Aidosti ajaton kylpyhuone
Meidän pitäisi remontoida teknisen käyttöikänsä päähän tullut kylpyhuone. Vaikkei nykyinen kylppärimme olekaan silmiä hivelevän esteettinen emme ole kiirehtineet remppaa, koska vaalean persikan väriset seinäkaakelit ym. 90-luvun valinnat eivät ole saaneet aikaan välitöntä oksennusreaktiota. Nyt kun remppaamme kylppärin haluaisin tehdä sen käyttäen vain materiaaleja / värejä, jotka kestää seuraavatkin 30 vuotta. En halua muodikasta kylppäriä, vaan yksinkertaisen, ja ajattoman. Ongelmana on, etten tiedä mikä on ajatonta? Olen pähkinyt asiaa, ja ajatellut että ajattomia materiaaleja / valintoja olisi ainakin:
Katon puunpaneelit (näitä näkee 50-luvulta tähän päivään)
Kaakelit (verrattuna esim. mikrosementtiin joka on nyt trendikästä)
Yksiväriset kaakelit (ei kaakeliboardeja jne.)
Hopeanväriset hanat, suihkut jne. (ei mustaa, ruusukultaa, jne.)
Miten itse näette? Minkälaisen kylppärin tekisitte nyt, jos ette haluaisi tehdä upeinta ja muodikkainta mahdollista, vaan simppelin ja aikaa kestävän?
Kommentit (24)
Mun vanhemmat remppasivat kylppärinsä 80-luvulla harmaat lattialaatat, valkoiset seinälaatat ja valkoinen katto. Sama tyyli edelleen on "moderni".
Mä laittaisin noilla spekseillä sen puupaneelin kattoon, vaaleat, ehkä valkoiset seinät ja jonkin värisen lattian, en kuitenkaan harmaata (ankea) tai varsinkaan tummanharmaata (tätä on tehty pitkään, eikä se ole ajaton). Laittaisin jonkin sellaisen värin, joka itsestäsi tuntuu parhaalta, vaikkapa nyt sinisen tai turkoosin.
Usein sanotaan, että kannattaa laittaa valkoista, koska väreihin kyllästyy. Voihan se olla niinkin, mutta mulla on mennyt toisinpäin. Me ostettiin talo 10 vuotta sitten, ja olen laittanut täällä jonkin verran valkoista ja jonkin verran värikästä. Niihin maalattuihin tai tapetoituihin seiniin en ole kyllästynyt, mutta valkoisiin jo monta kertaa. Meidän kylppärissä on valkoinen lattia ja kaksi valkoista sekä kaksi sinistä seinää. Se on ihan ok, eikä niin hämärää tilaa olisi kokonaan voinut sillä tummansinisellä vetääkään, mutta kyllä usein mietin, miten kauniisti puupaneelin kanssa toimisi turkoosi eläväpintainen mosaiikkilaatta. Piti kuitenkin tehdä kylppäri suht halvalla, joten kauheasti ei voinut laatta-asioissa kikkailla.
Mä suosittelenkin erilaisia mosaiikkilaattoja. Kannattaa käydä myös erilaisissa uimahalleissa katselemassa, (mm.) niistä mä oon saanut inspiraatiota.
Itse tekisin hyvin yksinkertaisen ja koruttoman tilan, jota voisi helposti uudistaa erivärisillä pyyhkeillä, saippuatelineillä ym. kulloisenkin ajantyylin mukaan.
Eli käytännössä valkoiset kuviottomat laatat seiniin, lattia harmaata/tummaa kuviotonta laattaa ja kattoon vaalea laudoitus. Pönttö ja allas yksinkertaista mallia, ei mitään malja-altaita. Hanat ja suihku malliltaan perinteiset, ei kaarevia hanoja tai suihkulautasia kattoon.
Ihan hyvä, mutta joidenkin pitää varautua myymäänkin asunto jossain vaiheessa. Tykkään kovasti näistä sinivihreistä kalansuomulaatoista, mutta ovat varmasti "yleiseen silmään" aika karseat 10 vuoden päästä. Senpä takia tässä haistellaan tulevia tuulia oikein porukalla.