Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat!

31.05.2006 |

Onko raskaus este olla teho-osastolla töissä? Ajattelin hakea teholle töihin ja raskauskin on suunnitteilla. Pitääkö näistä aikeista kertoa haastattelussa? Siis että voiko työskennellä raskaana esim. kaikkien infektiopotilaiden parissa?

Vai pitäisikö informoida pomoa heti kun testi on plussaa? Vai onko silloinkaan tarpeen? Työpaikka on lähes varma, ja määräaikainen. En viitsisi heti saikullekaan jäädä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itse olen sairaanhoitaja ja töissä teholla, oma raskaus on vasta alussa mutta raskaana olevia on meillä töissä ollut paljon tänä viitenä vuotena jonka olen töissä ollut (naisvaltainen ala jne.) Osa on ollut töissä aivan äitiysloman alkuun saakka osa joutunut jäämään sairaslomalle aiemmin.

Raskaana olevat (näin siis meillä) eivät hoida potilaita joilla epäillään/joilla on esim.cytomegalovirus tai muu sikiölle mahdollisesti vaarallinen tarttuva tauti. Elinsiirtopotilaat ja syöpäpotilaat (immuunisupressiolääkkeitä ja sytostaatteja saavat potilaat) samaten hoitavat muut hoitajat. Muistelisin, että myöskään viruslääkkeitä (suonensisäisiä) eivät raskaanaolevat käsittele, tästä en ole aivan varma. Kun otetaan röntgenkuvia, on muistettava turvaväli (tämä toki muistettava muulloinkin..) Jos kyseessä on aikuisten teho, tulee ergonomia myös erityisen tärkeäksi.

Eli työnjakoon raskaus vaikuttaa, ja itse ajattelin asian ottaa puheeksi piakkoin osastonhoitajan kanssa. Ja jos potilaiden jakotilanteessa tulee vastaan aiemmin tilanne jossa minulle ehdotettaisiin em.kaltaista potilasta, niin sitten vain suu auki ja sanomaan että ei se nyt oikein käy.

Tässä nyt ensimmäisenä mieleen tulevia juttuja, kaikkea en näin lomalla muista : )

Vierailija
2/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen äippäloman alkua). Jos olet alkuraskaudessa ei sun ole pakko kertoa raskaudestasi ellei työssä ole vaaroja sikiölle. Esim. itse jouduin edellisessä raskaudessa kertomaan töissä jo rv 8 kun työt oli leikkaussalissa (rtg-säteitä yms.) Nyt työpaikka on tk:ssa lääkärin vastaanotolla jossa ei samoja vaaroja ole joten en ole vielä maininnut asiasta (tänään rv 13+0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Itse olen teholla töissä ja raskaana eli raskaus ei estä teholla työskentelyä. Rajoittaa vain joidenkin infektiopotilaiden hoitoa esim. sytomegalovirus/toksoplasmoosi, tbc. Samoin rtg-säteitä tulee välttää eikä saa esim. viedä potilasta magneettitutkimukseen. Meillä myös huomioidaan raskaus hoitajasijoittelussa, ei pistetä hoitamaan tehon raskainta/painavinta potilasta, mutta usein tämä on osastokohtaista. Lääkärintodistuksen meillä myös tarvii, jos ei pysty tekemään kolmivuorotyötä eli yötöitä lähinnä. Työtä hakiessa olisi kyllä hyvä ilmoittaa olevansa raskaana. Itse ilmoitin raskauden hyvissä ajoin ennen kuin se edes näkyi, jotta voivat ajoissa hommata sijaisen äitiysloman ja mahdollisen sairausloman ajaksi. Tämä on ensimmäinen raskauteni, joten en tiedä kuinka pitkään jaksan raskasta työtä tehdä, mutta suunnitelmana olisi olla töissä äitiysloman alkuun eli syyskuuhun. Moni on kyllä meillä jäänyt sairaslomalle ennen äitiyslomaa.

Vierailija
4/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsentekoaikeet eivät työnantajalle kuuluu, joten niistä ei mielestäni tarvitse kertoa etukäteen...vaan jos on raskaana olisi se hyvä hyvissä ajoin ilmoittaa (työnantajan näkökulmasta katsoen).

Vierailija
5/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yhden raskauden " viettänyt" teholla ja toinen on nyt alussa. Tosiaan nuo cytomegalot ja rtg säteet tulikin jo mainittua. Itse koin ekassa raskaudessani hankalammaksi asiaksi supisteluni, joka " invalidisoi" minua sen verran, että en kyllä olisi pystynyt osallistumaan mihinkään akuutteihin hoitotilanteisiin kuten elvytyksiin tai nopeisiin leikkaussali siirtoihin tmv. Itse olin silloin vähän " untuvikko" enkä ymmärtänyt hakeutua sairaslomalle, koska normaalissa hoitotilanteissa jaksoin aivan hyvin. Tällä toisella kerralla olen kyllä viisaampi. Olisi mielestäni epäreilua työtovereita kohtaan, että minut lasketaan normaaliksi työvoimaksi, jos en kuitenkaan pystykkään tarvittaessa suoriutumaan työstäni, kuten esim. työntämään sänkyä, elvyttämään yms.

Meillä on iso osasto ja jatkuvasti siellä on enemmän kuin yksi ihminen raskaana. Mielestäni meillä se huomioidaan kivasti mm. työjaossa.

Itseasiassa olen sitä mieltä, että raskaana ollessa on ehkä jopa helpompaa työskennellä teholla, kuin esim. vuodeosastolla, jossa on paljon autettavia vuodepotilaita. Teholla henkilökuntaa on kuitenkin aina enemmän ja harvemmin potilaita pitää auttaa esim. ylös sängystä.

Mistään raskaussuunnitelmista ei tarvitse töihintullessani kertoa. Erijuttu on jos tulisit vakituiseen toimeen ja sitä sinulta erikseen kysyttäisiin.

Tulipa sekava tarina, toivottavasti kuitenkin oleellinen tuli selville. Tervetuloa vaan teholle...Mahtaakohan meistä tulla työkavereita ;)

minimurunen:

Onko raskaus este olla teho-osastolla töissä? Ajattelin hakea teholle töihin ja raskauskin on suunnitteilla. Pitääkö näistä aikeista kertoa haastattelussa? Siis että voiko työskennellä raskaana esim. kaikkien infektiopotilaiden parissa?

Vai pitäisikö informoida pomoa heti kun testi on plussaa? Vai onko silloinkaan tarpeen? Työpaikka on lähes varma, ja määräaikainen. En viitsisi heti saikullekaan jäädä.