Nyt toitotetaan, että kun osatyökykyiset pitäisi saada töihin, mutta...
...missä ovat ne työnantajat, jotka palkkaavat puolisairaan työttömän töihinsä ja kun palkka pitäisi olla se työehtosopimusten mukainen normaali, eikä mikään kelan kassasta annettu 9 euron päiväpalkka työttömyyskorvauksen lisänä!
Työnantajalle ei jää mitään maksettavaa edellä mainitun kaltaisesta pitkäaikaistyöttömästä työllistettävästään.
Kaikenhuippuna työttömältä työllistettävältä jäävät myös työeläkerahat kertymättä orjatyöstään!
Toisaalta en tavallaan ymmärrä, jos kerta ihminen on todettu sairaaksi ja työkyvyttömäksi häntä hoitaneiden lääkärien ja erikoislääkärien mukaan, niin miten ihmeessä työkyvyttömyyseläkettä haettuaan ihminen ei olekkaan enää näiden vakuutusyhtiöiden ja kelan mukaan sitä samaa??????!!!!
Kuolema ilmeisesti on enää tulevaisuuden kriteeri päästää sairas henkilö tk.eläkkeelle!!!!!!! Tuppaa vaan olemaan himpun verran myöhäistä enää!
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osatyökykyinen = tekee työviikon tunneista vain osan = saa palkkaa sen mukaan.
Tuo ei olisi kannattavaa sen osatyökykyisen kannalta. Jos palkka olisi vaikka 1800 täyspäiväisen, niin tehtyään puolet, saisi palkka 900 euroa. Ihan mitätön palkka.
Osa-aikatyötä tekevähän voi saada sitä työttömyysetuutta jos ei ole kokoaikaista työtä.
Joo, ja jos on virallisesti osatyökyvytön, niin saa osaeläkettä.
Ihmettelen kyllä tässä ketjussa esitettyjä ajatuksia. Osatyökykyiseksi määritelty henkilö on sellainen, joka asiantuntijoiden parhaan arvion mukaan kykenee tekemään osa-aikaista työtä. Käsittääkseni kykenemisellä tarkoitetaan sitä, että hommat tulee hoidettua eikä ole jatkuvasti poissaoloja. Osa-aikatöitä on hyvin tarjolla, joten mikähän tässä nyt oikeastaan työnantajien kannalta tökkii...
Varmaan se että täysin työkykyisiäkin vielä löytyy palkattavaksi. Toisaalta taas se että osatyökykyinen ei valitettavasti aina voi päättää minä päivänä on työkykyinen ja minä ei jos sairaus aaltoilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osatyökykyinen = tekee työviikon tunneista vain osan = saa palkkaa sen mukaan.
Tuo ei olisi kannattavaa sen osatyökykyisen kannalta. Jos palkka olisi vaikka 1800 täyspäiväisen, niin tehtyään puolet, saisi palkka 900 euroa. Ihan mitätön palkka.
Osatyökykyinen saisi tuohon päälle puolet eläkkeestään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömät kuuluu eläkkeelle, sillähän jo osaltaan siivoaisi työttömyystilastoja.
Osatyökykyisenä mulle kelpasi palkkatuki paikka ja tekisin, minkä pystyisin.
Tuo onkin hieno juttu. Täysin työkyvyttömiäkin kun makuutetaan työttömyyskorvauksilla.
Ai, että sinun mielestäsi tuonkaltaisella pikkurahalla työkyvytön makailee päivät pitkät, voi, surku, miten pihalla voitkaan olla sairastuneen ja pitkään työttömänä olleen tilanteesta, joka on kaiken lisäksi köyhä!
Ei ed.mainitussa tilanteessaan työtön, vaikkakin sairas jouda makoilemaan kotonaan, vaan hän joutuu edelleenkin tekemään kaikki kotirutiinit ihan itse ja pahimmassa tapauksessa auttelemaan itseään vieläkin sairaampaa omaistaan. Kaikki normikotoiset hommelitkin sujuvat ajallisesti vaivojen takia erittäin hitaanlaisesti, ja jotkut kotiin liittyvät hommat jäävät jopa kokonaan tekemättä, esim. mattojen pesu tms.
Sitten vaan sosiaaliterveyspuolelta sanotaan, että kyllähän sitä voi ostaa palveluita, mutta millä varoillaan vähävarainen mitään kotiapua voi ostaa, ja kotitalousvähennys verotuksessakin hyödyttää vain rikkaita, ei köyhiä; köyhillä kun ei ole edes ylipäätänsä rahaa palkata ketään siivoilemaan kotiaan!
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Oma eläke/kuntoutustukihakemukseni tuli juuri hylsynä takaisin, vaikka mukana oli kahden erikoislääkärin ja psykoterapeutin lausunnot työkyvyttömyydestäni. KELA on kyllä myöntänyt minulle kuntouttavan psykoterapian, mutta kuntoutustukea eivät halua maksaa.
Päätöksen mukaan olen vaikeasta paniikkihäiriöstä, vaikeasta masennuksesta ja syömishäiriöstä huolimatta vähintäänkin osatyökykyinen ja muutakin apua olisi tarjolla (vihjaten ilmeisesti etten ole itse tehnyt tarpeeksi parantumiseni eteen). Syön jo lääkkeitä ja yksityisellä puolella tapahtuvan kuntoutuksen lisäksi minulla on hoitokontakti myös julkiselle mielenterveyspuolelle. Päätöksessä ei kerrottu, mitä tämä "muu apu" voisi mahdollisesti olla eikä sitä tiennyt KELA:n virkailijakaan kun kysyin asiasta. Hänen mukaansa heillä ei ole tarjolla muuta kuntoutusta minunlaiselleni.
Ilmeisesti mielenterveyssyistä myönnettävän eläkkeen/kuntoutustuen kriteereinä ovat it*emurhan yritys ja laitoshoito. Sairauspäivärahahakemukseni hylättiin aikanaan myös, mutta korjattiin myönteiseksi kun jouduin vähän ajan päästä osastolle.
Kaikille it*emurhaa yrittäneille tuttavilleni on myönnetty eläkkeet - siis niille, jotka ovat jääneet henkiin. Aika karmivat kyllä nämä KELA:n kriteerit.
Pelkään mikä päätös itselleni tulee, odottelen päätöstä parhaillaan. :( Oliko sinulla ensimmäinen hakemus vai jatkohakemus?
Joo, ja jos on virallisesti osatyökyvytön, niin saa osaeläkettä.
Ihmettelen kyllä tässä ketjussa esitettyjä ajatuksia. Osatyökykyiseksi määritelty henkilö on sellainen, joka asiantuntijoiden parhaan arvion mukaan kykenee tekemään osa-aikaista työtä. Käsittääkseni kykenemisellä tarkoitetaan sitä, että hommat tulee hoidettua eikä ole jatkuvasti poissaoloja. Osa-aikatöitä on hyvin tarjolla, joten mikähän tässä nyt oikeastaan työnantajien kannalta tökkii...