Melatoniini ei auta. Mitä teen? Viikon olen ottanut klo 20 12mg melatoniinia, eikä väsytä tippaakaan klo 23.
Pitäisi olla unessa klo 22, mutta mikään ei auta.
Ja joo, en katso telkkaria, en someta, en urheile illalla, en syö raskaasti illalla, himmennän valoja, makuuhuone on tuuletettu ja vaikka mitä.
Kommentit (52)
Aika monelle melatoniini on aivan turha aine.
Yrttipuolen hoitoja voi myös kokeilla, esim. Valeriana + Passiflora riittävä annos.
Mutta nekään ei aina auta, lääkäriltä sitten löytyy apua vakavampaan unettomuuteen. Se tosin ei minusta ole mitään lääkehoitoa vaativaa unettomuutta, jos ei saa ihan niin paljon nukuttua kuin haluaisi. Onhan tuo klo 23 aika aikainen monelle iltavirkulle. Itse menen arkisin nukkumaan klo 2-3, herään klo 7, eikä mitään ongelmaa, kunhan viikonloppuna saa nukkua pitkään.
No pitäiskö ottaa isompi satsi? Oletko ihan avioton??
Noi ei ole todellakaan mitään vahvoja lääkkeitä.
Se ei auta kaikkia. Ei. Lääkäriin, ehkä saat mirtatsapiinia tai Ketipinoria, varo lihomista niiden kanssa. Auttavat kyllä nukkumaan. Toki jotkut lääkärit määräävät ensin höpönhöpön uniryhmään, jossa korostetaan juuri noita itsestäänselvyyksiä (älä juo kahvia, vasta väsyneenä sänkyyn jne).
Vierailija kirjoitti:
Ap lla tosiaankin jo tarpeeksi iso satsi. Ei auta kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Normaaliannostus on 1mg, apteekeissa ja kaupoissa myydään "tosi vahvaa", joka on 1,9mg. Sen vahvempia ei edes myydä. Minä otan 12mg, eli 6x1,9mg. No, lähes 12mg siis. En usko, että määrä on mitenkään alakanttiin, kun yksikin 1mg tabletti pitäisi olla ihan ok annos jollekin.
ap
Otat liikaa. Ja se pitää ottaa tunti ennen nukkumaan menoa.
Mulla 9mg saa kyllä unettamaan mutta uni on katkonaista ja herään aamu 5.
Kun otan 6mg, nukahdan vähän huonommin mutta nukun sikeästi 9 asti.
Ja mulla melatoniinin kanssa pitää odotella sen aikaa että alkaa haukotus, jolloin menen nukkumaan.
Jos nenee yli haukotuksen, en saa unta kuin vasta tosi myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Jos syn oma rytmi ei ole sellainen että noin aikaisin väsyttää. Monelta sitten normaalisti nukahdat?
Lomilla menen nukkumaan noin puoliltaöin, joskus vähän jälkeenkin. Silloin on sellainen olo, että väsyttää ja haluaa mennä nukkumaan.
Pitäisi kuitenkin saa 8 tunnin yöunet kasaan ja työpäivä alkaa joka arkiaamu klo 8. Joudun heräämään 6.45, jotta ehdin kahdeksaksi töihin. Tämä tarkoittaisi sitä, että pitäisi olla oikeasti nukkumassa jo 22.45. Siis unessa. Mielellään jo aiemmin.
Alan olla aika hajalla.
ap
7 lisää, että ei mullakaan kaupan melatoniini auta, mulla on reseptillä 3mg, ne auttaa.
Vaikka ottaisin saman määrän.
Vierailija kirjoitti:
Otat liikaa. Ja se pitää ottaa tunti ennen nukkumaan menoa.
Mulla 9mg saa kyllä unettamaan mutta uni on katkonaista ja herään aamu 5.
Kun otan 6mg, nukahdan vähän huonommin mutta nukun sikeästi 9 asti.
Ja mulla melatoniinin kanssa pitää odotella sen aikaa että alkaa haukotus, jolloin menen nukkumaan.
Jos nenee yli haukotuksen, en saa unta kuin vasta tosi myöhään.
Olen yrittänyt eri pitoisuuksilla, mikään ei väsytä. Eikä haukotuta. Keho alkaa olla valmis unelle vasta lähempänä puoltayötä.
ap
Ainii 7 jatkaa, että kaikilla ei melatoniini auta, koska unen puute ei johdu melatoniinin puutteesta.
Käy lääkärissä.
Eikö tuo ole ihan helvetisti liikaa?
1mg on lukemani mukaan maksimi, ja sekin kannattaisi pilkkoa pienemmäksi. Biohakkeri Dave Asprey mm on selittänyt tästä.
Kokeile pienempää annosta, 0,5mg esim.
Vierailija kirjoitti:
Ainii 7 jatkaa, että kaikilla ei melatoniini auta, koska unen puute ei johdu melatoniinin puutteesta.
Käy lääkärissä.
Eipä se lekurissa käyntikään auta jos luontainen rytmi on myöhempi. Ellei halua lääkkeillä alkaa nukkua. Se on hyvin vaikea muuttaa, vaikka jatkuvasti saisikin liian vähän unta.
Ei melatoniini ole ratkaisu unettomuuteen. Se voi olla avuksi kesällä, kun ihmisen hormonitoiminta häiriintyy valoisuuden vuoksi eikä tuota itse melatoniinia tarpeeksi, jotta saisi nukuttua. Nukahtamislääkkeet ovat paras apu lyhytaikaiseen unettomuuteen (esim. tematsepaami). Myös masennuslääkkeiden käyttö unettomuuden hoidossa on omien kokemusteni perusteella turhaa ja jopa haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syn oma rytmi ei ole sellainen että noin aikaisin väsyttää. Monelta sitten normaalisti nukahdat?
Lomilla menen nukkumaan noin puoliltaöin, joskus vähän jälkeenkin. Silloin on sellainen olo, että väsyttää ja haluaa mennä nukkumaan.
Pitäisi kuitenkin saa 8 tunnin yöunet kasaan ja työpäivä alkaa joka arkiaamu klo 8. Joudun heräämään 6.45, jotta ehdin kahdeksaksi töihin. Tämä tarkoittaisi sitä, että pitäisi olla oikeasti nukkumassa jo 22.45. Siis unessa. Mielellään jo aiemmin.
Alan olla aika hajalla.
ap
Oletko varma, että tarvitset tuon kahdeksan tunnin työunen? Jos stressaa vaan ihan turhaan. Een ole koskaan arkena nukkunut noin pitkiä unia, olen 60-vuotias. Ihan terve ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan olla aika hajalla.
ap
Oletko varma, että tarvitset tuon kahdeksan tunnin työunen? Jos stressaa vaan ihan turhaan. Een ole koskaan arkena nukkunut noin pitkiä unia, olen 60-vuotias. Ihan terve ihminen.
Samaa mietin. Ja vaikka 8 h unet olisikin ap:lle optimaalinen, niin ei luultavasti ole kovin suuri ongelma, vaikka jäisi viikolla 6-7 tuntiin, ainakin jos viikonloppuna voi vähän pidempään sitten nukkua. Ei ainakaan niin suuri ongelma että kannattaisi lääkkeitä alkaa syömään saadakseen sen 8 h täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Syö illalla kunnolla!
Ähkyssä ei nukuta ellet ole diabeetikko.
Melatoniini ei todellakaan auta vakavaan unettomuuteen. Olen itse ottanut 25v. joka ilta 1.5 tbl Imovanea, sillä nukun muutaman tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy lääkärissä.
Eipä se lekurissa käyntikään auta jos luontainen rytmi on myöhempi. Ellei halua lääkkeillä alkaa nukkua. Se on hyvin vaikea muuttaa, vaikka jatkuvasti saisikin liian vähän unta.
Tiedän. Siksi syön melaa joka päivä että nukkuisin, muuten valvon aamukolmeen ja nukun 2h.
Ja ihan lekurin neuvoilla.
Kyllähän se pitää tutkia jos ei nuku tarpeeksi, mikä syy on takana jos uni ei ole rentouttavaa.