Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ehkäisy yli 36-vuotiaalle?

VelaN36
18.09.2019 |

E-pillereitä eivät halua uusia terveyskeskuksessa, en oikein saanut selvää miksi.. ja sterilisaatiotakaan ei mielellään. En kuitenkaan haluaisi mitään ylimääräistä tavaraa sisuksiin ja mies ei osaa käyttää kortsua. Onko kellään kokemuksia sterilisaatiosta ja kierukasta, mikä olisi paras vaihtoehto?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla (42 v.) on ollut hormonikierukka n. 3 vuotta ja oon aatellut koko ajan, että miksi en ottanut sitä jo aiemmin. Ei sivuoireita ja kuukautisia ei ole. Alussa oli jonkin verran oli alavatsakipua, mutta gyne lyhensi kierukan lankoja ja sen jälkeen ei ole ollut alavatsakipuja. 

Et sä tarvitse enää ehkäisyä;) 42v naisen on vaikea enää raskaustua edes hoidoilla.

No minkäköhän takia sitten mulle 4-kymppisenä sanottiin että jos en halua kohdunpoistoa niin lämpöpallohoidon lisäksi sterilisaatio kun sanoin että lapsiluku on täysi? Siis jos tämän ikäisenä on niin kovin hankalaa tulla raskaaksi.

Vierailija
22/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela N36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko synnyttänyt?

En ole synnyttänyt eli kuparikierukka ei ole vaihtoehto. Hormonikierukka olisi. Ja sille jonka mielestä oli hassua ettei mies osaa käyttää kortsua, niin on ihan totta; hajoaa ja/tai putoaa pois eikä voi siksi luottaa. On iso pippeli ukolla, ehkä siksi :)

V ittu miten huono 😂😂 Onhan noita isomunaisia nähty, ihan Prismasta saa xl-kondomeja ja hyvin pelittää. Jos se kumi tippuu pois, ei voi kovin iso olla. Ihan näin kolmen kymmenen vuoden kokemuksella sanon.

Tämä. Eiköhän ihan tarkoituksella sekoile kumin kaa ettei tarttis käyttää.

Jos ei ole lapsia tarkoitus enää hankkia niin mies vasektomiaan. Tehdään miehelle paikallispuudutuksessa ja helpompi operaatii kuin naisen steri.

Jos tupakoit niin silloinhan pillerit ei taida olla enää mahdolllinen kun olet +35.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne miehet mielellään kumia käyttäisi... Itse käytin vuosia e-pillereitä, raskauksien jälkeen en ole suostunut hormoneja enää kroppaani pumppaamaan. Kierukkaakaan en halua, kun vuotoa muutenkin ihan tarpeeksi. Ei jäänyt miehelle muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa kumi käyttöön. Toki kierron lopussa "varmoina päivinä" ei käytetä mitään. Kierto on säännöllinen, niin ei ongelmaa (kop kop). 

Muutama vuosi ja voi onneksi unohtaa jo koko ehkäisyn... 

P.S. Ap: jos ei mies osaa laittaa kumia päälle, niin voit laittaa sen itse. Meilläkin laitan kumin miehelle itse, on oma ohjelmanumeronsa ;).

N44

Vierailija
24/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset ehkäisyä tuossa iässä?

Vierailija
25/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitset ehkäisyä tuossa iässä?

No kuule ehkäpä ei halua lapsia.

Vierailija
26/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta eikä oo muitakaan esteitä pillerien käytölle. Ne vaan ei tykkää niitä määrätä jostain syystä täälä ja esittää hankalaa muissakin ehkäisyissä. Pitäis kuulemma lapsia jo tehdä, eivät usko vela-puheita. Oon myös itse laittanut kortsun useita kertoja, mutta kun se pippeli on juuresta paksu, niin liukuu pois helposti :D ja oon kerran ollut raskaana sen takia niin en myöskään itse halua sen kanssa onneani kokeilla. Ap

Vierailija
27/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela N36 kirjoitti:

En polta eikä oo muitakaan esteitä pillerien käytölle. Ne vaan ei tykkää niitä määrätä jostain syystä täälä ja esittää hankalaa muissakin ehkäisyissä. Pitäis kuulemma lapsia jo tehdä, eivät usko vela-puheita. Oon myös itse laittanut kortsun useita kertoja, mutta kun se pippeli on juuresta paksu, niin liukuu pois helposti :D ja oon kerran ollut raskaana sen takia niin en myöskään itse halua sen kanssa onneani kokeilla. Ap

Onneksi olkoon! Montako lasta sulla on?

Vierailija
28/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillerit

N45 v.

