Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat!

31.05.2006 |

Onko raskaus este olla teho-osastolla töissä? Ajattelin hakea teholle töihin ja raskauskin on suunnitteilla. Pitääkö näistä aikeista kertoa haastattelussa? Siis että voiko työskennellä raskaana esim. kaikkien infektiopotilaiden parissa?

Vai pitäisikö informoida pomoa heti kun testi on plussaa? Vai onko silloinkaan tarpeen? Työpaikka on lähes varma, ja määräaikainen. En viitsisi heti saikullekaan jäädä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin itse en ole ollut ikinä teholla töissä mutta kirurgisella vuodeosastolla kylläkin. kolme raskautta on takana ja kaikkien aikana olen ollut ihan normaalisti töissä ja hoitanut infektiopotilaita jne. HIV-positiivistakin potilasta hoidin kuopusta odottaessa mutta viggoa en viitsinyt hänelle laittaa vaan pyysin siihen hommaan kollegan kun se oli mahdollista.

esikoista odottaessani jouduin yövuoroissa hoitamaan myös sytostaattitiputuksia kun ei ollut toista sairaanhoitajaa paikalla ja sekin oli työterveyslääkärin ja nlalääkärin mielestä ihan ok kunhan vain noudatin normaaleja varokäytäntöjä ja aseptiikkaa.

eri asia on tietty sitten se, että kuinka kauan jaksat olla töissä ja miten esim. selkäsi kestää. itse olen joutunut jäämään jokaisessa raskaudessa saikulle ennen ä-loman alkua, kahdessa ekassa n. vko 31 tietämillä ja kuopuksesta jo viikolla 26.

itse en kertoisi työhaastattelussa mitään vauvasuunnitelmista enkä informoisi pomoakaan ennenkuin kertoisin muutenkin eli minun kohdallani se tapahtui np-ultran jälkeen.

Vierailija
2/2 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä sisätaudeilla on ollut ohjeena että raskaana olevat ei hoida MRSA -potilaita.

Sitten on vielä ehdottomasti huomioitava se, että jos et ole sairastanut vesirokkoa, niin missään nimessä EI saa hoitaa vesirokkoa ja yleensäkään Herpesiä sairastavia potilaita. Mikäli äiti ei ole sairastanut vesirokkoa ja saa tartunnan raskausaikana, niin se on suuri vaara sikiön kehitykselle mm. infektiot, kehityshäiriöt, epämuodostumat ja sikiön kasvun pysähtyminen.

Myös sytostaattien käsittely on kielletty. Sytostaatit menevät jopa kumihanskojen läpi ja lääkkeista tulee ilmaan hiukkasia. Sytostaateilla ja jodilla hoidettavia potilaita ei myöskään tulisi hoitaa. Potilaiden eritteissä ja iholla on vielä pitkään hoitojen jälkeen ed. maittuja lääkeaineita.

Saattaapi olla että jotkut yksiköt eivät ole näin tarkkoja ja vanhemmat ihmiset sanovat että on sitä ennenkin hoidettu. Mutta riski se on pienempikin riski. Lapsi ja terveys on tärkeintä. Itse olin raskausaikana mieluummin liian varovainen...

Mutta lopunperin kannattaa varoa lähinnä infektiopotilaita. Kirurgiset potilaat ovat yleensä muutoin " terveitä" . He tulevat pääasiallisesti leikkaukseen. Raskaudesta ei tarvitse kertoa ennen kuin laissa säädetty. En muista monennella viikolla tämä oli tehtävä.

Toivottavasti tästä oli apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla