Mitä ihminen, joka katkaisee välit, luulee saavuttavansa?
Siis en puhu rajojen asettamisesta tai itsensä suojelemisesta, silloin on syytäkin katkaista välit johonkin. Nyt tarkoitan niitä herneen vetäjiä, joka suuttuessaan poistaa toisen facesta yms.
Minulle tapahtui näin. En haukkunut enkä mitään. Sanoin vain, että asia ei kuulu hänelle, syyni oli perustektu. Yhtäkkiä huomasin, ettei viestini mene enää perille.
So...? Mitä se minua haittaa, olenko hänen kaverinsa vai en? Mitä tällainen ihminen luulee saavuttavansa? Ei hän minua sillä satuta, eikä elämääni haittaa. Yritän vain ymmärtää, mitä siinä pääkopassa tapahtuu. Itse kun en ole koskaan moista tehnyt.
Kommentit (88)
Hän luultavasti loukkaantui, kun sanoit ettei joku asia kuulu hänelle. Ajatteli että olette läheisempiä, vaikkette olekaan tekemisissä. Tai sitten suuttui muuten vain kommentista, kun ei osaa käsitellä sitä ettei kaikki tosiaan kuulu hänelle. Tämän seurauksena poisti sinut, joko mielenosoituksellisesti, tai koska tajusi ettei tarvitse sinua fb:ssä. Tulevissa sukujuhlissa on mulkoilua tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus oli hyvästä aiheesta. Minuakin kiinnosti. Mutta vastaukset ovat aikamoisen töksähtäviä ja ilman perusteluja. Ehkä nämä vastaajat ovat sitten juuri niitä välien katkaisijoita, jotka eivät osaa keskustella asioista, vaan töksäytetään välit poikki.
Eikä se ole niin yksinkertaista, ettei tarvitse olla tekemisissä jonkun kanssa, jos ei halua. Näitä välien katkaisijoita kun on jonkun työkavereissa, naapureissa, lähisukulaisissa, jne. Yhteistyön on joka tapauksessa jatkuttava, vaikka toinen yrittää katkoa välejä. Siksi monia kiinnostaa, että mitä se välienkatkoja toiminnallaan tavoittelee.
Osaankohan mä selittää? Noh, yritän. Otetaan nyt vaikka nuo työkaverit, naapurit tai sukulaiset. Tai ei vaan otetaan esimerkiksi exä, jonka kanssa on yhteisiä lapsia. Eron jälkeen olet yhteydessä exääsi vain lapsia koskevissa asioissa, et muulloin. Kaikissa muissa asioissa exäsi ei kuulu enää elämääsi. Kun lapsesi tulevat aikuisiksi, sinun ei tarvitse olla yhteydessä exääsi enää lainkaan, koska lapsesi pitävät itse huolen suhteestaan toiseen vanhempaansa.
Sama juttu työkavereiden, naapureiden ja sukulaisten kanssa. Työkaverin kanssa hoidetaan edelleen asiallisesti työasiat, mutta ei muuta. Naapureiden kanssa asiallisesti taloyhtiöön, pihoihin yms kuuluvat asiat, mutta ei muuta. Sukulaisten kanssa hoidetaan pakolliset sukulaisuuteen liittyvät asiat ja näitä on oikeasti hyvin vähän. Kenenkään häihin tai hautajaisiin ei ole pakko osallistua, mutta jos morsian/sulhanen tai vainaja on sulle läheinen ihminen, kykenet noudattamaan normaaleja käytöstapoja myös muiden paikalla olevien kanssa. Et kuitenkaan ole muulloin näiden ihmisten kanssa tekemisissä. Nämä ihmiset ovat sulle kuin marketin kassa: asioidessa käyttäydytään asiallisesti ja noudatetaan normaaleja käytöstapoja, mutta ei ole tarpeen pitää muulla tavoin yhteyttä häneen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä noin toimivat ihmiset ovat kyvyttömiä käsittelemään erimielisyyksiä ja henkisesti enemmän lapsen tasolla, ja välien täydellinen katkaisu toimii defenssinä. Helpompaa, kun ei tarvitse käsitellä negatiivisia tunteita ja voi vaan etsiä uuden leikkikaverin. Yleinen toimintapa narsistien ja epävakaiden keskuudessa.