Vierailija
29/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela N36 kirjoitti:

Valittaisin kyl jonnekkin jos noin vastahakoisia. Mä oon 34 ja aloitin uudestaan tauon jälkeen (ei lapsia eikä tule) eikä mitään ongelmaa. Hoitaja kysyi, sanoin ettei ole eikä tule niin pohdittiin kierukat ja kapselit, mut päädyttiin pillereihin.

Vierailija
30/38 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla (42 v.) on ollut hormonikierukka n. 3 vuotta ja oon aatellut koko ajan, että miksi en ottanut sitä jo aiemmin. Ei sivuoireita ja kuukautisia ei ole. Alussa oli jonkin verran oli alavatsakipua, mutta gyne lyhensi kierukan lankoja ja sen jälkeen ei ole ollut alavatsakipuja. 

Et sä tarvitse enää ehkäisyä;) 42v naisen on vaikea enää raskaustua edes hoidoilla.

Tunnut olevan asiantuntija, joten onko sinulla hyvää ratkaisua kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin? Jos nimittäin luovun kierukasta, mun elämästä tulee helvettiä edellä mainitusta syystä.

Vierailija
31/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela N36 kirjoitti:

Onneksi olkoon! Montako lasta sulla on?

No ei yjtään. Luitko ollenkaan

Vierailija
32/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy pitää haluttaessa antaa. Sterinkin saat koska ikää on tarpeeksi. Vaadi.

Vierailija
33/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle gynelle, niin saat kunnon ehkäisyn. Kannata noiden tk-pellejen kanssa aikaa tuhlata!

Vierailija
34/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla ma olen saanut pillerit vaikka olen kohta 45 (ja tupakoinkin koko aikuisikani, lopetin vasta pari kk sitten). Sen kun sanot vaan etta haluat ne, piste. 

Ma en itse halua ruveta kondomien kanssa pelleilemaan, ne vie spontaaniuuden hetkesta, kuivattaa ja siten hiertaa ikavasti pidemmissa yhdynnoissa (me ei kayteta/tarvita liukkaria), aina saa pelata etta hajoaako ne, ei saa nesteita sisaansa, jne. Sanalla sanoen s**tanan keksinto koko kondomi. 

Sterilisaatiota en halua silla en halua leikkausta, enka halua mitaan kierukkaakaan kun en luota ettei olisi loputonta tiputteluvuotoa. Eli pillerit oikeastaan ainoa vaihtoehto ja hyvin toimiva onkin. 

Vierailija
35/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vela olet, niin sterilisaatio. Teetin sen itse 31-vuotiaana, ja tässäpä helvetin helppo ja hormoniton ehkäisy loppuelämäksi. Maksoi satasen, kesti muutaman tunnin ja enää ei tarvitse ehkäisystä huolehtia.

Lain mukaan steriin riittää 30 vuoden ikä. Jos lääkäri nihkeilee, sanot tekeväsi ilmoituksen potilasasiamiehelle. Jos jatkaa nihkeilyä, teet ilmoituksen ja menet toiselle lääkärille.

Vierailija
36/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 37-vuotias ja en käytä mitään ehkäisyä. Mies meni sterilisaatioon viime vuonna, ja se oli ihan paras päätös meidän molempien kannalta.

Minullehan ehkäisyneuvolan th nauroi päin naamaa, kun kolmatta odottaessa jo kysyin sterilisaatiosta. Olin kuulemma niin nuori (33v.) että mieli voi muuttua, ja "keskussairaalassa ne laittaa sulle kuitenkin kierukan koska sillä niitä tulevia vaihdevuosiongelmia kuule kutenkin hoidetaan". Uskomatonta sitä itseään koko "neuvonta".

Ap, jos et halua hormoneja etkä sisällesi mitään ylimääräistä, mene sterilisaatioon! Se on yksi sinun oikeuksista, joita ei saa polkea.

Vierailija
37/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei osaa käyttää kortsua? 😂

Hih hih

Vierailija
38/38 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykapseli on mulla (38-v ) toiminyt hyvin. Se laitetaan käteen paikallispuudutuksessa ja on aika pieni operaatio. Semmonen pikku sauva, josta tulee kai hormonia sen 3 tai 5 vuotta. Oon menossa just vaihtamaan tuota 3 vuotista uuteen. Nexoplanon tais olla sen nimi.

Sivuoireet: menkat jäi pois ja finnejä tuli lopussa vähäksi aikaa, mutta iho kyllä rauhottu ja mulla on ollu iho-ongelmia ennenkin. Oireet on yksilöllisiä. Samaa hormonia on minipillereissa, että niillä voit kokeilla ensin sopiiko se sulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan