Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei ole tulevaisuudessa enää hoitajia.. kuka meitä hoitaa?

Vierailija
18.09.2019 |

Akuutin puolen työpaikat on haluttuja ja siellä sairaanhoitajat varmasti pysyy, mutta lähihoitajat ja sairaanhoitajat hoivakodeissa, kotihoidossa ja vanhustenhoidossa ylipäänsä.. tulevaisuudessa hoitajia ei enää ole tällä saralla, nytkin ovi käy todella tiuhaan ja valmistuneet painelee muiden alojen hommiin.

Meitä ei tule hoitamaan kukaan.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepähän meitä hoitajia parjaatte!

Opiskelkaa itse alaa ja hoitakaa itsenne kun opiskelu on helppoa, kuka tahansa pääsee sisään etc.

Ja kun palkkakin on hyvä. Ja vain se a m k ....

Mua vtuttaa se, että joudun maksamaan poliittisin perustein tehdyn sari sairaanhoitaja -korotuksen. On se perseestä, että kunnalla tienaa enemmän kuon yksityisellä.

Myös minä laitoshuoltajana tienaan kunnalla paremmin kuin yksityisellä, ihan ilman erityisiä korotuksiakin.

Vierailija
42/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei huoleta. Olen kertonut lapsilleni, että mikäli siinä vaiheessa,kun laitoshoito odottaa minua ja jos omaehtoisuuteen perustuvaa eutanasialakia  ei olla satu aikaiseksi, teen eutanasian itse.

Olen nähnyt liikaa tuota "hoivaa", joten en halua itse asettua alttiiksi sille.

Rakkaat lapseni ovat hyväksyneet päätökseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen sairaanhoitaja on jo nyt niin potilasta huomioimaton, että on sama ottaa tilalle pohjois-korean liikennepoliiseja tilalle 

Vierailija
44/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ideoinut sellaisen robottisängyn, jossa vanhuksen alaosa on vesitiiviisti kapselissa, jolloin jätökset voi huuhtoa samantien pois, eikä rasittavaa vaipanvaihtoa tarvitsisi tehdä.

Yläosaan olisi pultattu kiinni tietokone, jolla vanhus voisi pelata taantumustasonsa mukaisia pelejä, tai katsoa suoratoistopalveluista sarjoja, tai lukea e-kirjoja, lehtiä yms. viihdettä, tai soitella live-puheluita tutuille. Näin ollen viriketoimintaankaan ei tarvittaisi ihmisiä. Tarvittaessa myös yläosasta saisi suljetun kapselin, jolloin vanhus voitaisiin pestä myös kokonaan automaattisesti. Paita olisi vettä hylkivä.

Myös ruoka ja lääkkeet voisi tulla vanhuksille robottijärjestelmää pitkin. Hankalat tapaukset saattaisi kyllä joutua syöttämään, siihen ei taida vielä botti taipua.

Näin ollen osastolle tarvittaisiin vain noin 1 hoitaja 10 vanhusta kohti ja päivystävä insinööri, ja tähän hoitajia luulisi riittävän.

Miten suunnittelit haavojen hoidon? Tuossa asennossa makaamalla niitä syntyy runsaasti. Lisäksi tulevaisuuden vanhuksilla on suurella osalla II-tyypin diabetes, joka lisää entisestään riskiä saada sääri- tmv. haava.

Vierailija
45/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen tulee siihen ikään ettei pysty huolehtimaan itsestään niin kaput eli letkut irti.Järjetöntä kuluttaa resursseja vahuksiin.

Vierailija
46/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ikäihmisten läheiset ovat ulkoistaneet läheistensä hoidon muille täysin. Unohdetaan vanhus ja vaaditaan yhteiskunnalta kaikki. Voisivatko omaiset enemmän olla mukana vanhusten arjessa? Tämä helpottaisi jo hoitajien työtä.

Toisena asiana sanoisin, että ylihoitajien vakanssit saisi lopettaa kokonaan.