Siis ihanko oikeasti väität, että jos joku poistaa sellaisen ihmisen yhteystiedot
- jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä 30 vuoteen
- joka puhuu tästä yhteystiedot poistaneesta henkilöstä itselleen "samantekevänä" ja
- joka on tiuskassut tälle henkilölle kun vihdoin ovat olleet lyhyesti tekemisissä somen kautta
niin tämä yhteydenpidon lopulta päättänyt henkilö on mielestäsi se epävakaa tai narsisti? Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä noin toimivat ihmiset ovat kyvyttömiä käsittelemään erimielisyyksiä ja henkisesti enemmän lapsen tasolla, ja välien täydellinen katkaisu toimii defenssinä. Helpompaa, kun ei tarvitse käsitellä negatiivisia tunteita ja voi vaan etsiä uuden leikkikaverin. Yleinen toimintapa narsistien ja epävakaiden keskuudessa.
Siis ihanko oikeasti väität, että jos joku poistaa sellaisen ihmisen yhteystiedot
- jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä 30 vuoteen
- joka puhuu tästä yhteystiedot poistaneesta henkilöstä itselleen "samantekevänä" ja
- joka on tiuskassut tälle henkilölle kun vihdoin ovat olleet lyhyesti tekemisissä somen kautta
niin tämä yhteydenpidon lopulta päättänyt henkilö on mielestäsi se epävakaa tai narsisti? Haloo.
Olen eri.
Jos minulle sanotaan, ettei jokin asua kuulu minulle, niin se on luultavasti totta.
En myöskään keksi yhtä ainutta syytä, miksi blokkaisin toisen ihmisen yhteydentot. Olen 50+, eikä ole koskaan edes tullut mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus oli hyvästä aiheesta. Minuakin kiinnosti. Mutta vastaukset ovat aikamoisen töksähtäviä ja ilman perusteluja. Ehkä nämä vastaajat ovat sitten juuri niitä välien katkaisijoita, jotka eivät osaa keskustella asioista, vaan töksäytetään välit poikki.
Eikä se ole niin yksinkertaista, ettei tarvitse olla tekemisissä jonkun kanssa, jos ei halua. Näitä välien katkaisijoita kun on jonkun työkavereissa, naapureissa, lähisukulaisissa, jne. Yhteistyön on joka tapauksessa jatkuttava, vaikka toinen yrittää katkoa välejä. Siksi monia kiinnostaa, että mitä se välienkatkoja toiminnallaan tavoittelee.
Osaankohan mä selittää? Noh, yritän. Otetaan nyt vaikka nuo työkaverit, naapurit tai sukulaiset. Tai ei vaan otetaan esimerkiksi exä, jonka kanssa on yhteisiä lapsia. Eron jälkeen olet yhteydessä exääsi vain lapsia koskevissa asioissa, et muulloin. Kaikissa muissa asioissa exäsi ei kuulu enää elämääsi. Kun lapsesi tulevat aikuisiksi, sinun ei tarvitse olla yhteydessä exääsi enää lainkaan, koska lapsesi pitävät itse huolen suhteestaan toiseen vanhempaansa.
Sama juttu työkavereiden, naapureiden ja sukulaisten kanssa. Työkaverin kanssa hoidetaan edelleen asiallisesti työasiat, mutta ei muuta. Naapureiden kanssa asiallisesti taloyhtiöön, pihoihin yms kuuluvat asiat, mutta ei muuta. Sukulaisten kanssa hoidetaan pakolliset sukulaisuuteen liittyvät asiat ja näitä on oikeasti hyvin vähän. Kenenkään häihin tai hautajaisiin ei ole pakko osallistua, mutta jos morsian/sulhanen tai vainaja on sulle läheinen ihminen, kykenet noudattamaan normaaleja käytöstapoja myös muiden paikalla olevien kanssa. Et kuitenkaan ole muulloin näiden ihmisten kanssa tekemisissä. Nämä ihmiset ovat sulle kuin marketin kassa: asioidessa käyttäydytään asiallisesti ja noudatetaan normaaleja käytöstapoja, mutta ei ole tarpeen pitää muulla tavoin yhteyttä häneen.
