin tai myöhemmin suur-repsahdukseen, jonka seurauksena syö kunnes lihoo takaisin kaiken minkä on ehkä laihtunut ennen.

Toinen ongelma on, että yhdellä aterialla on vaikea syödä riittävästi terveellisiä ruoka-aineita, niin että saa kaikki tarvittavat makro- ja mikroravintoaineet. Jo ihan proteiinin syönti tarpeeksi tunnin aterian aikana on melkoisen haastavaa. Samoin kasviksia on lähes mahdoton saada tarpeeksi niin.

Salaatti ennen ja jälkeen pääruokaa joka kostuu 200g lihasta ja 200g juureksista niin salaatti tällä tavoin vatsalaukussa huijjaa aivoja sulattamaan ruokaa hitaammin jotta tästä lihasta ja juureksesta saadaan vatsalaukussa sulatettua tasaisesti energiaa pitkin päivin. En lähtisi väittelemään kuningattareen papiston itse tutkittua tiedettä vastaan millään, en sitten millään! Tai en lähtisi väittelemään että vatikaanissa papit ei pidä kaakaopapua suussa kielen päällä kauemmin kuin keskiverto kansalaiset yhteensä, monet vatikaani papit ovat sulattaneet cacao pavun kieleen. Enkä minä ole ahne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle tulee taatusti alapeukkuja, mutta itse olen kokenut parhaaksi enimmäkseen ruokaympyrän mukaisen perusterveellisen ruokavalion, pieniä muutoksia tietysti omien tottumusten mukaan. Onnistumisen avain on pitää riittävän pienet annoskoot ja huolehtia että kalorit pysyy miinuksella. Alkuspurtin nyt voi tietysti tehdä jollain pussidieetillä, mutta kannattaa jo laihduttaessa totuttautua sellaiseen ruokavalioon, mitä jaksaa ylläpitää koko loppuelämän.

Hehheh, tiesit jo itsekin ruokavaliosi olevan huono, kun ennustit alapeukkuja :D:D:D

Vierailija
24/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toiminut Välimeren tyyppinen. Uskon, että parhaiten toimii sellainen ruokavalio, jota on mukava noudattaa itselle. Esim. minulla ei voisi mitenkään toimia vähähiilariset, koska rakastan hiilariruokia. Tuntisin oloni koko ajan sellaiseksi, että minun on pakko kieltäytyä jostain ihanasta ja sitten repsahtaisin. Jollekin muulle taas se ruokavalio sopii täydellisesti. 

Mutta siis tosi monella eri ruokavaliolla pystyy syömään riittävän vähäkalorisesti, että laihtuu tai ei liho takaisin jos on jo laihtunut. Kannattaa kokeilla erilaisia ja valita sellainen jossa maut toimii omiin mieltymyksiin ja jolla olo tuntuu mukavalta.

Niin, että ihan sama kunhan on vähäkalorinen :D:D

No sen painonhallinnan kannalta, moneen kertaan tutkimuksissa todistetusti, on. Toki terveenä pysyminen vaatii myös muutakin, esim. jos syö 1500 kcal:illa per päivä pelkkää herkkua, niin eipä siinä liho, mutta ravinnepuutoksia tulee eikä mene hyvin. Mutta ei tarvitse toiseen ääripäähänkään mennä: ei ihminen tarvitse terveenä pysyäkseen mitään täydellistä hifistelyruokavaliota, josta kaikki vähänkään epäterveellinen on karsittu pois. Kyllä niitä nautintojakin mahtuu terveellisen ruoan oheen.

Jos tuo kommentti koski erityisesti Välimeren ruokavaliota, jota harrastan itse, silloin se on kyllä hassu, ottaen huomioon valtava määrä tutkimustietoa Välimeren ruokavalion terveellisyydestä ja monenlaisten sairauksien ehkäisevyydestä. Ei sitä oikein voi tutkimustietoon perustuen mitenkään sanoa huonoksi ruokavalioksi. Pakkomielteisten ortorektikkojen mielestä se voi toki sitä olla, koska saa syödä pastaa ja valkoista leipää ja herkkujakin voi välillä syödä jne.

Onko sulla esittää edes yhtä tutkimusta kun niitä niin hehkutat.

