Vähän käytetty automme maksoi puolet vähemmän kuin naapurin uusi auto ja tästä seuraa, että
meillä on tilavampi auto kuin heillä ja uutena olisi kalliimpi kuin naapurin uusi, mutta kolme vuotta vanhana jo meille sopivan hintainen.Naapuri maksaa autostaan reilut 30 000 euroa ja me tasan 17 000 euroa. Laskeskelin juuri, että teemme joka vuosi perheenä jopa 3-4 viikon ulkomaanmatkat sillä rahalla, mitä autossa säästämme. Naapuri uusii autoaan jopa 2 vuoden välein, mutta me pidämme saman auton 5-6 vuotta.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Meidän auto vaan olisi uutena kalliimpi kuin naapurin. Nyt saatiin kaikilla herkuilla varusteltu ja hyvin huollettu 1/3 osalla uuden hinnasta.
ap
No mutta sehän on jätte kiva!
Meillä ukonkutale ostaa n. kahden vuoden välein uuden ison Audin, se sai mokoma hirmuperinnön, eikä se itsekään huonosti tienaa. Minä olen ajatellut, että ostakoon, muuten hyvä ja lempeä mies, kyllä sillä saa joku hobbykin olla.
Mutta en minä ymmärrä, että joku tuosta ukon ostetusta lukua pitää. Ei kannata!
Me vaihdetaan auto, jos tulee noin 1500 eurolla huoltokustannuksia eli yleensä 5-6 vuoden päästä. Laskekaa, että tulisiko meille edullisemmaksi ostaa auto uutena hintaan 48 - 51 000 euroa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin kehyskuntien insinööri-sairaanhoitaja- omakotitalo -kaksi lasta-labradorinnoutaja -perheen juttua.
Asun kantakaupungissa stadissa ja kukaan ei edes tiedä kenenkään autoja. Ihan oikeesti.
No teillä on muut jutut. Eames -tuolit, String -hyllyjärjestelmät ja ylipäätään se asunto siinä vähän paremmalla paikalla kuin kaverilla. Älä yritäkkään uskotella että olisit irti tästä. 😁
Mutta mietis mitä sen naapurin lautasella on? Syökö se makkararanskiksia vai onko varaa ostaa naudan sisäfilettä? Mieti sitä.
Kuka vielä tarvii autoja? Tai lomamatkoja?
Vierailija kirjoitti:
Kuka vielä tarvii autoja? Tai lomamatkoja?
_o/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin kehyskuntien insinööri-sairaanhoitaja- omakotitalo -kaksi lasta-labradorinnoutaja -perheen juttua.
Asun kantakaupungissa stadissa ja kukaan ei edes tiedä kenenkään autoja. Ihan oikeesti.
No teillä on muut jutut. Eames -tuolit, String -hyllyjärjestelmät ja ylipäätään se asunto siinä vähän paremmalla paikalla kuin kaverilla. Älä yritäkkään uskotella että olisit irti tästä. 😁
Juuri niin, jotkut ovat niin tätä kantakaupungissa stadissa (sallikaa minun nauraa ja nauranhan minä) asiaa täynnä, että kaikki aika menee todistellessa. Vähän sama asia kuin vegaaneilla, otsasuoni pullistuu, jos ei koko ajan kerro.
Asuu täällä sitten meitä muitakin, jotka eivät tätä niin kovin ihmeellisenä pidä, sitä kun on kierretty muuallakin, kuin tämän stadin kantakaupungissa, osataan hiukan suhteuttaa. Mutta kivahan se on, kun jollekin tämän pikkukaupungin meno on ihmeellinen juttu. Nauttiikin siitä.
Autokin on, kun maalle on julkisilla hankala mennä, kun tuppaa olemaan tuota tavaraa aina mukana, eikä Levin mökillekaan viitsisi ilman autoa mennä, mieluummin siellä ajelee omalla, kuin vuokra-autolla.
Noin kateellinen naapurin uudesta autosta että pitää oikeen nettiin tulla öyhöttään...
Etelänmatkat jo menee sitten ikääntyneen auton takia välirahaan uudempaan kun katetta myös liikkeen vanhastakin saatava.
Minä ostan itselleni parin vuoden välein sellaisen 400 e-1000e vanhan auton ilman herkkuja ja tehosteita. Ajan sen loppuun ja siirrän romuttamolle ja hommaan uuden muutaman satasen romun.
Näin olen pärjännyt parikymmentä vuotta, että olen sen autokierrätyksen loppupiste ennen romuttamoa.
Naapurin autojen hintaa en tiedä. Harvoin matkustelen, koska olen kotona viihtyvää tyyppiä. Rahat on tileillä ja säästöissä
Ai, ai, sitä naapuria, aika vekkuli!
Ihanaa miettiä naapurin autoa. Ja vaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Noin kateellinen naapurin uudesta autosta että pitää oikeen nettiin tulla öyhöttään...