Näinhän se elämä menee. Mutta normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, ettei toista ihmistä blokata yhteystiedoista, vaikka hänen kanssaan ei oltaisiin tekemisissä.
Välien katkaisu (eli ihmisen soittojen ja viestien estäminen) on sama kuin se, ettei mene kaupassa jollekin kassalle, tai vaihtaa toiselle puolelle katua jos joku tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap paikalla.
Onpa keskustelu mennyt oudoksi! Joku kysyi, miksi jankkaan täällä. No, jankkaan, koska te viette asiaa sivuraiteille. Puhutte facesta tai turhanpäiväisten ihmisten poistamisesta elämästä.
Ihmettelen, miksi on vaikea ymmärtää, etten puhun tästä kyseisestä ihmisestä ja minusta, vaan ihmisryhmästä, joka katkaisee välejä.
No, minun vikani. Mitäs annoin esimerkin omasta elämästäni. Olisi pitänyt jättää se väliin ja puhua asiasta yleisemmin.
Kerros nyt joku hyvä syy, miksi elämässään pitäisi roikottaa ihmisiä, jotka eivät merkitse yhtään mitään ja joiden kanssa ei olla oltu yhteyksissä kolmeenkymmeneen vuoteen? Mitä itse kuvittelet saavuttavasi roikottamalla sulle merkityksettömiä ihmisiä elämässäsi?
En minä ymmärtänyt aloitusta niin, että ei enää roikoteta ihmisiä elämässä mukana. Aloituksessa sanottiin minun mielestäni niin, että estetään toisen ihmisen edes ottamasta yhteyttä edes tarvittaessa. Se on ihan eri asia kuin se, että vain poistetaan numero kännystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se elämä menee. Mutta normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, ettei toista ihmistä blokata yhteystiedoista, vaikka hänen kanssaan ei oltaisiin tekemisissä.
Välien katkaisu (eli ihmisen soittojen ja viestien estäminen) on sama kuin se, ettei mene kaupassa jollekin kassalle, tai vaihtaa toiselle puolelle katua jos joku tulee vastaan.
Blokata? Tyyppi oli poistanut yhteystiedot, koska eivät ole tekemisissä. Ehkä ennen säilöttiin kaikki kontaktitiedot hautaan saakka, mutta nykypäivää on se, että ne ihmiset pyyhitään pois kontakteista, joiden yhteystiedoilla ei mitään enää tee. Niitä tyhjänpäiväisiä kontakteja kun kasaantuu nykyään paljon enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap paikalla.
Onpa keskustelu mennyt oudoksi! Joku kysyi, miksi jankkaan täällä. No, jankkaan, koska te viette asiaa sivuraiteille. Puhutte facesta tai turhanpäiväisten ihmisten poistamisesta elämästä.
Ihmettelen, miksi on vaikea ymmärtää, etten puhun tästä kyseisestä ihmisestä ja minusta, vaan ihmisryhmästä, joka katkaisee välejä.
No, minun vikani. Mitäs annoin esimerkin omasta elämästäni. Olisi pitänyt jättää se väliin ja puhua asiasta yleisemmin.
Kerros nyt joku hyvä syy, miksi elämässään pitäisi roikottaa ihmisiä, jotka eivät merkitse yhtään mitään ja joiden kanssa ei olla oltu yhteyksissä kolmeenkymmeneen vuoteen? Mitä itse kuvittelet saavuttavasi roikottamalla sulle merkityksettömiä ihmisiä elämässäsi?
En minä ymmärtänyt aloitusta niin, että ei enää roikoteta ihmisiä elämässä mukana. Aloituksessa sanottiin minun mielestäni niin, että estetään toisen ihmisen edes ottamasta yhteyttä edes tarvittaessa. Se on ihan eri asia kuin se, että vain poistetaan numero kännystä.
Oli poistanut FB-kavereistaan, koska eivät ilmeisesti ole edes kummemmin yhteyksissä. Olleet 30 vuoteen. Moikkaavat vain sukulaisten hautajaisissa kaksi kertaa vuodessa ja ap kutsuu tätä ihmistä itselleen samantekeväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I beg to differ with you.. Jos joku blokkaa niin blokkaa. Itse olen blokannut ihan siksi esm. vaikka sosiaalisessa mediassa ettei se blokattu kyttäile.
Luulen että sillä saavutetaan rauha ja tasapaino. Ei turhaa draamaa. Jos yhteistä kieltä ei tule, ehkä vuosienkaan jälkeen ja tilanne menee oudoksi. Miksi toisen pitäisi roikkua kasvogalleriassa muodon vuoksi, tuttavuus vetelee viimeisiään syystä tai toisesta, ja toinen töksäyttelee mitä sattuu esim. Varmaan yritetty jo kaikki että toimii ja mennyt negatiiviseen suuntaan. Eri asia sitten kuka sanoi mitä ja kummankin luonteen erot, maailmankuva jne.
En luule saavuttavani Vaan saan olla rauhassa. Ei tarvitse kuunnella enää sen typeriä yksinkertaisia juttuja. Eikä tarvi olla jatkuvasti passaamassa ja palvelemassa sitä.
Minulla on säästynyt rahaa ja hermot.
Ihminen joka katkaisee välit saavuttaa sisäisen rauhan siitä ihmisestä johon ne välit katkaisee. Hän ei halua olla kanssasi missään tekemisissä, olet hänelle pelkkää ilmaa. Sinusta tulee kuin kuka tahansa muu tuntematon henkilö johon hänen ei tarvitse tuhlata ajatuksiaan.
Ihminen joka katkaisee välit ei todellakaan mieti että hahhahhaa, katkaisinpa välit, siitäs sai. Vaan hän ei enää ajattele sinua ollenkaan. et kuulu hänen todellisuuteensa.
Olen näin tehnyt muutaman ihmisen kanssa. Minua ei kiinnosta mitä heille kuuluu tai ovatko enää edes olemassa. Jos joskus tulee jossain vastaan voin sanoa hei jos sellainen henkilö sanoo minulle hei mutta minulla ei ole mitään tunteita tällaista ihmistä kohtaan. Ei vihaa eikä uteliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaaleihin käytöstapoihin kuulu säilyttää kaikkien elämänsä varrella olleiden ihmisten yhteystietoja. Kyllä ne yhteystiedot, joilla ei enää tee mitään, voi aivan hyvin blokata. Olen sen verran vanha, että olen elänyt nuoruuteni aikana, jolloin puhelinnumerot olivat vielä käsin kirjoitettuna kalenterissa tai puhelinmuistiossa. Kun hankki uuden, ei niihin enää laitettu niiden ihmisten puhelinnumeroita, joiden kanssa ei olut oltu vuosiin enää tekemisissä eikä ollut tarkoitus olla jatkossakaan. Eli jo siihen maailman aikaan kyllä "blokattiin" yhteystietoja.
Mitä tulee tuohon välien katkaisemiseen eli kuten itsekin kirjoitit ihmisen soittojen ja viestien estämiseen, niin ap kyllä itse kertoi, ettei ole pitänyt mitään yhteyttä tähän sukulaiseensa. "Ei mitään yhteyttä" tarkoittaa minusta, että ei ole edes yrittänyt soittaa tai laittaa viestiä. Toisaalta mun mielestä ihmisillä on kyllä ihan oikeus päättää, kenen soittoihin tai viesteihin vastaavat. Ei ole mikään pakko vastata, jos ei halua. Jos ap nyt kuitenkin on toiminut eri tavalla kuin sanoi eli soitellut tai laittanut viestiä tälle ihmiselle, miksi hän on tehnyt niin? Mitä hän on kuvitellut sillä saavuttavansa? Kyseinen ihminenhän on hänelle täysin merkityksetön.
Vierailija kirjoitti:
Asia on päinvastoin monilla ja katkaisu on pakon sanelemaa. Usein se huonosti käyttäytyvä narsistinen kaveri /sukulainen ei ole keskustelevaa tyyppiä, että ongelmat saisi selvitettyä. Asiat kasaantuvat ja lopulta epätoivoinen toinen henkilö joutuu katkaisemaan välit, ettei joudu kestämään jatkuvaa negatiivisuutta tai erikoista käytöstä - ehkä ollaan jo lähtökohtaisesti erilaisia luonteita ja vastakkainen maailmankuva. -Jos tulee epätasapainoinen olo toisen käytöksen vuoksi vuosikausia (toinen vie kaikki energiat), mitä muuta siinä voidaan tehdä, kauempana tasapaino löytyy heti. Lähisukulaisiin ei katkaista yleensä välejä, ellei ole hyvin painava syy. Jos et estä tyyppiä joka ei edes välitä sinusta aidosti, niin hän ottaa aina uudelleen yhteyttä tai vaatii pysymään nukkekasvogalleriassaan muiden 600 kanssa. Usein he tapaavat kaikkia muita ensin ja sinut vain harvoin, eli et ole kovin tärkeä. Sitten kahvipöydässä tökötetään puhumatta ja saat hoitaa puheroolin kun toinen ei sano mitään, se menee aika hankalaksi. Uutta elämää kannattaa etsiä ja aitoja kavereita, jotka auttavat hätätilanteessa kuten itsekin tekisit
Olen huomannut että monilla ihmisillä on outo ajatus siitä että he ovat tärkeitä muiden ihmisten maailmassa vaikka itse olisivat epäystävällisiä ja ylimielisiä. Sitten otetaan nokkiinsa kun ei ollakaan. AP ilmeisesti kuvitteli olevansa jonkun sortin keskushahmo hänet blokanneen elämässä. Ja koska ihminen joka hänet blokkasi oli "yhdentekevä' niin ilmeisesti AP on juurikin kuvitellut olevansa jotenkin tärkeä tämän kyseisen ihmisen elämässä ja myös käyttäytynyt ylimielisesti tätä henkilöä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka katkaisee välit saavuttaa sisäisen rauhan siitä ihmisestä johon ne välit katkaisee. Hän ei halua olla kanssasi missään tekemisissä, olet hänelle pelkkää ilmaa. Sinusta tulee kuin kuka tahansa muu tuntematon henkilö johon hänen ei tarvitse tuhlata ajatuksiaan.
Ihminen joka katkaisee välit ei todellakaan mieti että hahhahhaa, katkaisinpa välit, siitäs sai. Vaan hän ei enää ajattele sinua ollenkaan. et kuulu hänen todellisuuteensa.
Olen näin tehnyt muutaman ihmisen kanssa. Minua ei kiinnosta mitä heille kuuluu tai ovatko enää edes olemassa. Jos joskus tulee jossain vastaan voin sanoa hei jos sellainen henkilö sanoo minulle hei mutta minulla ei ole mitään tunteita tällaista ihmistä kohtaan. Ei vihaa eikä uteliaisuutta.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Siis korostan, että hän on sukulaiseni puoliso. Olen sukulaiseeni yhteydessä, en häneen. Olen nähnyt häntä parin vuoden välein.
Tiedän, että hän on katkaissut välit yhteen sun toiseenkin.
Ap
Niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa, sopis tähän tilanteeseen. Jos et sinä koskaan pidä mitään yhteyttä häneen vaikka hän yrittää luoda suhdetta teidän välille ja vielä sanot ettei hänelle asiat kuulu. Mitä sitten oletat? että hän jatkaa kaverinasi? Miksi olet hänet kaveriksi pyytänyt tai hyväksynyt jos et halua olla missään tekemisissä. Olet hyvin suoraan ilmaissut että ei kiinnosta kaveruus. Tämä siitä seuraa. Ei yksipuoliset ihmissuhteet vaan toimi. Eikö se ole hyvä että poisti sinut kavereistaan kun et ole kiinnostunut? En ymmärrä sinun logiikkaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No sitä tietysti tavoittelee, että ei jatkossa enää tarvitse olla jonkun kautta tekemisissä. Mikä siinä on vaikea tajuta?