Olenko vainoharhainen vai salakuunteleeko tietokoneeni minua?
Eilen illalla läppärini (mäkki) oli auki kun mieheni näytti omalta koneeltaan minulle hänen googlaamia sellaisia linkkuveitsiä/monitoimityökaluja ja puhui minulle samalla niistä että haluaisi ostaa sellaisen ja siis käytti noita sanoja ja siinä me niistä hetken puhuimme. Itse en ole koskaan googlannut mitään työkaluihin edes etäisesti liittyvää. Kuitenkin nyt aamulla kun avasin uudelleen koneeni, niin selaimessa pyörivissä mainoksissa mainostettiin juuri niitä linkkuveitsiä/monitoimityökaluja. Koskaan ennen sellaisia mainoksia ei ole tullut eikä selaimessani pyörinyt. Selaimessani pyörii koko ajan sellaisia mainoksia, joita tuotteita olen itse googlannut kuten tiettyjä kirjoja ja lasten vaatteita (eli google kyllä haistelee siinä tehtyjä hakuja ja sitten kohdistaa verkkokauppojen mainokset niihin haettuihin tuotteisiin). Eli mitä ihmettä? Se ei voi olla sattumaa. Salakuunteleeko koneeni minua?!
Kommentit (102)
Eilen illalla puhuttiin miehen kanssa iPhone 11:n hankkimisesta ja mies vertaili eri versioita omalla puhelimellaan. Minä en tehnyt mitään siihen liittyvää, mutta kun heti perään kurkkasin facebookiin iPadilla, sinne oli ilmestynyt iPhone 11:n mainoksia. Mies ei käyttänyt edes wifiä puhelimellaan.
se että sinä epäilet jotakin ei ole vainoharhaisuutta
ihan hyvät syyt epäillä, mm tietyt mainostajat amazon.com, google ym pääseävät selville selaushistoriastasi ja hakusanoista
on esitetty väitteitä että he olisivat pystyneet jopa käyttämään webcamin mikrofonia salaa
se mitä kaikkea he voivat tehdä, tai eivät voi, on epäselvää, ja it-asiantuntijoillakin on eri näkemyksiä siitä.
tuskin kuitenkaa salakuuntelevat kaikkia webcameja tai mikrofoneja