- Alentaa merkitttävästi sydäntautiriskiä, jopa 30% alempi riski sydäntapahtumille kuin länsimaista perus-ruokavaliota noudattavalla https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408398.2015.1107021?journ…

- Aivohalvausriski alenee merkittävästi erityisesti naisilla https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/STROKEAHA.117.020258

- Alzheimerin taudin ja dementian riski laskee, kognitiivisten kykyjen heikkeneminen vanhuudessa alkaa noin 3 vuotta myöhemmin kuin muilla näin syövillä http://n.neurology.org/content/90/20/e1789

- Hyvä painonhallintaan. Välimeren dieetti ilman kalorien tietoista rajoittamista toimii laihdutuksen jälkeiseen painonhallintaan paremmin kuin vähärasvainen dieetti. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2213858716300857

- Ehkäisee selvästi tyypin 2 diabetestä ja auttaa verensokerin kanssa niillä, joilla tauti on jo todettu https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3005482/pdf/zdc14.pdf

- Ehkäisee syöpää https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5691680/

- Vähentää masennusta https://www.medicalnewstoday.com/articles/323194.php

Vierailija
25/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälle tulee taatusti alapeukkuja, mutta itse olen kokenut parhaaksi enimmäkseen ruokaympyrän mukaisen perusterveellisen ruokavalion, pieniä muutoksia tietysti omien tottumusten mukaan. Onnistumisen avain on pitää riittävän pienet annoskoot ja huolehtia että kalorit pysyy miinuksella. Alkuspurtin nyt voi tietysti tehdä jollain pussidieetillä, mutta kannattaa jo laihduttaessa totuttautua sellaiseen ruokavalioon, mitä jaksaa ylläpitää koko loppuelämän.

Hehheh, tiesit jo itsekin ruokavaliosi olevan huono, kun ennustit alapeukkuja :D:D:D

Tiedän, että se on hyvä. Mutta tiedän myös, että vhh:t puolustavat omaa ruokavaliotaan hyvin fanaattisesti.

Vierailija
26/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisterveellinen on tosiaan ihan jees. Ei se välttämättä ole mikään optimaalinen ruokavalio, mutta se on hyvä keskitie terveellisyyden ja helppouden ja käytännöllisyyden välillä. Nykyään kun esimerkiksi merkittävä ylipaino on hyvin yleistä, niin ei BMI yli 30 päädytä siksi että noudatetaan virallisterveellistä, vaan siksi ettei noudateta. 

Erilaisissa ruokavaliohifistelyissä on se vika, että harva niitä loputtomiin arjessaan jaksaa, ja sitten päädytään jojokierteisiin ja elimistöä rasittaviin ruokavalioista toiseen vaihteluihiin. Usein parempi olisi ollut vaan syödä ne kaikki vuodet sitä virallisterveellistä, mitkä käytti etsiessään optimaalista ruokavaliota välillä karppaamalla, välillä zonettamalla, milloin mitäkin.

Vierailija
27/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paino pysynyt näin jo vuosia 30 kg painonpudotuksen jälkeen:

* säännölliset kävelylenkit koiran kanssa, hyötyliikunta

* 80 prosenttia kaloreista kunnon ruokaa, 20 prosenttia ei tarvi olla niin kunnon ruokaa eli voi olla vähän herkutteluakin. Kerran viikossa saan käydä vaikka pitsalla jos haluan mutta herkkupäivinäkin pysyy ruokarytmi. Pieniä herkkuja syön arjessakin esim pari keksiä, vähän hyvää herkkurahkaa jne

* puoli kiloa päivässä vähintään vihanneksia, hedelmiä, marjoja

* riittävästi proteiinia, paljon terveellisiä rasvoja, käytän myös tyydyttyneitä rasvoja esimerkiksi kookosöljyn ja voin muodossa jonkin verran joita käytän paistamisessa silloin tällöin. En käytä rypsiöljyä vaan oliiviöljyä. Hiilaria syön, mutten ylettömästi.

* syön joustavasti kasvisruokaa ja liharuokaa. Kalaa syön minimissään 2 x viikossa.

* lautasmalli ja kohtuulliset annoskoot. Säännöllisenä toistuva ruokarytmi.

* mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa

* vältän kaikkea keinotekoisia lisä- ja makeutusaineita, kuten aspartaameja.

