Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikäviä kokemuksia sairaalassa? Nöyryytys, koskemattomuuden tai yksityisyyden loukkaaminen jne.

Vierailija
17.09.2019 |

Onko teillä joitain sairaalakokemuksia, joissa kaikki ei mennyt kuten Strömsössä? Tuli vain tänään mieleen eräs kokemus vuosien takaa ja aloin pohtimaan tätä. Olin teini-ikäinen ja hyvin ujo. En tykännyt, että muhun koskettiin tai että tuntematon on lähellä. Olin sairaalan osastolla ja yhtäkkiä huoneeseen pölähti suuri lauma hoitajia ja lääkäri. Huoneessa oli lisäkseni muita potilaita. Mitään verhoja ei suljettu, kun he mitään sanomatta yllättäen riisuivat housuni pois tutkiessaan minut. Olin niin järkyttynyt, etten silloin pystynyt sanomaan vastaan tai antaa jälkikäteen palautetta. Tämän jälkeen en pitkään luottanut terveydenhoitoon. Luulisi hoitohenkilökunnalla olevan jonkinlaista koulutusta tuohon. Ei ole mielestäni asiallista muiden potilaiden nähden riisuttaa nuorta ihmistä. Muutenkin siinä tilanteessa oli ihan tarpeeton määrä hoitajia ja oireet ja tutkittava alue eivät edes olleet housujen peitossa.

Sittemmin olen oppinut suhtautumaan alastomuuteen rennommin, etenkin lääkärin vastaanotolla. Silti mun mielestä potilaalla on oikeus päättää omasta koskemattomuudestaan ja oikeus tulla tutkituksi ilman ylimääräistä yleisöä. Mietin vain, että onko tällainen yleistäkin? Ainakin synnytysosastolla taitaa olla paljon samanlaista touhua.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs vikaa sulla oli silloin alushousujen sisäpuolella?

Vierailija
2/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitäs vikaa sulla oli silloin alushousujen sisäpuolella?

Ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, että jouduit nuorena tuollaiseen tilanteeseen. 

Menin syöpähoitoihin ja olin alusvaatteisillani. Lääkäri komensi minut makaamaan kyljelläni, veti pikkuhousut alas ja kurkkasi takapuoltani. Hän ei sanonut minulle yhtään mitään tutkimuksesta. Ymmärrän, että hän tutki tilanteen, mutta pidin hänen käytöstään typeränä. 

Toisella kerralla olin kaljuuntuneena suihkussa eikä pesuhuoneen ovea saanut lukkoon. Laboratoriohoitaja tempaisee oven auki ja alkaa jankuttaa verikokeistani. Pyysin häntä poistumaan ja sulkemaan oven. 

Hoitoalalla ovat ehkä toisenlaiset käytännöt kuin muualla. 

Vierailija
4/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siihen joku syy että niitä oli siellä enemmän?

Ensimmäisen kerran olin tilanteessa kun minua sörkki useampi ihminen kun opiskelijat tuli kokeilemaan millainen on kohtutulehdus.

MUTTA oma hoitaja tuli ensin yksin huoneeseen ja kysyi saako opiskelijat tulla katsomaan ja kertoi mitä ne tekee.

Joka tapauksessa se oli kamala kokemus vaikka siihen itse luvan annoin eikä huoneessa ollut muita potilaita.

Joka kerta kun olen sairaalassa ollut, itseni tai lapsen takia, niin jokainen joka huoneeseen on tullut on itsensä esitellyt ja sanonut mitä tulee tekemään niin tuo apn kokemus kuulostaa siltä että jotain meni pahasti väärin.

Vierailija
5/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta on nöyryyttävä riisuttamiskokemus, olin reumalääkärin vastaanotolla ja jostakin syystä siellä oli viisi ihmistä. Taisi olla lääkäri, hoitaja ja loput hoitajaopiskelijoita. Piti toki riisua housut ja paitakin nivelten tutkimisen takia. Sanoin, että en haluaisi riisuuntua kun on niin paljon yleisöä, lääkäri töksäytti että kyllä se nyt vain on tehtävä, eikä pyytänyt opiskelijoita poistumaan. Tuskin aikuisen kohdalla voitaisiin jättää tuolla tavalla huomiotta potilaan suoraan ilmaisevaa toivetta, miksiköhän lapsien yksityisyyttä ei kunnioiteta.

Toinen kokemus loukkasi lähinnä toisen potilaan yksityisyyttä, mutta aiheutti samalla itselleni turhaa stressiä ja vaikeutti paranemista. Olin leikkauksen jälkeen osastolla ja samassa huoneessa oli toinen potilas. Jossain vaiheessa hirveä määrä ihmisiä saapui huoneeseen pitämään jotain palaveria hänen tilanteestaan ja kuulin aivan kaiken, kyseessä oli vielä erityisen yksityinen ja arkaluontoinen vaiva. Sitten yöllä hänellä oli paljon kipuja, ja joka kerta huoneeseen saapuessaan hoitaja räpsäytti kaikki valot päälle, kailotti täydellä äänellä ja piti muutenkin hirveästi meteliä. Hoitaja kävi huoneessa vähintään puolen tunnin välein, ja sain ison leikkauksen jälkeisenä yönä nukuttua vain sellaisia kymmenen minuutin pätkiä. En tiedä onko tämä ihan yleistäkin, ettei kiinnitetä huomiota muiden potilaiden nukkumarauhaan?

Vierailija
6/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneessa jossa huonetoveri oli erittäin kiinnostunut muiden asioista (jatkoi puhelusi jälkeen aiheesta josta olit puhunut juuri puhelimessa) psykan puolen hoitaja tuli kysymään erittäin henkilökohtaisia asioita (tosin täysin aiheetta) kaikkien kuullen. Mietin vain että noinkohan toimitaan julkkistenkin kohdalla... Sai sairaala tästä palautetta, kuten myös monesta muusta asiasta mutta tuskinpa käytännöt siellä mihinkään ovat muuttuneet, yksityisyydestä ja tietosuojasta ei tietoakaan

Vierailija
7/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni 24 vuotiaana. Synnytysosastolla ollessani rohkaistuin kertomaan kätilölle, että ponnistusvaiheessa olin saanut ison peräpukaman, ja halusin tietää miten sen voi hoitaa pois.

Kätilö purskahti nauruun.

Vierailija
8/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi ja sairaalassa. Pelkäsin ihan hirveästi sitä, että multa otettiin verta. Sen sijaan, että olisivat yrittäneet helpottaa oloani, tuli huoneeseen 4 hoitajaa. 3 niistä piti mua pakolla sängyssä kiinni kun kiljuin ja itkin ja yksi otti verta. Olin siis 8-9v

Vierailija
9/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit kohtelevat potilaitaa kovakouraisemmin kuin puusepät tuoleja.

Vierailija
10/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen kerran olin tilanteessa kun minua sörkki useampi ihminen kun opiskelijat tuli kokeilemaan millainen on kohtutulehdus.

MUTTA oma hoitaja tuli ensin yksin huoneeseen ja kysyi saako opiskelijat tulla katsomaan ja kertoi mitä ne tekee.

Joka tapauksessa se oli kamala kokemus vaikka siihen itse luvan annoin eikä huoneessa ollut muita potilaita.

Joka kerta kun olen sairaalassa ollut, itseni tai lapsen takia, niin jokainen joka huoneeseen on tullut on itsensä esitellyt ja sanonut mitä tulee tekemään niin tuo apn kokemus kuulostaa siltä että jotain meni pahasti väärin.

En tiedä, kun eivät he minulle kertoneet. Varmaan opetustilanne, mutta ei sitä mulle kerrottu. Sairaalassaolosyyni oli täysin tavallinen ja yleinen vaiva.

Vierailija
11/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuodeosastolla ja suihkussa peseytymässä. Yhtäkkiä hoitaja tempaisee suihkun oven auki ja sanoo "mä tuun tän injektion laittamaan". Siinä sitten pönötin alastomana ja litimärkänä, kun hoitaja antoi piikin. Ei minua sinänsä asia haittaa ja ymmärrän hyvin, että kiireen takia toimenpiteet on tehtävä juuri silloin, kun hoitaja sattuu ehtimään. Hyvä esimerkki vaan siitä, että miten sairaalassa on totuttu toimimaan eikä aina mietitä potilaan yksityisyyttä.

Vierailija
12/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nännini, peräaukkoni ja vaginani rikottiin erään yksityisen lääkärin vastaanotolla ulkomailla nukutuksessa. Herätessäni paikka oli täynnä porukkaa. Minua oli käytetty vasten tahtoani koekaniinina.

Vierailija
13/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kokemasi ei tosiaan ole asiallista eikä hoitotyön laatukriteerien tai etiikan mukaista.

