Vähän käytetty automme maksoi puolet vähemmän kuin naapurin uusi auto ja tästä seuraa, että
meillä on tilavampi auto kuin heillä ja uutena olisi kalliimpi kuin naapurin uusi, mutta kolme vuotta vanhana jo meille sopivan hintainen.Naapuri maksaa autostaan reilut 30 000 euroa ja me tasan 17 000 euroa. Laskeskelin juuri, että teemme joka vuosi perheenä jopa 3-4 viikon ulkomaanmatkat sillä rahalla, mitä autossa säästämme. Naapuri uusii autoaan jopa 2 vuoden välein, mutta me pidämme saman auton 5-6 vuotta.
Kommentit (56)
Mulla on 40 000€:n mersu ja nyt vaan v*tuttaa maksaa sitä. Alkuhuuma oli ja meni. Näin jälkikäteen ajateltuna, tuntuu hullulta ostaa noin kallis auto, kun tuolla rahalla saa täältäpäin jo mökin ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin kehyskuntien insinööri-sairaanhoitaja- omakotitalo -kaksi lasta-labradorinnoutaja -perheen juttua.
Asun kantakaupungissa stadissa ja kukaan ei edes tiedä kenenkään autoja. Ihan oikeesti.
Miksi stadin kantakaupungissa edes tarvitsisi autoa?
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdetaan auto, jos tulee noin 1500 eurolla huoltokustannuksia eli yleensä 5-6 vuoden päästä. Laskekaa, että tulisiko meille edullisemmaksi ostaa auto uutena hintaan 48 - 51 000 euroa?
ap
Pitkällisten laskelmien jälkeen tulin siihen johtopäätökseen, että teille tulisi halvimmaksi vaihtaa auto uuteen 2 vuoden välein. Uusi auto. Hintaluokka noin 80-100 000€. Ja niin, että joku muu maksaa auton ja sen käytöstä tulevat kulut.
Vähän offtopic mutta tällaisella autolla edesmennyt Ingvar Kamprad ajeli. https://steemitimages.com/p/gPCasciUWmF5VZucjWuzmpXUomGMznGBossB7LD3ZAt…
Ingvarin omaisuus ei ollut kuin 47 miljardia euroa.
Mitä te autolla teette kun kummatkin olette korttinne juoneet jo aikoja sitten?
Vierailija kirjoitti:
Naapurisi (joka voisin olla minä) myy joka kolmas vuosi lähes velattoman autonsa pois ja pitää käsirahan verran, loppuosan myyntitulosta sijoittaa osakkeisiin ja ottaa uuden autolainan, jota maksaa pois pikkuhiljaa palkkatuloillaan. Saa ajaa koko ajan uudella autolla ja eläkesäästötkin kertyvät siinä ohessa osakkeisiin. Muutaman satasen autolainaerä siinä sivussa ei paljoa haittaa kun on vakitulot ja osakesalkustakin jo sen verran osinkoja muutaman autovaihdon jälkeen että autolainan saa niillä maksettua.
Eli autoa joka kolmas vuosi vaihtamalla rikastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurisi (joka voisin olla minä) myy joka kolmas vuosi lähes velattoman autonsa pois ja pitää käsirahan verran, loppuosan myyntitulosta sijoittaa osakkeisiin ja ottaa uuden autolainan, jota maksaa pois pikkuhiljaa palkkatuloillaan. Saa ajaa koko ajan uudella autolla ja eläkesäästötkin kertyvät siinä ohessa osakkeisiin. Muutaman satasen autolainaerä siinä sivussa ei paljoa haittaa kun on vakitulot ja osakesalkustakin jo sen verran osinkoja muutaman autovaihdon jälkeen että autolainan saa niillä maksettua.
Eli autoa joka kolmas vuosi vaihtamalla rikastuu?
Kyllä
Meille ostettiin 9.000 € hintaan vuoden 2001 auto, joka uutena on maksanut noin 120.000 €. Siinä on monessakin mielessä paljon autoa vähällä rahalla. Ymmärrän hyvin käytettyjen autojen ostajia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja ja möisi niitä vähän käytettynä eteenpäin, mistä te ostaisistte sen vähän käytetyn auton 5-6 vuoden välein? Eikös ole kiva, että ihmisillä on erilaisia prioriteetteja ja kulutustottumuksia.
Ne käytetyt autot ajetaan jo paskaksi ulkomailla ja tuodaan sitten Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina niin kännissä, että en saa ajaa autolla.
Rahaa riittää viinaan kun ei tarvitse autoa.
Rahaa on jopa niin paljon, että raskin ryypätä Suomessa eikä tarvitse tuhlata paria tuhatta euroa päästäkseni "halvan viinan " taikkulaan tms.
No jos katon tuota 50 000 koslaa pihalla ja teen pikalaskelman:
4 vuotta on noin 1440 päivää. 50 000 : 1440 = 34,72 euroa per päivä, jos jäännösarvoja ei sotketa laskelmiin. Eli kyllä 4 vuotta pystyisi aika reilusti juomaan viinakaupan tuotteita joka päivä. Noin 7 femman tuoppia, jos olis baarissa juotava.
Talouden bruttotulot yli 100 teur ja ei ikinä osteta yli 15 teur autoa. Ja ajetaan niillä ostotilanteessa 15 teur maksavilla autoilla aina lähemmäs seuraavat 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vanha Toyota. Naapurin autosta en tiedä.
Vähän samat ajatukset. Naapurilla on joku metallihohtovärinen, olisko vaaleansininen tai hopeanvärinen. Sen verran tiedän 😂
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin kehyskuntien insinööri-sairaanhoitaja- omakotitalo -kaksi lasta-labradorinnoutaja -perheen juttua.
Asun kantakaupungissa stadissa ja kukaan ei edes tiedä kenenkään autoja. Ihan oikeesti.
No johan oli klisee. Joka paikassa on ihmisiä jotka vertailee näin, kantakaupunkilaiset ilmeisesti vertailevat asuinpaikkojen hienoutta.
Ei Ap pystyisi ostam aan vähänkäytettyä autoa, jos kukaan ei ostaisi niitä uusia autoja kohtuullisen tiheään tahtiin. Voisit Ap laittaa naapurillesi vaikka jouluisin pari tonnia kirjekuoressa kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eräänlainen ympäristöteko sekin, että ostaa käytetyn, jolla ajaa mahdollisimman kauan. Toisaalta käytettyjä hyviä autoja ei tule, jos joku ei osta uutta ja aja sillä vähän.
Ulkomaanmatkat kumoaa tämänkin ympäristeot? En tiedä, koska en ole niin kiinnostunut muiden ympäristöteoista. Pidän huolen perheeni ympäristöteoista.
Minä olen aina niin kännissä, että en saa ajaa autolla.
Rahaa riittää viinaan kun ei tarvitse autoa.
Rahaa on jopa niin paljon, että raskin ryypätä Suomessa eikä tarvitse tuhlata paria tuhatta euroa päästäkseni "halvan viinan " taikkulaan tms.