Olenko vainoharhainen vai salakuunteleeko tietokoneeni minua?
Eilen illalla läppärini (mäkki) oli auki kun mieheni näytti omalta koneeltaan minulle hänen googlaamia sellaisia linkkuveitsiä/monitoimityökaluja ja puhui minulle samalla niistä että haluaisi ostaa sellaisen ja siis käytti noita sanoja ja siinä me niistä hetken puhuimme. Itse en ole koskaan googlannut mitään työkaluihin edes etäisesti liittyvää. Kuitenkin nyt aamulla kun avasin uudelleen koneeni, niin selaimessa pyörivissä mainoksissa mainostettiin juuri niitä linkkuveitsiä/monitoimityökaluja. Koskaan ennen sellaisia mainoksia ei ole tullut eikä selaimessani pyörinyt. Selaimessani pyörii koko ajan sellaisia mainoksia, joita tuotteita olen itse googlannut kuten tiettyjä kirjoja ja lasten vaatteita (eli google kyllä haistelee siinä tehtyjä hakuja ja sitten kohdistaa verkkokauppojen mainokset niihin haettuihin tuotteisiin). Eli mitä ihmettä? Se ei voi olla sattumaa. Salakuunteleeko koneeni minua?!
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omppu kuuntelee,siinä asetuksissa sisäinen mikrofoni.Ärsyttävää.Asetuksilla saa ne piiloon,mutta en silti luota.Jekuta ja saat mainoksia joihin et varmasti haksahda
Neuvo mistä asetuksista! Ap
Ei ne auta mitään, kuuntelee ja nauhoittaa ne silti kaiken minkä pystyvät kuulemaan selvästi. Jos irroitat tietokoneen ja puhelimen akun, niin sitten eivät enää voi nauhoittaa mitään. Ja tämä koskee ihan kaikkia puhelimia, tietokoneita, selaimia ja ohjelmia. Että sellaisessa maailmassa me eletään. Time to wake up.
Eli kun menen lääkäriin niin sen lääkärin taskussa oleva kännykkä kuuntelee kaikki minun sairausasiat? Vaikka lääkärissä pitäisi olla täysi vaitiolovelvollisuus ja tietosuoja niistä potilaan sairauksista. Lähettääkö se lääkärin kännykkä niitä sairausasioitani jonnekin? Useinhan siinä vastaanotolla pitää sanoa ääneen myös henkilötunnus, jotta lääkäri voi varmistua potilaan henkilöllisyydestä. Ap
No tietysti se kuuntelee ja lääkärin kännykkäkin kuuntelee. Ei ne kännykän ohjelmat erottele oletko lääkärissä, paskalla sängyssä miehen kanssa tai kaupassa... Minä puolestani ihmettelen siksi miksi kaikki tämä ei haittaa miljardeja ihmisiä laisinkaan...
Internet on se joka kuuntelee, jos joku on kuunnellakseen. Jos sinulla on tietokone, joka ei ole netissä, siitä ei lähde mitään tietoja nettiin eikä toisille tietokoneille. Se, että käännät läppäristä kannen kiinni, ei katkaise nettiyhteyttä, jos et ole erikseen määrittänyt koneellesi sellaista asetusta.
Vierailija kirjoitti:
Google kuuntelee kyllä. Etkö ole lukenut käyttäjäehtoja? Kuuntelee, lukee viestisi jne, myös windows tekee tämän, eli jos olet sallinut asetuksista että sinua saa kuunnella niin se tekee sen. Kummankin palvelun etu on mukamas se että voi tarjota kohdennettua mainontaa. Itse olen kieltänyt kaikki nämä toiminnot koska en halua että joku muu päättää miltä todellisuuteni saa näyttää.
Mistä kohtaa windowsin asetuksista voi kieltää kuuntelun?
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin = vakoilulaite joka nauhoittaa kaiken mitä teet oli se päällä tai ei.
Juu, pitää ottaa akku irti ja uittaa se luuri vessanpöntössä, niin ei varmaan vakoile enää ketään.
Tarvitaan muuten aika hillittömiä supertietokoneita käsittelemään kaikkea sitä dataa, mitä älypuhelimet ja tietokoneet ihmisistä keräävät. Sitäpaitsi, mitä ihmettä joku CIA tekee sillä tiedolla, että minä ostan pyykkikoneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omppu kuuntelee,siinä asetuksissa sisäinen mikrofoni.Ärsyttävää.Asetuksilla saa ne piiloon,mutta en silti luota.Jekuta ja saat mainoksia joihin et varmasti haksahda
Ei ne auta mitään, kuuntelee ja nauhoittaa ne silti kaiken minkä pystyvät kuulemaan selvästi. Jos irroitat tietokoneen ja puhelimen akun, niin sitten eivät enää voi nauhoittaa mitään. Ja tämä koskee ihan kaikkia puhelimia, tietokoneita, selaimia ja ohjelmia. Että sellaisessa maailmassa me eletään. Time to wake up.
Eli kun menen lääkäriin niin sen lääkärin taskussa oleva kännykkä kuuntelee kaikki minun sairausasiat? Vaikka lääkärissä pitäisi olla täysi vaitiolovelvollisuus ja tietosuoja niistä potilaan sairauksista. Lähettääkö se lääkärin kännykkä niitä sairausasioitani jonnekin? Useinhan siinä vastaanotolla pitää sanoa ääneen myös henkilötunnus, jotta lääkäri voi varmistua potilaan henkilöllisyydestä. Ap
Ei ne kännykän ohjelmat erottele oletko lääkärissä, paskalla sängyssä miehen kanssa...
???
Vierailija kirjoitti:
Tottakai laitteet kuuntelee ja lähettää tietoja eteenpäin jatkuvasti. Mutta sitä en ymmärrä, miten vielä löytyy ihmisiä, joilla ei ole Adblockeria, Ghosterya tai jotain muuta mainokset blokkaavaa ja träkkääjistä ilmoittavaa palvelua asennettuna koneelleen. Miten autisti pitää olla.
adblockit ja ghostery ei auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kännykän ohjelmat erottele oletko lääkärissä, paskalla sängyssä miehen kanssa...
???
Niin että ei se sun kännykkä ja lääkärin kännykkä lopeta sitä nauhoittamista jos te keskustelette yksityisasioita, koska ei niissä kännyköissä ole se tekoäly vielä sellaista että osaoisivat lukea teidän ajatuksia. ei niiden tartte kun ne näkee ja kuulee kaiken. Missä pumpulissa te elätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Niin että ei se sun kännykkä ja lääkärin kännykkä lopeta sitä nauhoittamista jos te keskustelette yksityisasioita, koska ei niissä kännyköissä ole se tekoäly vielä sellaista että osaoisivat lukea teidän ajatuksia. ei niiden tartte kun ne näkee ja kuulee kaiken. Missä pumpulissa te elätte?
Tai ei ne oikeastaan mitään nauhoita vaan livestreamaa sitä teidän elämäänne tiedustelupalveluille ja mainostajille. Mutta ihan hyvä että jengi alkaa tajuamaan miten sairaassa maailmassa me eletään.
Minusta se on vähän hassua, että kun ostin nettikaupasta pyykkikoneen, niin seuraavan kuukauden ajan minulle tuli pyykkikonemainoksia. Siis enhän minä hyvänen aika osta pyykkikonetta, jos olen juuri sellaisen ostanut. Niillä mainostajilla on algoritmeissään joku bugi, tai sitten heille ei mene tieto ostotapahtumasta. Kun on kyseessä tuote, jonka ihminen ostaa n. 5-10 vuoden välein, eihän sitä kannattaisi mainostaa ihmiselle, joka on juuri sellaisen ostanut!
Putsaa selain evästeistä ja säädä google-tilin asetukset, jos semmoinen sattuu olemaan. Älä anna lupaa sijaintitietojen käytölle. Äläkä synkronisoi puhelimen kanssa sovelluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai laitteet kuuntelee ja lähettää tietoja eteenpäin jatkuvasti. Mutta sitä en ymmärrä, miten vielä löytyy ihmisiä, joilla ei ole Adblockeria, Ghosterya tai jotain muuta mainokset blokkaavaa ja träkkääjistä ilmoittavaa palvelua asennettuna koneelleen. Miten autisti pitää olla.
Valitettavasti prosessoritasolla on NSA-takaportit.
Miten takaportit liittyy mainosten saamiseen? Kyllä niistä on tienneet pikkulapsetkin jo kymmenen vuotta, samoin siitä, että sipuliverkon salaus on murrettu jo vuosia sitten,.
En edelleenkään ymmärrä, miksi ihmiset haluavat saada mainoksia. Ihmisten kaupallinen profilointi mainosten tarjoamiseksi olisi turhaa, jos kaikki käyttäisivät mainostenblokkaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
adblockit ja ghostery ei auta mitään.
Todellakin auttaa. Eipä tarvitse katsella kohdennettua mainontaa eikä odotella, että Youtube-video alkaa, pääsee aina suoraan katsomaan sitä mitä pitikin.
Mutta kai jotkut niin rakastaa mainoksia, että niitä on saatava nähdä joka hetki.
Vierailija kirjoitti:
Miksen siis saa terveysruokamainontaa, vaikka kone hyvin kuulee, että mussutan suklaata ym. epätervettä koko ajan?
Vähän pettynyt olo googlen vastuuseen hyvinvoinnistani ):
No ei ne nyt ihan noin high.techiä vielä ole. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti se kuuntelee ja lääkärin kännykkäkin kuuntelee. Ei ne kännykän ohjelmat erottele oletko lääkärissä, paskalla sängyssä miehen kanssa tai kaupassa... Minä puolestani ihmettelen siksi miksi kaikki tämä ei haittaa miljardeja ihmisiä laisinkaan...
paskalla sängyssä miehen kanssa vai paskalla, sängyssä miehen kanssa? :D:D:D
Kyllä. Vakoilee. Google kaikkine kamuineen kuten facebook ja whattsappi kuuntelevat, ja vieläpä omalla luvallasi kun olet hyväksynyt käyttösopimuksen. Whattsap-puhelu ei onnistu ilman että antaa sovellukselle luvan kuunnella puhelua.
Minulla on kaksi konetta (oma ja työpaikan), jotka ovat vain työpaikalla. Silti selvästi google ja mikrosoft tietävät niiden käyttäjien olevan sama henkilö. Saan siis töihin samoja mainoksia, kuin kotiin. Välillä sain samoja mainoksia kuin isäni, kun firmat luulivat hetken meidän olevan sama henkilö.
Puhelimessani ei ole Facea ja cromessa on eri googlen tili kuin muualla. Silti puhelimellani otettu kuva eräästä tuotemerkistä aiheutti mainostulvan Faceen. Eli puhelimeni oli vuotanut kuvan Googlelle, joka oli tulkinnut mitä kuva esittää. Tällä perusteella Facesta oli ostettu mainostilaa juuri minun sivultani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten takaportit liittyy mainosten saamiseen? Kyllä niistä on tienneet pikkulapsetkin jo kymmenen vuotta, samoin siitä, että sipuliverkon salaus on murrettu jo vuosia sitten,.
En edelleenkään ymmärrä, miksi ihmiset haluavat saada mainoksia. Ihmisten kaupallinen profilointi mainosten tarjoamiseksi olisi turhaa, jos kaikki käyttäisivät mainostenblokkaajia.
No miksei mainoksista vaan tehdä laittomia?
NSA:n cpu-takaportit ovat siinä mielessä mielenkiintoisia että sallivat ihmisen profiloinnin kaikkien kryptaustoimien ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä on sipuliverkko?
Älypuhelin = vakoilulaite joka nauhoittaa kaiken mitä teet oli se päällä tai ei.