Ja _tekee laskelmia_ todistaakseen itselleen, että on tehnyt paremmat kaupat kuin naapuri :D. Voi hyvää päivää. Mulla ei ole autoa ollenkaan. Eikä yhtään harmita kun joillakin naapureilla on. Enkä kyllä tiedä mitä ovat autoistaan maksaneet.
Mutta teidän autonne penkit haisee perseelle, naapurin eivät.
Vierailija kirjoitti:
Teidän auton arvo on 3v päästä 3000-5000€ ja 5v puhutaan satasista eli olette menettäneet rahaa 14.000-16.000€.
Ja jos naapuri on ostanut uuden auton 30.000€, niin sen vaihto-arvo 2v päästä on 20.000€ ja menettänyt vain 10.000€ ja jos vaihtaa autoa 3v välein ja jos nyt auton arvo, niin kuin kerrot on 17.000€, menetys on ollut vain 13.000€.
Eikös se ole naapuri, joka tekee "ilmaisia" lomamatkoa.
Auton arvohan traaattisesti laskee, jos se on yli 3v ja mittarissa yli 100.000 km.
Tämä on kyllä laskettu nyt jollain hyvin joustavalla matematiikalla. Jos auton arvosta on pudonnut puolet ensimmäisen kolmen vuoden aikana, niin ei se kuitenkaan 5 vuodessa nollaannut. Eli nyt 17000 euron arvoinen auto on kolmen vuoden päästä ehkä n 10000 arvoinen ja viiden vuoden päästä 7000e.
Uuden auton arvo putoaa kaikista nopeimmin.
Mutta ei se ap sinänsä ole tuossa mitään säästänyt. Säästöä ja "ilmainen" lomamatka syntyy vain jos lähtötilanteessa molemmilla on ollut käytössä sama summa rahaa auton ostamiseen.
Naapurisi (joka voisin olla minä) myy joka kolmas vuosi lähes velattoman autonsa pois ja pitää käsirahan verran, loppuosan myyntitulosta sijoittaa osakkeisiin ja ottaa uuden autolainan, jota maksaa pois pikkuhiljaa palkkatuloillaan. Saa ajaa koko ajan uudella autolla ja eläkesäästötkin kertyvät siinä ohessa osakkeisiin. Muutaman satasen autolainaerä siinä sivussa ei paljoa haittaa kun on vakitulot ja osakesalkustakin jo sen verran osinkoja muutaman autovaihdon jälkeen että autolainan saa niillä maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin, jotkut ovat niin tätä kantakaupungissa stadissa (sallikaa minun nauraa ja nauranhan minä) asiaa täynnä, että kaikki aika menee todistellessa. Vähän sama asia kuin vegaaneilla, otsasuoni pullistuu, jos ei koko ajan kerro.
Asuu täällä sitten meitä muitakin, jotka eivät tätä niin kovin ihmeellisenä pidä, sitä kun on kierretty muuallakin, kuin tämän stadin kantakaupungissa, osataan hiukan suhteuttaa. Mutta kivahan se on, kun jollekin tämän pikkukaupungin meno on ihmeellinen juttu. Nauttiikin siitä.
Autokin on, kun maalle on julkisilla hankala mennä, kun tuppaa olemaan tuota tavaraa aina mukana, eikä Levin mökillekaan viitsisi ilman autoa mennä, mieluummin siellä ajelee omalla, kuin vuokra-autolla.
Mä en edes tiedä mitä nuo Eames- tuolit ja String-hyllyt ovat. Pitää varmaan googlettaa. Kyllä tuo oikeasti vähän huvittavalta kuulostaa kun vertaillaan naapureiden kesken autoja silmät kiiluen :D.
Mä en tiedä miten mun naapurit on sisustanut kotinsa, ei kyläillä. Ulkona ja rapussa kyllä moikataan ja jutellaan hississä. Helppo elämä kun ei tarvi kadehtia ketään.
Terveisiä Helsingin kantakaupungista.
Mä ajelen tonnin romuilla. Ne pitävät arvonsa hyvin, miinukselle kun ei voi mennä. :)
Uudessa autossa arvon putoaminen maksaa ihan sikana jatkuvalla syötöllä, ajoit tai et. Käytetyssä maksaa vain vioista, kun sellaisia tulee.
Käytetyssä on sekin hyvä puoli, että vian ilmaantuessa ei tarvitse tapella kenenkään kanssa maksajan roolista vaan asia on selvä ja nokka kohti Motonetia. :D
Jos jotain kalliimpaa vikaa tulee, auto paaliin ja uusi romu tilalle.
Korjaaminen ja huoltaminen on tosi halpaa, kun käyttää tarvikeosia ja tekee työn itse.
On jollain pieni elämä. Kävikö mielessä, että naapurisi autossa on juuri ne ”herkut”, jotka hän haluaa ja siksi ei ostanut kalliimpaa?