Kävin kotihoidossa lähi-idästä kotoisin olevan vanhemman naisen luona tarkistamassa leikkaushaavan. Paikalla oli naisen tyttäriä, poikia, vävyjä ja miniöitä sekä heidän lapsiaan. Jotkut seurustelivat naisen kanssa, toiset laittoivat ruokaa keittiössä. Oli sydäntälämmittävää nähdä sellaista yhteisöllisyyttä, kun on tottunut käymään yksinäisillä mummoilla lämmittämässä riisipuuroa, jota he sitten syövät kelmeässä valossa kaappikellon tikitystä kuunnellen.

Vierailija
47/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä hoivakodissa ja kyllä se on niin että suurimmalla osalla vanhuksista ei käy omaisia kuin joskus ja jouluna. Saati että ottaisivat osaa hänen hoitoonsa.. Vain yhdellä käy säännöllisesti omainen viettämässä aikaa ja avustamassa ruokailussa tätä liikuntakyvytöntä vanhusta. Surullista. Ja eivät tule vaikka on soitettu että vanhus on nyt niin huonossa kunnossa, että loppu saattaa olla lähellä. Ymmärrän kyllä että osa vanhuksista ovat varmaan olleet paskamaisia ja siksi kukaan ei käy, mutta vaikea kuvitella että lähes jokainen olisi ollut ilkeä..

Vierailija
48/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ideoinut sellaisen robottisängyn, jossa vanhuksen alaosa on vesitiiviisti kapselissa, jolloin jätökset voi huuhtoa samantien pois, eikä rasittavaa vaipanvaihtoa tarvitsisi tehdä.

Yläosaan olisi pultattu kiinni tietokone, jolla vanhus voisi pelata taantumustasonsa mukaisia pelejä, tai katsoa suoratoistopalveluista sarjoja, tai lukea e-kirjoja, lehtiä yms. viihdettä, tai soitella live-puheluita tutuille. Näin ollen viriketoimintaankaan ei tarvittaisi ihmisiä. Tarvittaessa myös yläosasta saisi suljetun kapselin, jolloin vanhus voitaisiin pestä myös kokonaan automaattisesti. Paita olisi vettä hylkivä.

Myös ruoka ja lääkkeet voisi tulla vanhuksille robottijärjestelmää pitkin. Hankalat tapaukset saattaisi kyllä joutua syöttämään, siihen ei taida vielä botti taipua.

Näin ollen osastolle tarvittaisiin vain noin 1 hoitaja 10 vanhusta kohti ja päivystävä insinööri, ja tähän hoitajia luulisi riittävän.

Miten suunnittelit haavojen hoidon? Tuossa asennossa makaamalla niitä syntyy runsaasti. Lisäksi tulevaisuuden vanhuksilla on suurella osalla II-tyypin diabetes, joka lisää entisestään riskiä saada sääri- tmv. haava.

Haavojen hoitamiseen tarvittaisiin todennäköisesti edelleen hoitajaa, sillä ne ovat sen verran erilaisia, että botin on sitä hommaa vaikea hoitaa.

Painehaavojen ehkäisyyn taas on muutama vaihtoehto: jo nykyään on markkinoilla älypatjoja, jotka muokkautuvat ajan kuluessa siten, että paine vaihtelee selän puolelta toiselle. Ovat vain vielä kalliita, mutta teknologia halpenee koko ajan. Robottiin voisi sisällyttää sellaisen. Toinen vaihtoehto olisi, että robotti osaisi kääntää vanhuksen. Se voi olla haastavaa toteuttaa, mutta tuskin mahdotonta. -7

Vierailija
49/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei huoleta. Olen kertonut lapsilleni, että mikäli siinä vaiheessa,kun laitoshoito odottaa minua ja jos omaehtoisuuteen perustuvaa eutanasialakia  ei olla satu aikaiseksi, teen eutanasian itse.

Ymmärrän ja itsekin joskus noita asioita pohdin. Ongelmaksi koen, että jossain vaiheessa ei enää itse kykene itse tehtävään eutanasiaan, vaan tarvitsee muita auttamaan. Sitä voi sinnitellä kyllä huonokuntoisena pitkällekin, mutta siinä vaiheessa, kun laitoshoito odottaa, voi olla jo kykenemätön itsem urhaan.

Siis se pitäisi tehdä jo ennen kuin laitoshoito odottaa.

Vierailija
50/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmölän kansalaiset ottakaa nuorennuskuuri niin ette tarvitse hoitoa

Vierailija
51/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ikäihmisten läheiset ovat ulkoistaneet läheistensä hoidon muille täysin. Unohdetaan vanhus ja vaaditaan yhteiskunnalta kaikki. Voisivatko omaiset enemmän olla mukana vanhusten arjessa? Tämä helpottaisi jo hoitajien työtä.

Kävin kotihoidossa lähi-idästä kotoisin olevan vanhemman naisen luona tarkistamassa leikkaushaavan. Paikalla oli naisen tyttäriä, poikia, vävyjä ja miniöitä sekä heidän lapsiaan. Jotkut seurustelivat naisen kanssa, toiset laittoivat ruokaa keittiössä. Oli sydäntälämmittävää nähdä sellaista yhteisöllisyyttä, kun on tottunut käymään yksinäisillä mummoilla lämmittämässä riisipuuroa, jota he sitten syövät kelmeässä valossa kaappikellon tikitystä kuunnellen.

kyllä luulen, että tästä hyötyi vanhuksen lisäksi nuo nuoremmat. olemme menettäneet jotain, mitä muissa kulttuureissa vielä on.

Vierailija
52/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä luulen, että tästä hyötyi vanhuksen lisäksi nuo nuoremmat. olemme menettäneet jotain, mitä muissa kulttuureissa vielä on.

Mummut ovat maksaneet usein kovan hinnan ollessaan nuoruudessaan synnytyskoneina. Koko elämä on valjastettu suvun palvelemiseen. 

Ei sinänsä, ymmärrän kyllä pointin.

Vierailija
53/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ja itsekin joskus noita asioita pohdin. Ongelmaksi koen, että jossain vaiheessa ei enää itse kykene itse tehtävään eutanasiaan, vaan tarvitsee muita auttamaan. Sitä voi sinnitellä kyllä huonokuntoisena pitkällekin, mutta siinä vaiheessa, kun laitoshoito odottaa, voi olla jo kykenemätön itsem urhaan.

Jossain elokuvassa oli vanhusten itsari rotko. Hyppivät sinne kun kokivat olevansa taakaksi. Kuulostaa ehkä meidän mielestä julmalta mutta onko se vuosia paskat vaipoissa doupattuna sitten inhimillistä?

Vierailija
54/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä vtin botteja on odotettu töihin jo 30 vuotta. Ei tule korvaamaan ihmistä kinnolla seuraavaan 100 vuoteen, vaikka kouluissa tätäkin fantasiaa nyt jaetaan.

Just muistelin ammattikouluaikojani 20 vuotta sitten. Olin testaamassa markkinoille tulevia robotti-imureita, joiden ennustettiin muutamassa vuodessa mullistavan siivousalan tehden siivoojista työttömiä. Ei tuo kehitys ihan päätähuimaavaa ole ollut, edelleen ne pyörivät vain lattioilla, eivätkä toimi läheskään tarpeeksi nopeasti, huolellisesti tai monipuolisesti.

Ja jatkuvasti jumissa jossakin. 😂

Vierailija
55/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain elokuvassa oli vanhusten itsari rotko. Hyppivät sinne kun kokivat olevansa taakaksi. Kuulostaa ehkä meidän mielestä julmalta mutta onko se vuosia paskat vaipoissa doupattuna sitten inhimillistä?

Intiaaniheimoissa (joissain) vetäytyivät yksin erämaahan... 

Vierailija
56/56 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa koko suvun voimin kantaa mummosta huolta, kun ei heidän tarvitse töissä käydä elantonsa eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme