Panacod, Sirdalud, Meloxicam ja matkustaminen
Riittääkö, että ovat alkuperäisessä paketissa jossa apteekin laput, ja printattu sivu omakannasta? Vai tarvitaanko joku muu paperi vielä?
Voiko ottaa käsimatkatavaroihin koneeseen?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PKV-lääkkeille ei riitä. Sinun pitää pyytää apteekista ns. Schengen-todistus, joka on voimassa 30 päivää sen tekemisestä apteekissa.
Tuotakaan todistusta ei saa, jos lääkkeen ostamisesta on yli vuosi aikaa! Minulla on panacod ns.jatkuvassa käytössä eli ostan 100kpl paketin, mutta käyttö kuitenkin niin vähäistä, että tuo paketti riittää yli vuoden. En saanut apteekista enää todistusta, joten pelkällä reseptillä oli pakko matkustaa.
Ai. Mulla taas lääkäri suostuu kirjoittamaan enää 50 tabl puolivuosittain. Ei enää kerran vuodessa 100. Oon käyttänyt monta vuotta. Tää käytäntö 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noista lääkkeistä tuo Panacod ainoa pkv-lääke?
Ei, myös Sirdaludin vaikuttava aine titsanidiini luetaan PKV-lääkkeeksi. Käytännössä suhtautuminen noihin opiaatteihin (Panacod) on useissa maissa tiukempi kuin lihasrelaksantteihin (Sirdalud), suuremman seka/viihdekäyttöpotentiaalin takia.
Sirdaludia ei luokitella pkv-lääkkeeksi. Kolmiolääke on, mutta ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olepa hyvä, tässä Kanadan lääkevaatimukset:
https://www.netherlandsworldwide.nl/countries/canada/travel/taking-medi…
Kiitos, tosin tuo ei paljoa lämmitä, kun linkit joihin tuossa viitataan, on hollanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PKV-lääkkeille ei riitä. Sinun pitää pyytää apteekista ns. Schengen-todistus, joka on voimassa 30 päivää sen tekemisestä apteekissa.
Mitä on pkv-lääkkeet ja miksi Schengen-todistus kun matkakohde ei ole schengen-maa?
Ok et tarvitse sitten Schengen todistusta jos ei Schengen maa, mutta kannattaa apteekista varmistaa käytäntö kohdemaahasi. Nuo PKV:t on pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, jotka siis voidaan katsoa huumaaviksi aineiksi. Monella mailla on omia sääntöjä ja vaatimuksia niiden tuonnista maahan. Kaikkiin maihin ei saa tuoda millään todistuksilla. Monet vaativat erillisiä englanninkielisiä todistuksia, eikä riitä mikään omakannan sivuprintti kuten muulle lääkkeelle.
Ei ole apteekin tehtävä alkaa googlettaa Kanadan lääkevaatimuksia, heillä ei ole käytössä mitään tietokantaa. Itse tarkistetaan kyseisen maan suurlähetystöstä. Näin ohjaavatkin tekemään. Toki voivat tarkistaa onko kyseinen maa schengen ja onko kyseinen lääke kyseisen todistuksen vaativa. Jälkimmäinen itsekin on löydettävissä Fimean sivuilta kunhan vain viitsii hieman tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotakaan todistusta ei saa, jos lääkkeen ostamisesta on yli vuosi aikaa! Minulla on panacod ns.jatkuvassa käytössä eli ostan 100kpl paketin, mutta käyttö kuitenkin niin vähäistä, että tuo paketti riittää yli vuoden. En saanut apteekista enää todistusta, joten pelkällä reseptillä oli pakko matkustaa.
Ai. Mulla taas lääkäri suostuu kirjoittamaan enää 50 tabl puolivuosittain. Ei enää kerran vuodessa 100. Oon käyttänyt monta vuotta. Tää käytäntö 3 vuotta.
Minulla ollut käytössä jo yli 15 vuotta (kahdesta eri syystä) eikä koskaan ole lääkäri kysellyt mitään, kun reseptiä olen uusinut. Keväällä-18 viimeksi kirjoitettu tuo 100 kpl. Aina on kyllä vähän syyllinen olo reseptiä uusiessa, vaikka tiedän että käytän sitä vain silloin kun oikeasti tarvitsen eikä korvaavaa lääkettä ole keksitty, vaikka ties mitä on kokeiltu.
En ole kuullut että kukaan olisi joutunut luopumaan noista. Ainoa paikka on Dubai, siellä eräs työkseen matkustava kertoi, että kaikilta otettiin lääkkeet esille pöydälle ja osa vain sai omansa takaisin. Tästä on jo monta vuotta, en kyllä ole kuullut tämä mies olisi koskaan puhunut satuja. Hän on sukulainen ja ollut pitkään kaukomailla töissä.
Ohhoh. Missä maassa on noin.