Hoitajien on toki tehtävä tietyt asiat, mutta ennen koskettamista tai riisumista asiasta tulisi keskustella (siinä määrin, kuin se on mahdollista - esimerkiksi muistisairaan kanssa tilanne voi olla eri).

Sun intimiteetti tulisi varmistaa juurikin sulkemalla verhot, jos huoneessa on muita. Lisäksi tulisi kertoa, että "Pitäisi tarkistaa x. Tutkimus tehdään tällä tavalla (kerrotaan tutkimuksen kulku). Sopiiko, jos tehdään se nyt?"

Sitten ohjeistetaan potilasta, missä tämä voi mukavasti riisua tarvittavat vaatekappaleet tai sanoa, että avustan/avustamme sinua riisumaan nuo housut. Missään nimessä mitään vaatteita ei riuhdota tosta noin vain potilaan päältä.

Sitten kerrotaan, miten potilaan pitää olla. Neuvotaan ehkä hengittelemään, sanotaan ennen kuin kosketetaan. Kerrotaan, mitä tutkiessa tehdään. Lopuksi avustetaan pukemisessa tai ohjeistetaan pukeutumaan.

Näin sen tulisi toimia.

Vierailija
14/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?? Lääkärin kierto ja siinä hoitajia mukana. Joskus useampi lääkäri . Osaston lääkäri ja kirurgi tai ylilääkäri. Normaalia, mutta selkeästi siinä meni joku pieleen.

Vierailija
15/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanuolittajille jokin ikävä tragedia elämään : D

Vierailija
16/27 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin viemässä kämppikselle osastolle jotain tarvittavia asioita. Siihen tuli lääkäri ja hoitaja . Siirryin pois ja he vetivät verhot eteen. Sitten kyselivät huumeista ja kertoivat testeistä yms. Kuulin paljon, vaikka hienotunteisesti siirryin huoneen ulkopuolelle. Huoneessa oli kuusi potilasta ja joitakin vieraita. En tiennyt hänen huumeiden käytöstä, haimatulehduksesta yms. Siinäpä kuuli kaikki muutkin ne asiat. Ja vielä enemmän kuin minä, joka siirryin käytävään.

Vierailija
17/27 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaana osastolla tarkkailussa ja viereiseen sänkyyn  tuotiin  niin ikää raskaana ollut tyttö, minua nuorempi. Mieheni oli käymässä kun hoitaja tuli huoneeseen jotain tutkimusta tekemään ja  kiskaisi tytön peiton pois  päältä sekä yöpaidan leukaan asti, mieheni sitten ripeästi sulki sänkyjen välisen verhon. En tajua mitä sen hoitajan päässä liikkui !

Vierailija
18/27 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmistä kertaa leikkaukseen mennessä väkeä oli kuin pipoa ilm opiskelijoita seuraamassa leikkausta? Kukaan ei kysynyt saammeko olla tääll. Hyvin nöyryyttävä kokemus ja sellainen lihakikpaleeksi muuttuminen koko prosessin ajan. Lekut ja hoitsut suhtautuu tosiaan jotenkin kylmäävän yksioikoisesti jokaiseen. En haluaisi mennä enää koskaan sairalaaan, menköön miten menee.

Vierailija
19/27 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin rintasyöpäleikkauksen jälkeen huoneessa jossa oli jokapuolella miespotilaita.

Ei edes sellasta verhoa oltu vedetty sänkyni ympärille. Vastaapäätä makasi mies sängyssä joka huikkasi : ny se heräs.

Samoin viereisessä ja nurkkasängyssä mollotti miehiä jotka moikkas ja nosti päätään. 

En ikinä unohda sitä tunnetta. Onneksi mieheni tuli pian, istuutui vuoteen viereen ja veti verhot suojaksi.

Ilmeisesti oli ollut tilan puutetta.

Vierailija
20/27 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähihoitajana ottaa päähän jos mennään asukkaan huoneeseen niin, että mä menen edellä niin se perässä tuleva työkaveri ei laita huoneen ovea kiinni! Voi olla jopa sepposen selällään se ovi! Käytävillä kulkee muita asukkaita ja vierailija, joten riippuen sängyn sijainnista niin saattaa nähdä toisen alapää paljaana. Mä sitten menen ennen pesuja laittamaan sen oven kiinni ja sanon vielä, että ovi pitää aina laittaa kiinni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi