Miksi terapeutti (psyk.sh) kysyi yhtäkkiä että missä näen itseni vuoden päästä?
Mietin että oliko siihen joku syy, koska emme olleet aiheen äärellä juuri silloin. Onko tuo joku kysymys millä seulotaan aikooko potilas yrittää itsemurhaa?
Kommentit (13)
Hän haluaa tietää miten suhtaudut tulevaisuuteen.
Minä vastaisin tuohon ihan suoraan ja rehellisesti: "mikä helvetin ennustaja sinä kuvittelet minun olevan".
Normaalisti ihmiset ajattelevat tulevaisuuttaan eteenpäin. Ei kai tuossa kysymyksessä mitään kovin ihmeellistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaisin tuohon ihan suoraan ja rehellisesti: "mikä helvetin ennustaja sinä kuvittelet minun olevan".
Terapiaa on turha jatkaa eteenpäin. Tuloksia ei ole odotettavissa. Jatkaminen hukkaisi vain kaikkien aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti ihmiset ajattelevat tulevaisuuttaan eteenpäin. Ei kai tuossa kysymyksessä mitään kovin ihmeellistä ole.
No ei minulla ole tapana kysellä tuollaisia toisilta muuten vaan. Terapia ei ole mikään paikka small talkille, ja terapeutti käänsi keskustelun sinne ihan tahallaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Selvittää ensinnäkin, onko sinulla ylipäätään mitään tulevaisuuden suunnitelmia/haaveita ja lisäksi, ovatko ne miten optimistisia/pessimistisiä. Masentuneet eivät näe tulevaisuuteen tai ainakaan mitään hyvää siellä. Samalla myös hieman auttaa sinua näkemään nykyhetken ohi aikaan, kun kaikki toivottavasti jo paremmin.
Niin joo, masentuneisuutta siinä varmaan pyrittiin huomaamaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ole tapana kysellä tuollaisia toisilta muuten vaan. Terapia ei ole mikään paikka small talkille, ja terapeutti käänsi keskustelun sinne ihan tahallaan. Ap
Psyk sh ei ole terapeutti. Terapeutti ei ole psyk sh.
Mikset kysynyt häneltä itseltään? Turha se on mammoilta täällä kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Tommosessa tilanteessa koko terapia on parempi lopettaa :)
On ihan turha hakeutua terapiaan ja kuvitella, että siellä voi käyttäytyä ihan miten huvittaa ja hoitajat ja lääkärit ihmeparantaa sut. Ei, se ei mene niin. Terapia vaatii kovaa työtä ja tahtoa potilaalta/asiakkaalta ITSELTÄÄN! Sinä teet sen suurimman työn ja sinulla täytyy olla aito halu siihen.
Ihan normaali kysymys. Ei mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule psyk. sh voi olla terapeutti jos hänellä on terapeutin koulutus ja toisin päin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule psyk. sh voi olla terapeutti jos hänellä on terapeutin koulutus ja toisin päin. Ap
Vaikkei olisi terapeuttikoulutusta, niin psyk sh:lla on paljon terapiakoulutusta.
Aika normi kysymys tulee paljon kysyttyä.
Jospa hän halusi vain keskeyttää edellisen puheenaiheen.
Selvittää ensinnäkin, onko sinulla ylipäätään mitään tulevaisuuden suunnitelmia/haaveita ja lisäksi, ovatko ne miten optimistisia/pessimistisiä. Masentuneet eivät näe tulevaisuuteen tai ainakaan mitään hyvää siellä. Samalla myös hieman auttaa sinua näkemään nykyhetken ohi aikaan, kun kaikki toivottavasti jo paremmin.