Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Melatoniini ei auta. Mitä teen? Viikon olen ottanut klo 20 12mg melatoniinia, eikä väsytä tippaakaan klo 23.

Vierailija
18.09.2019 |

Pitäisi olla unessa klo 22, mutta mikään ei auta.
Ja joo, en katso telkkaria, en someta, en urheile illalla, en syö raskaasti illalla, himmennän valoja, makuuhuone on tuuletettu ja vaikka mitä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kolme eri lääkäriä määrännyt melatoniinia 3x3 mg. En kokenut siitä olevan varsinaisesti apua joten en ole ottanut sitä enää aikoihin. Joskus nukun ok, joskus en ollenkaan. Vanhemmiten on alkanut painaa enemmän, palautuminen hidastuu muutenkin ja elän ruuhkavuosia. Mut tää on mun ominaisuus, tällä mennään.

Mutta niin aloittajalle sellainen, että onko sun rytmi sama koko ajan? Sanovat että siitä saattaa saada joku apua, että pitää rytmin koko ajan ihan samana eli sun tapauksessa myös vapaapäivinä heräät 6.45 ja menet nukkumaan samaan aikaan joka päivä.

Vierailija
42/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo pitkään elänyt niin, että heräät klo 6.45 ja silti saat unta vasta klo 23 jälkeen, niin tuskin se rytmi tuosta muuttuu.

Jos kuitenkin nukahdat normaalisti ihan hyvin, niin sinuna menisin nukkumaan vasta kun olet väsynyt. Turha sinne sänkyyn on mennä stressaamaan ja pyörimään.

Valitettavasti olet väärärytminen suhteessa työhösi. Otat sitten univajetta viikonloppuisin kiinni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan iltakymmeneltä magnesiumia ja tunnin päästä alkaa ramaista mukavasti. Sitraattimuodossa, muuten menee maha kuralle.

Vierailija
44/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa unitutkija sanoo, että iltaisin kannattaa syödä kunnolla mutta ei rasvaisesti tai raskaasti. 

Vierailija
45/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kärsinyt viivästyneestä unirytmistä vuosia. Söin melatoniiniakin, mutta lopetin, koska ei se oikein tehonnut ja pitkäaikaiskäytön seurauksista ei ole tutkimuksia. Useimmiten nukun 5-6 h, joskus jää 2 tuntiin. Sen seuraukset kyllä huomaa, lihakset jännittyneet, joka paikkaan sattuu, väsyttää. Onneksi olen saanut Imovane-reseptin, jota otan silloin tällöin, kun tiedän, että aamulla ei ole aikaista ylösnousua. Eron kyllä huomaa, kun on saanut nukkua tarpeeksi. Tuota nukahtamislääketä käytän varoen, ehkä kerran viikossa, jotta en totu siihen.

Vierailija
46/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kärsinyt viivästyneestä unirytmistä vuosia. Söin melatoniiniakin, mutta lopetin, koska ei se oikein tehonnut ja pitkäaikaiskäytön seurauksista ei ole tutkimuksia. Useimmiten nukun 5-6 h, joskus jää 2 tuntiin. Sen seuraukset kyllä huomaa, lihakset jännittyneet, joka paikkaan sattuu, väsyttää. Onneksi olen saanut Imovane-reseptin, jota otan silloin tällöin, kun tiedän, että aamulla ei ole aikaista ylösnousua. Eron kyllä huomaa, kun on saanut nukkua tarpeeksi. Tuota nukahtamislääketä käytän varoen, ehkä kerran viikossa, jotta en totu siihen.

Mulle määrättiin Imovanea keväällä valoisuuden aiheuttamiin nukahtamisvaikeuksiin, se ei auttanut. Uni ei tullut yhtään sen paremmin kuin ilman, mutta sitten kun vihdoin nukahdin, olin niin levoton (potkin, nousin istumaan ja kaaduin takaisin selälleni), että mieheni ei voinut nukkua. Aamuisin olin aivan puhki yöllisestä melttoamisesta.

Melatoniinia syön pysyvästi, koska se auttaa pysymään unessa (vakituisena ongelmana heräily, unen saannin vaikeus ainoastaan valoisana aikana). Se alkoi auttamaan noin kahden viikon yhtäjaksoisen käytön jälkeen, ja uniongelmat alkavat taas jos olen noin kaksi viikkoa käyttämättä sitä. Melatoniinin lisäksi minulla on Dormix-resepti, ja se toimii selvästi Imovanea paremmin. Dormixin otan noin kerran viikossa jos on stressiä, koska stressi selvästi heikentää melatoniinin vaikutusta. Uni ei Dormixin kanssa ole ihan samanlaista, mutta parempi kuitenkin kuin unettomuus.

Vierailija
47/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat liikaa. Ja se pitää ottaa tunti ennen nukkumaan menoa.

Mulla 9mg saa kyllä unettamaan mutta uni on katkonaista ja herään aamu 5.

Kun otan 6mg, nukahdan vähän huonommin mutta nukun sikeästi 9 asti.

Ja mulla melatoniinin kanssa pitää odotella sen aikaa että alkaa haukotus, jolloin menen nukkumaan.

Jos nenee yli haukotuksen, en saa unta kuin vasta tosi myöhään.

Olen yrittänyt eri pitoisuuksilla, mikään ei väsytä. Eikä haukotuta. Keho alkaa olla valmis unelle vasta lähempänä puoltayötä.

ap

Kannattaisiko sun siis ottaa se melatoniini vasta klo 22. 

Kyllä iso mieskin nukkuu 1 mg melatoniinilla, jos on nukkuakseen. Jos ei tarvitaan lisäselvittelyjä. Kilpirauhassairaudet, uniapnea, unihygienia, alkoholi, kofeiini, vuorotyö, masennus. Urheilu ennen liikuntaa, ylensyöneenä tai nälkäisenä nukkumaan meno, päivätorkut pois. 

Vierailija
48/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilkka vuosikertarommia toimii paremmin kuin tuollaiset humpuukivalmisteet!

M 45

Tilkka? Noo, ehkä semmonen 4 desilitraa tuottaa jotain vaikutusta että saa unen päästä kiinni.

Vierailija
49/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein uniasioista tulee kierre. Pelätään, ettei saada nukuttua 8h, stressataan sen takia jo vähän nukkumaanmenoa, ''pitäis nukkua, pitäis nukkua, nyt enää 7h aikaa nukkua, nyt enää 6h'' jne. jne. Sitten ruvetaan pelkäämän sänkyä kun ei saa kuitenkin unta, nukkumaan meno ja nukkuminen stressaa ja ahdistaa. Tai sitten alkaa illalla ahdistus pyörimään päässä, milloin työjutut ja milloin perhejutut eikä aivoja saakaan sammutettua. Aika monella auttaisi asioista puhuminen, mutta harva ehkä haluaa sitä myöntää

Nimi. been there done that Eli ihminen, joka kärsi unettomuudesta neljä vuotta, ennen kuin vaihtoi alaa. Opiskelupaikan saamisen myötä uniongelmat lakkasivat kuin nappia painamalla...

Vierailija
50/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos   syn oma rytmi ei ole sellainen että noin aikaisin väsyttää. Monelta sitten normaalisti nukahdat?

Ruutuvalojen tuijotus estää melatoniinin toiminnan. Uniprofessori neuvoi ottamaan melatoniinin päivällisaikaan niin se alkaa vaikuttaa klo 21-22 välillä ja aamulla ei ole uninen olo.

Vierailija
51/52 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3mg melatoniini vaikuttaa alle puolessa tunnissa. Eli otan sen kaikki iltatoimet tehtyäni ja päästyäni sänkyyn. Luen siihen asti, kunnes alkaa väsyttämään eli noin puolessa tunnissa. Otat melatoniinin siis liian aikaisin (uniaika menee täten ohi, koska olet ja jäät jalkeille) ja myös ihan liian suuren annoksen

Vierailija
52/52 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäni ollut illan virkku. Nyt , kun olen ollut vuosia jo vapaalla, nukahdan aamuyöllä ja herään 10.00-10.30. Jos nukun 4 h ,niin seuraavana yönä sitten n 8-9 h .

Kokeilin pitkävaikutteista melatoniinia 1.9mg , eipä vaikuttanut yöhön .no ,kokeilin kahdella 2x 1.9 , ei tilanne sen kummempi. Päinvastoin valvon välillä lähes

koko yön.

Seurauksena on vain ,että aamuherääminen menee jopa 11- 11.30 ja sitten on koko päivän väsy olo ,etenkin silmissä ,mutta muutenkin. Olen ottanut tabletin ihan hyvissä ajoin illalla.

Siispä jätin kokonaan pois ja herään milloin herään , mutta nyt en ole vaan ylösnoustuani mitenkään väsynyt.

Siis kokeilin vain mielenkiinnosta .