Mitä ihminen, joka katkaisee välit, luulee saavuttavansa?
Siis en puhu rajojen asettamisesta tai itsensä suojelemisesta, silloin on syytäkin katkaista välit johonkin. Nyt tarkoitan niitä herneen vetäjiä, joka suuttuessaan poistaa toisen facesta yms.
Minulle tapahtui näin. En haukkunut enkä mitään. Sanoin vain, että asia ei kuulu hänelle, syyni oli perustektu. Yhtäkkiä huomasin, ettei viestini mene enää perille.
So...? Mitä se minua haittaa, olenko hänen kaverinsa vai en? Mitä tällainen ihminen luulee saavuttavansa? Ei hän minua sillä satuta, eikä elämääni haittaa. Yritän vain ymmärtää, mitä siinä pääkopassa tapahtuu. Itse kun en ole koskaan moista tehnyt.
Kommentit (88)
kun vingut siellä fb ssä, niin kuinka monen ajaettelet olevan "kavereitasi", vai olet ko avannut Röörisi sen verran public ksi että ...
onko ikinä tullut mieleen että vetäämtöpseli kokok somesta pois vai noletko addiktiivinen? tietenkään ei kanna ta ryhtyä taka-aasimaiseksi korttelissa kirkujaksi.
Ei tykännyt sinusta, onko se nyt aivan mahdotonta käsittää ja hyväksyä?
Minä ainakin olen saanut rauhan ja vapauden kun olen katkaissut yhteyden joihinkin ihmisiin. Olivat alkaneet ahdistaa minua liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus oli hyvästä aiheesta. Minuakin kiinnosti. Mutta vastaukset ovat aikamoisen töksähtäviä ja ilman perusteluja. Ehkä nämä vastaajat ovat sitten juuri niitä välien katkaisijoita, jotka eivät osaa keskustella asioista, vaan töksäytetään välit poikki.
Eikä se ole niin yksinkertaista, ettei tarvitse olla tekemisissä jonkun kanssa, jos ei halua. Näitä välien katkaisijoita kun on jonkun työkavereissa, naapureissa, lähisukulaisissa, jne. Yhteistyön on joka tapauksessa jatkuttava, vaikka toinen yrittää katkoa välejä. Siksi monia kiinnostaa, että mitä se välienkatkoja toiminnallaan tavoittelee.
Osaankohan mä selittää? Noh, yritän. Otetaan nyt vaikka nuo työkaverit, naapurit tai sukulaiset. Tai ei vaan otetaan esimerkiksi exä, jonka kanssa on yhteisiä lapsia. Eron jälkeen olet yhteydessä exääsi vain lapsia koskevissa asioissa, et muulloin. Kaikissa muissa asioissa exäsi ei kuulu enää elämääsi. Kun lapsesi tulevat aikuisiksi, sinun ei tarvitse olla yhteydessä exääsi enää lainkaan, koska lapsesi pitävät itse huolen suhteestaan toiseen vanhempaansa.
Sama juttu työkavereiden, naapureiden ja sukulaisten kanssa. Työkaverin kanssa hoidetaan edelleen asiallisesti työasiat, mutta ei muuta. Naapureiden kanssa asiallisesti taloyhtiöön, pihoihin yms kuuluvat asiat, mutta ei muuta. Sukulaisten kanssa hoidetaan pakolliset sukulaisuuteen liittyvät asiat ja näitä on oikeasti hyvin vähän. Kenenkään häihin tai hautajaisiin ei ole pakko osallistua, mutta jos morsian/sulhanen tai vainaja on sulle läheinen ihminen, kykenet noudattamaan normaaleja käytöstapoja myös muiden paikalla olevien kanssa. Et kuitenkaan ole muulloin näiden ihmisten kanssa tekemisissä. Nämä ihmiset ovat sulle kuin marketin kassa: asioidessa käyttäydytään asiallisesti ja noudatetaan normaaleja käytöstapoja, mutta ei ole tarpeen pitää muulla tavoin yhteyttä häneen.
Näinhän se elämä menee. Mutta normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, ettei toista ihmistä blokata yhteystiedoista, vaikka hänen kanssaan ei oltaisiin tekemisissä.
Välien katkaisu (eli ihmisen soittojen ja viestien estäminen) on sama kuin se, ettei mene kaupassa jollekin kassalle, tai vaihtaa toiselle puolelle katua jos joku tulee vastaan.
No noin minä teen, vaihdan kassaa jos yhdestä en tykkää. Miksi tehdä elämästä yhtään ärsyttävämpää jos voi elää mukavastikin? Ei ole mikään pakko sietää ihmisiä joista ei pidä. Maailmassa on miljardeja ihmisiä ja jotkut ihan oikeasti tosi mukavia, älykkäitä, hauskoja jne. Niiden kanssa minä olen kaveri. En tylsien, ankeiden, jankkaajien, nipottajien, riitaa haastavien kanssa ollenkaan. Tervemenoa pösilöt. Ei tästä sen suurempaa draamaa tarvi kehittää.
Joskus vain pitkäaikaisen ärsytyksen jälkeen tulee loppu. Mulle kävi näin kahdenkin "kaverin" kanssa. Eivät itseasiassa pitäneet mua minään ja hyväksikäyttivät. Ärsytti monta vuotta. Pistin välit poikki. Tästä on jo muutama vuosi. Se oli mulle sopiva teko, elän ilman stressiä nyt.
Joskus vain pitkäaikaisen ärsytyksen jälkeen tulee loppu. Mulle kävi näin kahdenkin "kaverin" kanssa. Eivät itseasiassa pitäneet mua minään ja hyväksikäyttivät. Ärsytti monta vuotta. Pistin välit poikki. Tästä on jo muutama vuosi. Se oli mulle sopiva teko, elän ilman stressiä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Eli uudestaan:
En ole häneen henkilökohtaisesti oikeastaan koskaan yhteydessä ennen kuin nyt. Yleensä näemme vain sukujuhlissa. Meillä on muodolliset mitä kuuluu - välit.
Saan viestitellä puolison kanssa.
Ihminen itsessään on minulle samantekevä. En menetä mitään. Yritän vain YMMÄRTÄÄ hänen motiivejaan. Mitä tällainen ihminen haluaa saavuttaa? Miksi hän toimii niin kuin toimii?
Kysyn yleisellä tasolla. Ei liity häneen, vaan tämäntyyppiseen käyttäytymiseen.Miksi minua kiinnostaa? No, minua kiinnostaa ihminen ja tämän käyttäytyminen ja meitä liikuttavat tekijät.
Ap
Siis mitä?! Hän ei halua olla missään tekemisissä kanssasi, toisin sanoen olet täysin yhdentekevä hänelle, joten tökerön vastauksesi jälkeen poisti sinut kavereistaan, onko tämä tarpeeksi selvästi ilmaistu?
... ja sit sä käyt täällä... 🤔