* mietin ravintoa kuin lääkkeenä. eli mietin että siitä saa riittävästi ravintoaineita että terveys pysyy hyvänä. Olen kiinnostunut terveydestä ja tällä hetkellä olen syönyt mm.kimchiä ja hapankaalta välillä suolistobakteereja tukemaan

* syön ihan normaalia ruokaa fiilispohjalta eikä mikään ole täysin kiellettyä. Lorautan kermaa ruokaan, syön normaalirasvaista juustoa kohtuudella, tykkään kreikkalaisesta jugurtista, en elä millään kaloriton mauton rasvaton ruokavaliolla.

* terveellisestikin voi herkutella. Joku hyvä salaatti, raikas smoothie, ihana wokki, itse tehdyt terveellisemmät aamiaisvohvelit, hyvä lämmin kotiruoka, raakakakku, tuoreet marjat jne. Kyllä voi terveellinenkin olla hyvää.

* joskus syön juttuja vaikkei ne maistuisikaan niin hyvältä. Esim viherpirtelöt ei hirveästi innosta, mutta joskus teen niitä ihan vain terveyssyistä.

* kohtuus kaikessa!

Vierailija
28/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisterveellinen on tosiaan ihan jees. Ei se välttämättä ole mikään optimaalinen ruokavalio, mutta se on hyvä keskitie terveellisyyden ja helppouden ja käytännöllisyyden välillä. Nykyään kun esimerkiksi merkittävä ylipaino on hyvin yleistä, niin ei BMI yli 30 päädytä siksi että noudatetaan virallisterveellistä, vaan siksi ettei noudateta. 

Erilaisissa ruokavaliohifistelyissä on se vika, että harva niitä loputtomiin arjessaan jaksaa, ja sitten päädytään jojokierteisiin ja elimistöä rasittaviin ruokavalioista toiseen vaihteluihiin. Usein parempi olisi ollut vaan syödä ne kaikki vuodet sitä virallisterveellistä, mitkä käytti etsiessään optimaalista ruokavaliota välillä karppaamalla, välillä zonettamalla, milloin mitäkin.

Virallista ruokavaliota on melko hankala noudattaa. Jatkuvaa syömistä ja jatkuvaa nälkää ei monikaan jaksa kovin kauaa. Suositusruokahan on melko rasvatonta (ne vähätkin rasvat huonoja).

Keinoruoka ja einekset ovat virallisessa hyvin edustettuja, samoin sokeri on suuressa osassa.

Vierailija
29/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että se on hyvä. Mutta tiedän myös, että vhh:t puolustavat omaa ruokavaliotaan hyvin fanaattisesti.

Ikävä kyllä te olette fanta aivoja. Te halusitte vain että lohi kalaa jota mennään perkaamaan ja pestään jauhenlihan vedellä käytetään salaatin välissä välissä. Tom and Jerry ruokavalio tepsii aina.

Vierailija
30/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dinosaurus ruokavalio on Tom and Jerryllekkin erinomainen. Ei Tom ja Jerryä saa alkaa riitelemään.

Vierailija
31/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ja omasta kokemuksesta se on vhh. On sitten ihan täysin yksilöllistä miten tiukkaan sitä noudattaa. Itse aloitin hyväkarppina, eli söin noin 100g hh päivässä ja loput sitten sopivasti proteiinia ja runsaasti rasvaa. Näin mun oli kaikkein helpointa rajoittaa päivittäinen kcal saanti siihen noin 2000kcal per päivä. Siitä sitten pikkuhiljaa säädin makroja ja nykyään syön n. 50g hh, 60-80g prot ja väh 150g rasvaa.

Vain itse kokeilemalla voi tietää mitkä makrosuhteet itselle sopii. Jos aloittaa suoraan jollain atkinsin induktiolla, eikä se sovikaan, ei ole syytä heti palata takaisin vanhoihin huonoihin tapoihin, vaan kokeilla säätää itselleen sopivat makrot. Niin että tuntuu hyvältä.

Mikä tässä tuntuu erityisen hyvältä? Sekö, että pysyt etukäteen määrätyissä rajoissa - ja sääntöjä nuodattamalla tunnet, että teet oikein ja noudatat hyviä tapoja. 

Itsestäni tuntuu hyvältä, että syön ruokaa, joka on hyvää ja josta pidän. En laske ravintoaineita ja grammoja. 

Vierailija
32/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ja omasta kokemuksesta se on vhh. On sitten ihan täysin yksilöllistä miten tiukkaan sitä noudattaa. Itse aloitin hyväkarppina, eli söin noin 100g hh päivässä ja loput sitten sopivasti proteiinia ja runsaasti rasvaa. Näin mun oli kaikkein helpointa rajoittaa päivittäinen kcal saanti siihen noin 2000kcal per päivä. Siitä sitten pikkuhiljaa säädin makroja ja nykyään syön n. 50g hh, 60-80g prot ja väh 150g rasvaa.

Vain itse kokeilemalla voi tietää mitkä makrosuhteet itselle sopii. Jos aloittaa suoraan jollain atkinsin induktiolla, eikä se sovikaan, ei ole syytä heti palata takaisin vanhoihin huonoihin tapoihin, vaan kokeilla säätää itselleen sopivat makrot. Niin että tuntuu hyvältä.

Mikä tässä tuntuu erityisen hyvältä? Sekö, että pysyt etukäteen määrätyissä rajoissa - ja sääntöjä nuodattamalla tunnet, että teet oikein ja noudatat hyviä tapoja. 

Itsestäni tuntuu hyvältä, että syön ruokaa, joka on hyvää ja josta pidän. En laske ravintoaineita ja grammoja. 

Niinhän vhh-ruokavaliossakin tehdään, syödään hyvää ruokaa, josta nauttii.

Vierailija
33/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallista ruokavaliota on melko hankala noudattaa. Jatkuvaa syömistä ja jatkuvaa nälkää ei monikaan jaksa kovin kauaa. Suositusruokahan on melko rasvatonta (ne vähätkin rasvat huonoja).

Keinoruoka ja einekset ovat virallisessa hyvin edustettuja, samoin sokeri on suuressa osassa.

Tässä on nyt paljon väärinkäsityksiä virallisterveellisestä. Oikein klassinen olkiukko-päättelyvirhe: rakennetaan kritisoitavasta asiasta vääristävä olkiukko ja sitten haukutaan sen viat. 

- Virallisterveellinen ei suosittele jatkuvaa syömistä. Syömiskertojen suositeltu määrä on aikuiselle 3 kertaa päivässä, mutta tarvittaessa voi ottaa mukaan max 2 välipalaa.

- Virallisterveellinen ei ole vähärasvainen. Rasvan suositeltu osuus  päivän energian kokonaissannista on 25-40%. 

- Keinoruokaa ja eineksiä ei suositella missään, muuten kuin että hyvien rasvojen joukkoon luetaan kasviöljypohjainen margariini.

- Sokerin syöntiä ravitsemusohjeet ei suosittele, mutta asettaa saannille maksimirajan mitä ei saisi ylittää tai alkaa terveysriskit lisääntyä (max 10% päiv.

Nämä siis ihan Ruokaviraston Ravitsemussuosituksista 

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…

https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruok…

Vierailija
34/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt paljon väärinkäsityksiä virallisterveellisestä. Oikein klassinen olkiukko-päättelyvirhe: rakennetaan kritisoitavasta asiasta vääristävä olkiukko ja sitten haukutaan sen viat. 

- Virallisterveellinen ei suosittele jatkuvaa syömistä. Syömiskertojen suositeltu määrä on aikuiselle 3 kertaa päivässä, mutta tarvittaessa voi ottaa mukaan max 2 välipalaa.

- Virallisterveellinen ei ole vähärasvainen. Rasvan suositeltu osuus  päivän energian kokonaissannista on 25-40%. 

- Keinoruokaa ja eineksiä ei suositella missään, muuten kuin että hyvien rasvojen joukkoon luetaan kasviöljypohjainen margariini.

- Sokerin syöntiä ravitsemusohjeet ei suosittele, mutta asettaa saannille maksimirajan mitä ei saisi ylittää tai alkaa terveysriskit lisääntyä (max 10% päiv.

Nämä siis ihan Ruokaviraston Ravitsemussuosituksista 

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…

https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruok…

Siis aivan niin kuin lainaamassasi viestissä on sanottu.

Yrität vain jotenkin saada ne huonot asiat hyväksi jollain ihme lokiigalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän